Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Satte i en USB-hårddisk och fick ett medelande av typen "Har du 2.0 så går det fortare..." och det ska det ju vara. Drog över dom 70 Gb jag skulle kopiera och nu efter 5 timmar har den knappt kommit halvvägs!

Försöker jag lägga in drivrutinerna så för jag bara medelandet "Har du sp1 eller högre så behöver du inte dom här..." och sen stängs den av. Vad ska jag göra? Var kan problemet ligga?

Annons
tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Har du en en enda USB1-grej inkopplad kommer hela systemet att köra på USB1-nivå. Dra ut allt annat, och kolla om det fungerar bättre då. Det kan också vara att Windows har fört in USB1-nivån i registret, och då kan det bli registerpysslande av, men det tar vi sen..

BTW, några frågor när du är där 😄.

- Stängs dina USB-grejer av när du släcker datorn?

- Startar din dator alltid normalt utan lååånga väntetider?

- Hurudana temperaturer har du?

- Hurudant ljudkort har du, firewire-ljudkort?

- Hurudant grafikkort har du?

Att sånt...

Postat
Har du en en enda USB1-grej inkopplad kommer hela systemet att köra på USB1-nivå. Dra ut allt annat, och kolla om det fungerar bättre då. Det kan också vara att Windows har fört in USB1-nivån i registret, och då kan det bli registerpysslande av, men det tar vi sen..

BTW, några frågor när du är där 😄.

- Stängs dina USB-grejer av när du släcker datorn?

- Startar din dator alltid normalt utan lååånga väntetider?

- Hurudana temperaturer har du?

- Hurudant ljudkort har du, firewire-ljudkort?

- Hurudant grafikkort har du?

Att sånt...

Det är första gången jag över huvud taget sätter i något i någon av USB-portarna så där har jag inte så mycket att prova med.

För att svara på dina frågor:

-Om hårddisken stängs av vet jag inte. Skulle jag inte tro, den har ju egen strömbrytare. Som sagt är det ju den enda enheten som sitter i så jag har ju inte så mycket att jämföra med.

-Den startar ruggigt snabbt, inga väntetider där inte.

-Temperaturerna är inte alls höga. Inget utöver det normala där.

-Sitter ett PCI-kort i, Hammerfall DSP9652

-Grafikkortet kommer jag inte ihåg vad det heter, men det är ett Asus-kort det med. Hade problem med ett annat märke som kortslöt moderkortet med följden att det inte ville starta. Är ett PCI-E-kort i alla fall.

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Du har nånslags XP? Och du har uppgraderat till senaste service packen?

Postat

Vet inte situationen...men min laptop har några 2.0 och några gamla usb portar.

Men kanske inte är lika vanligt på stationära. Men prova att byta port om du inte gjort det redan.

Postat

Har bytt mellan lite olika och samma problem överallt. Ska prova att för första gången sätta i eternetkabeln och uppdatera lite drivrutiner, även om det är en sp2-version av XP.

Hittade en forumtråd med en kille som hade samma problem och där fanns en lösning. Försöker med den.

Postat
Har du installerat chipset-drivers (som finns med på CD:n som fölljer med moderkortet), så att Windows inte kör med någon standard-driver för USB, som nästan fungerar ok...?

Som sagt, drivrutinerna går inte att installera. Får bara höra att det inte behövs.

Däremot så har det löst sig. Kaaaan hända att man hade glömt aktivera Fullspeeden i Bios.... 😳😕

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.