Jump to content
Annons

Midiproblem


Exil

Recommended Posts

Efter att jag har bytt ljudkort så har mitt midikeyboard börjat beté sig underligt. Det funkar utmärkt på det första midispåret man skapar i cubase. Men så fort som jag öppnar en ny VSTi i Cubase och skapar ett nytt midispår för att spela in så hamnar all midiinformation, alla "klossar" på samma ställe som jag tog första tonen. Så om jag t.ex. spelar ett pianokomp så hamnar hela mitt komp på samma ställe, alla toner spelas samtidigt ihelt enkelt. Midiinformationen sparas helt nkelt inte där jag spelar den. Lite svårt att förklara men jag hoppas ni förstår.

Jag kan inte förstå varför, jag har använt precis samma ljudkort tillsammans med samma midikeyboard i Logic utan några problem. Midikeyboardet funkade dessutom utmärkt med mitt förra ljudkort. Både ljudkortet och midikeyboardet är av märker Terratec och borde därför inte skapa någon konflikt med varandra. Vad kan detta bero på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har nu testat att koppla in min Nord Stage via midikabel in i ljudkortet och samma problem uppstår. Alltså känns det som om det är något med ljudkortet och itne något med midikeyboardet 😆 Eftersom det funkar utmärkt när jag använde mitt gammla ljudkort. Och jag har inte ändrat några inställningar i cubase :S

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ja vi har precis samma problem här, det funkar ett tag. Sen funkar det igen om man startar om cubase. Jag testade att installera om ljudkortet precis och trodde det hade löst sig, men efter 5 minuter jobb var problemet tillbaka 😆 Jag använder Terratec Phase X24fw. Jag har letat uppdateringar men inte hitta några nya.

Redigerat av Exil
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det kanske något trassel med emulerade portar...?

https://www.studio.se/index.php?showtopic=19607

Ska kolla upp det där.

Nu har jag dock ännu ett problem, det sparas ingen midiinformaiton alls. Jag kan spela på midikeyboardet och det funkar perfekt, men när jag väl trycker på record så sparas ingen information. Jag har kollat alla inställningar och det är rätt inställningar, iaf vad jag kan förstå mig på 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

tjena! nja mitt verkade inte ha något att göra med emulerade portar...fan också!

men "exil" jag har samma problem som du beskriver igen... ibland spelas det inte in något alls! trots att medhörningen funkar perfekt från pluggen...

Nej verkar inte som det är något med emulerande portar för mig heller. Visserligen forstod jag inte riktigt allt, men jag tror inte det har något med det här att göra.

Väldigt skumt att vi har precis samma problem, nu har också det kommit tillbaka att jag kan spela in i början, typ 5 minuter, sen åker all midiinformation till början igan igen :S

Det måste vara nån inställning i Cubase eller windows, för när jag kopplar in ljudkortet i min mac med Logic så funkar allt som det ska. Inget problem med själva ljudkortet, utan någon inställning någon stans. Tror jag iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

um... du loopar väl inte inspelningen ?

Hur ska det kunna påverka hur midiinformationen sparas?

Om inspelningen loopas, så finns det olika inställningar för vad som ska hända - om det ska läggas till befintlig inspelning eller om Parten ska raderas så att man spelar in nytt vid varje loop...

Kan det vara så enkelt, att det är där det ligger...?

Link to comment
Dela på andra sajter

um... du loopar väl inte inspelningen ?

Hur ska det kunna påverka hur midiinformationen sparas?

Om inspelningen loopas, så finns det olika inställningar för vad som ska hända - om det ska läggas till befintlig inspelning eller om Parten ska raderas så att man spelar in nytt vid varje loop...

Kan det vara så enkelt, att det är där det ligger...?

