Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Nån som har eller har testat midi-pickuperna som man monterar på gitarren?

Är de ngt att ha?

Vad brukar de gå på i pris och var köper man dem?

Finns det fler än Yamaha som gör sånt?

Är en Midi-gitarr arr föredra framför bara pickupen?

Jag vill alltså spela ett riff/melodi och få in det i tex Guitarpro, eller cubase som Midi.

Det finns mjukvara som gör sånt digitalEar har jag för mig att den hette, men jag har inte fått det att fungera så bra... nån som lyckats?

Tacksam för alla svar.

Annons
Postat

Om du har spelat in en slinga med gitarren, så kan Celemony Melodyne skapa en midifil med vad du har spelat. Gäller det ackord, så är det svårare...

Det finns demoversion att hämta på deras hemsida, så att man kan testa hur det fungerar.

Annars har Terratec Axon AX100 Mk2 fått bra betyg på olika håll. Säljs nog hos de flesta musikaffärer - bara att fråga. Det ligger på ca 6500:-.

Postat
Om du har spelat in en slinga med gitarren, så kan Celemony Melodyne skapa en midifil med vad du har spelat. Gäller det ackord, så är det svårare...

Det finns demoversion att hämta på deras hemsida, så att man kan testa hur det fungerar.

Annars har Terratec Axon AX100 Mk2 fått bra betyg på olika håll. Säljs nog hos de flesta musikaffärer - bara att fråga. Det ligger på ca 6500:-.

tack Clas,

5000:- för en midi-converter är lite väl mkt... då skriver jag hellre in allt för hand, såsom jag gjort i årtusenden... eller ja, io några år iaf:)

enl Melodyne så står det på deras hemsida:

"With version 3, Melodyne is no longer limited to melodies but offers a unique algorithm that can perform high quality time stretching on full chords and complex audio signals; so now harmonic material (such as rhythm guitar or piano parts) — whether homophonic or polyphonic — can be transposed (without altering the tempo), slowed down or sped up (without altering the pitch) and even quantized. What’s more, all this can be done in real time with the sound quality for which Melodyne is famous. "

Så tydligen verklar det fungera med ackord?? men man ska nog ta det med en nypa salt, mjukvaruföretag brukar lova guld&gröna skogar.

Frågan är om det funkar i verkligheten, isf är det värt att investera i det progget..

Får nog prova demot när jag kommer hem sen.

Fördelen med AX100 är väl att man kan spela trummor med gitarren via elsetets- trigger modul! häftigt 😉

Postat

Det kan hantera transponering o dyl av ackord - men inte splitta upp ackorden i enskilda toner...

Melodyne är det klart bästa verktyget för pitchkorrigering och en massa annat kul. Enda nackdelen är att det inte jobbar i realtid, som Autotune kan göra - men man får avväga vad som är viktigast; bästa tänkbara resultat - eller att kunna köra i realtid... 😉

Postat
Det kan hantera transponering o dyl av ackord - men inte splitta upp ackorden i enskilda toner...

Melodyne är det klart bästa verktyget för pitchkorrigering och en massa annat kul. Enda nackdelen är att det inte jobbar i realtid, som Autotune kan göra - men man får avväga vad som är viktigast; bästa tänkbara resultat - eller att kunna köra i realtid... 😉

processning i realtid är ju inte så noga eg... även om det skulle vara kul om noterna kom upp när man spelar dem. Men ngn enstaka sekunds fördröjning kan jag nog köpa.

Clas, har du provat digitalEar? så du vet om Melodyne är bättre/sämre än den?

Midi-pickupsen då? kan vara kul o veta om de fungerar.

För i teorin bör den vara bättre än AIX100an, då pickupen känner av varje sträng för sig och inte behöver göra lika avancerad processning som AX100an behöver göra. För man kopplar väl in guran som vanligt med gitarrkabel i den förmodar jag?

Thompa (oregistrerad)
Postat

Har melodyne och testat att spela in med gittaren för att sen konvertera till midi för att få lite svängigare bas bla. Det funkade så där (inte alls) det var så mycket pillande att det gick fortare att skriva in i logic.

Sen köpte jag en Axon Ax 100. Kanooon!! Använder inte "keybordet" alls längre plus att ljudmodulen som är med har en del schyssta ljud. Otroligt snabb!! märker knappt av någon fördröjning, ungefär som att lira med guitarr rig.

lite dyrt men värt varenda krona. Äntligen kan vi gittarisster va med i midi djungeln ;-)

Thompa

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.