Emmmir Postat 11 juli 2006 Dela Postat 11 juli 2006 Hallå!! Allt väl med er =)? Jo det är nämligen så här att jag har gjort en låt som jag spelat in, men jag e inte riktigt nöjd med ljudet, tänkte be om hjälp om hur jag skall kunna förbättre mixningen å mastringen... ingen sång dock ... har använd följande grejor: Gitarr: Ibanez Gio Pod Xt Delta 1010Lt Studioprojects VTB1 LÅTNAMN: The Exorcist ARTIST/GRUPP: Be GENRE: Metal LÅTLÄNGD: - KOMPOSITÖR: Jag PRODUCENT: Jag EV. MEDVERKANDE: Sebastian Carlsson på Bas INSPELNINGSÅR:2006 FORMAT: Mp3 STATUS: Skiss Tack på förhand =) The_Exoricst___S_ng.mp3 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hellpig Postat 11 juli 2006 Dela Postat 11 juli 2006 Har inte världens bästa lyssning här på jobbet men... ett par spontana punkter; - Bort med flangern/phasern från introgitarren efter det att de andra instrumenten kommer in. Den stjäl för mycket utrymme (i mina små högtalare här...). Det är snyggt när den ligger ensam men sedan blir det för mycket. - Upp gitarr ner trummor. Kanske bredda/panorera gitarrerna lite mer också. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Emmmir Postat 11 juli 2006 Trådstartare Dela Postat 11 juli 2006 Jo det är möjligt att "introgitarren" stjäl en hel del ... det ska jag kolla lite mer på! Stämmer nog att jag måste upp med gitarrerna å ner med trummorna också ... tack så mycket! Nån mer =)? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Micke H Postat 11 juli 2006 Dela Postat 11 juli 2006 Trummorna ska du nog jobba mer med. Dom låter stela och digitala. Kanske också lite "spretigt" gitarrljud. Men rätt skön låt i övrigt. 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Emmmir Postat 11 juli 2006 Trådstartare Dela Postat 11 juli 2006 Vad menar du med spretigt gitarr ljud 😎? Tack iallafall =) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Moberg Postat 11 juli 2006 Dela Postat 11 juli 2006 Jag vet inte heller exakt vad spetigt ljud är. Kanske... diskantigt/distigt/bas-fattigt.... kanske..? Var är Basen? Go'a takter på gitarren.. 😕 Nice med lite "pads"... ...Moberg Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Micke H Postat 11 juli 2006 Dela Postat 11 juli 2006 Vad gäller spretigt så menar jag att det "spretar" åt för många olika håll, dvs tar för mycket plats. Men det är självklart en smaksak. 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hellpig Postat 11 juli 2006 Dela Postat 11 juli 2006 (redigerat) Lyssnar igen nu med lite bättre lyssning; nu tycker jag inte att trummor är för höga, möjligtvis bastrumman då. Men visst är gitarrerna lite spretiga i karaktären, det håller jag med om. Ett lite tightare sound hade varit snyggare. Virveln låter lite för ploppig för mig också... Edit: Tycker för övrigt att låten i sig är trevlig, låter lovande. Tycker inte att breaket i slutet med efterföljande riff funkar så jättebra. Redigerat 11 juli 2006 av Hellpig Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bullfrog Postat 11 juli 2006 Dela Postat 11 juli 2006 Lite mycket baskagge men det är väl en smaksak kanske... Lite mer ton i gitarrerna skulle få dom fetare. Det är inte så mycket shugga-shugga-jud-jud-riff i låten så det tighta (och spretiga 😏 ) ljudet fyller inte så mycket funktion. Mindre hängmatta så låter det kanon! 🙂 Schysst låt annars! 😎 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pirateKING Postat 12 juli 2006 Dela Postat 12 juli 2006 Bra låt. Synd att det saknas sång. Gillar speciellt bryggan eller vad det nu är vid 00:54. Ljudet då. Tycker helt klart att trummorna funkar. Dom är väldigt stela. Lite roligare komp och mer variation skulle lyfta dom. Om gitarrernavar tightare skulle nog trummorna smälta in mer och också låta bättre. Gitarrerna är som alla andra också påpekat, mycket spretiga. Tycker du ska spela om dom. Använd mindre dist och mer mellantoner. Komprimera dom mycket hårdare sen också. Men ljudet är ändå bra! Bra jobbat annars 😄 Fixa nån grymm sångare nu. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hammock Postat 12 juli 2006 Dela Postat 12 juli 2006 Najs! Tänker på Slayer i början 🙂 Lite tips: Gurorna: Väldigt spröda och tunna. Mera kompressor följt av en EQ där du skär bort diskant, Höj de låga frekvenserna (se upp så de inte överröstar bas och baskagge). Virveln: Ta fram den med kompressor, istället för att med EQ'n höja de frekvensen där den får ett "påck"-ljud (antar att du gjort så med tanke på ljudet ?). Använd EQ'n försiktigt efter en kompressor. Jobba mer med trummorna, lite stelt programmerat. Annars en bra låt 😎 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Emmmir Postat 19 juli 2006 Trådstartare Dela Postat 19 juli 2006 Jag vill tacka för all, både god och sämre kritik jag fått! Det har hjälpt mycket, jag har tänkt på alla tips ni gett mig, jag har t.ex. spelat om gurorna nu som pirateking påpekade, jag har mixat mer med trummorna å allt vad det är =) Snart så kommer förhoppningsvis jag lägga upp den nya versionen så får ni lyssna på den å kritisera den lite =P MvH/Emir Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pirateKING Postat 19 juli 2006 Dela Postat 19 juli 2006 Jag vill tacka för all, både god och sämre kritik jag fått! Det har hjälpt mycket, jag har tänkt på alla tips ni gett mig, jag har t.ex. spelat om gurorna nu som pirateking påpekade, jag har mixat mer med trummorna å allt vad det är =) Snart så kommer förhoppningsvis jag lägga upp den nya versionen så får ni lyssna på den å kritisera den lite =P MvH/Emir Nya givande kommentar kommer självklart när du lägger upp nya versionen! 😳 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
EkenMusiX Postat 19 juli 2006 Dela Postat 19 juli 2006 MER BAS! 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nangijala Postat 25 juli 2006 Dela Postat 25 juli 2006 Min första tanke var "A Touch of Blessing" med Evergrey. 😆 Dämpningarna då framförallt i intron. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hellhoff Postat 25 juli 2006 Dela Postat 25 juli 2006 Som nån nämner att flanger/phasereffekten bör tas bort när resten kommer bort för att den själ för mycket utrymme... Jag är med på att effekten skall tas bort, men frågan är om den skall ges mindre utrymme, har du provat att lägga en stämma på den? bort med effekten, på med en ljusare stämma och det skulle kunna bli mäktigt. 😆 Bra låt för övrigt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DrHans Postat 25 juli 2006 Dela Postat 25 juli 2006 Prova att skära lite topp på gitarrerna Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.