Nej det är nog inte det. För vad man än gör så hamnar all midiinformation precis där man börjar spela in. Har ingenting med loopen att göra. All midiinformation man spelar in i realtid hamar i en gröt precis där man började trycka på record 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har mailat presonus (tillverkaren av mitt ljudkort) och hoppas på svar..

meddelar senare om de hade något vettigt att komma med...

edit.

jag pratade med 4sound, där jag köpte kortet, och killen där hade hört talas om detta. han hade för sig att det har att göra med att vissa datorer (tillverkare) helt enkelt inte funkar så bra ihop med olika Firewire interface, alltså det blir någon kolflikt med "chipset", han trodde dock att det finns en lösning till detta, så han skulle ringa Luthman och ta reda på detta... sedan ringa tillbaka till mig.

jag återkommer med hans svar!

Redigerat av mange_andersson
Link to comment
Dela på andra sajter

okej!

det är det problemet med "emulerade portar" som var problemet!

för när jag köpte min firepod, så fick jag med cubase LE, och där så var det bara att göra de ändringar som stod i beskrivlingen i länken ovan, så funkar det..

men det finns ingen beskrivning för hur man gör med cubase SX3, där finns nämligen ingen mapp med en fil som heter "ignoreportfilter".. någon som kan motsvarigheten för lösningen till sx3?

men nu vet vi i alla fall att det är vårat problem exil!!! det är ju gött!

Link to comment
Dela på andra sajter

okej!

det är det problemet med "emulerade portar" som var problemet!

för när jag köpte min firepod, så fick jag med cubase LE, och där så var det bara att göra de ändringar som stod i beskrivlingen i länken ovan, så funkar det..

men det finns ingen beskrivning för hur man gör med cubase SX3, där finns nämligen ingen mapp med en fil som heter "ignoreportfilter".. någon som kan motsvarigheten för lösningen till sx3?

men nu vet vi i alla fall att det är vårat problem exil!!! det är ju gött!

Intressant, men vad är det man ska göra med ignoreportgfilen? Jag hittade den och jag tror att den ska finnas i SX också, det står det ju iaf i instruktionen. Men jag har ingen application mapp som man ska flytta den till?

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej ska testa...jag hittade den under C:\Program\Steinberg\Cubase SL3\ midi port enabler

Om du har installerat ditt Cubase SX efter alla konstrer så borde det finnas där. Vilken verison använder du?

Link to comment
Dela på andra sajter

sx3.. ja men om du har SL så funkar det!

men det skapas ingen mapp som heter så i SX3, men det måste ju finnas nogol likvärdig...

under min mapp " midi port enabler" så finns det tre filer som heter: "enableemulated",

"MIDI_port_filter_DE.pdf" och "MIDI_port_filter_EN.pdf"

Redigerat av mange_andersson
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Browse to the Cubase SX/SL/SE or Nuendo application folder (usually C:\programs\steinberg\...)and locate the folder "MIDI Port Enabler"

Så enligt instruktionen ska det ju funka med SX? men men det verkar ju inte så. Underligt det där, allt finns ju i mappen som det ska göra förutom just ignoreportfilter-mappen.

När jag nu har flyttat filen, kommer det funka först eller måste jag göra lite inställningar som det beskrivs?

Redigerat av Exil
Link to comment
Dela på andra sajter

fan "Claes" ingen trodde på dig i början, men det visade ju sig att det var du som hade rätt hela tiden!

jag tror jag har fixat det också! bara det att min fil heter inte ignoreportfilter utan enableemulated.. tror jag.

jag testade att flytta den nu och det har funkat mycket längre än innan...men jag ska väl inte ropa hej! än...

men tack för grymt hjälpsam information claes!!

edit: nej fan det var inte som jag trodde.. den filen var inte motsvarigeten.. fan också!!! men det känns som om lösningen är nära iaf...

undrar bara vad jag ska leta efter nu..?

Redigerat av mange_andersson
Link to comment
Dela på andra sajter

Aj aj aj, det här verkar inte ha varit bra för mitt Cubase..efter att jag har flyttat ut filen så hänger sig cubase när jag försöker att spela in, eller så sparas ingen midiinformation alls 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...