Jump to content
Annons

Tapco S5


Staley (oregistrerad)

Recommended Posts

Staley (oregistrerad)

Hej!

Läste recensionen om Tapco S5-monitorerna i senaste numret av Studio och blev väldigt sugen på att slå till på ett par. Det enda som gjorde mig lite tveksam var det faktum att en subbas rekommenderades vid musik av den tyngre skolan.

Jag spelar in allt från akustiskt till tyngre musik i min hemstudio(lägenhet).

Är det ngn som använder sig av dessa monitorer som oxå spelar in tyngre dängor?

Tacksam för er åsikt!

Ett av de tyngre projekten jag är inblandad i låter så här. Inspelat i cubase sx med DFH Superior.

http://music.soundwound.com/index.php?sida=musicdownloads

Klicka på "click here" i toppen på sidan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har inte hört dom, men kör med ett par Esi nEar05 och basen blir klen med så pass små element. Jag har labbat med tanken på en subwoofer, men avstått eftersom jag misstänker att det istället kan slå över åt andra hållet. Dvs basen blir för framträdande och för att kompensera drar man ned bas i mixen. Dessutom ska dom placeras och ställas in korrekt. Det känns som det blir lite för mycket meck. Och så brukar subwoofers kosta en del, så frågan är väl om man inte i så fall ska satsa på ett par större monitorer istället som återger basen bättre. Just Tapco har väl en S8-modell också.

Med tiden lär man sig ju hur ens monitorer reagerar och återger saker, och om man har tillgång till en vanlig stereo för referenslyssning samt spektrumanalys så klarar man sig ganska långt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Staley (oregistrerad)

Tack så mkt!

Jo, jag har sett att det finns S8:orna också. Tyvärr tillåter inte hushållskassan att jag köper de dyrare. Har i o f sig inte så j-höga krav men det kan vara bra att få lite kött på benen innan man slår till på ett par monitorer.

Men får S5:orna så pass bra som 9/10 i tidningen så kan de ju inte vara så pjåkiga...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, jag har sett att det finns S8:orna också. Tyvärr tillåter inte hushållskassan att jag köper de dyrare.

Om du kan pressa upp budgeten med en tusenlapp får du ett par Phonic P8A (5000/paret). Dom fick väldigt bra betyg i senaste Musikermagasinet och har - som namnet antyder - 8 tums-bas.

Link to comment
Dela på andra sajter

QUOTE (Staley @ 23 June 2004, 18:49)

Jo, jag har sett att det finns S8:orna också. Tyvärr tillåter inte hushållskassan att jag köper de dyrare.

Om du kan pressa upp budgeten med en tusenlapp får du ett par Phonic P8A (5000/paret). Dom fick väldigt bra betyg i senaste Musikermagasinet och har - som namnet antyder - 8 tums-bas.

Har inte läst recensionen i MM, men jag lyssnade och jämförde just Phonic P8A med bl.a Tapco S5:orna och kontentan var att Phonic P8A lät riktigt illa! Ingen närhet, dålig basåtergivning etc.

Tapco S5 upplevde jag som raka motsatsen. Bra närhet, bra basåtergivning men tyvärr tyckte jag att det saknades definition i basen. Den var stark men grymt luddig. Hade gärna lyssant även på S8:orna, men de hade inga inne 🙂

Nu är ju som sagt smaken som allas våra... Ta en rejäl lyssning och strunta i vad jag och alla andra säger.

Lycka till.

/Fredrico

Link to comment
Dela på andra sajter

QUOTE (Staley @ 23 June 2004, 18:49)

Jo, jag har sett att det finns S8:orna också. Tyvärr tillåter inte hushållskassan att jag köper de dyrare.

Om du kan pressa upp budgeten med en tusenlapp får du ett par Phonic P8A (5000/paret). Dom fick väldigt bra betyg i senaste Musikermagasinet och har - som namnet antyder - 8 tums-bas.

Har inte läst recensionen i MM, men jag lyssnade och jämförde just Phonic P8A med bl.a Tapco S5:orna och kontentan var att Phonic P8A lät riktigt illa! Ingen närhet, dålig basåtergivning etc.

Tapco S5 upplevde jag som raka motsatsen. Bra närhet, bra basåtergivning men tyvärr tyckte jag att det saknades definition i basen. Den var stark men grymt luddig. Hade gärna lyssant även på S8:orna, men de hade inga inne 😆

Nu är ju som sagt smaken som allas våra... Ta en rejäl lyssning och strunta i vad jag och alla andra säger.

Lycka till.

/Fredrico

lät Tapco S5 bättre än Phonic P8A!!!!?!??!?!

Redigerat av alexfree
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

OK! Tänkte förtydliga och komplettera med lite nya lyssningserfarenheter.

Jag har nu lyssnat även på Tapco S8 och intrycket kvarstår, även om de låter "större" än S5:orna.

Innan jag beskriver hur JAG upplevde dem så tänkte jag förklara några omständigheter och mitt tyckande är subjektivt, utgår ifrån mina öron och vad jag gillar för typ av ljud.

Senaste månaden har jag lyssnat på följande högtalare (Tannoy Reveal Active har jag även provat i min studio):

Tannoy Reveal Active

Tapco S5 och S8

Phonic P8A

Yamaha MSP5

Genelec 1029A

Genelec 8030 och 8040

Fostex PM-2

KRK RoKIT RP5 och RP8

Mackie HR?

Jag har använt samma referensskivor varje gång, vilka är:

Spyro Gyra-Road Scholar

Richie Sambora-Undiscovered Soul

Freak Kitchen-Move

Så vad tyckte jag nu då om S8:orna?

Jo, de lät helt ok. Bra närhet, bra separation, basrika.

Liksom S5:orna upplevde jag ett lyft i basen som säkert tilltalar många, men det gör också att de känns lite luddiga i det låga mellanregistret. Det kändes dessutom som om det låg en filt över högtalaren, lite komprimerat och beslöjat ljud.

På det stora hela lät de väl bra och man kan säkert trivas med dom en längre tid, men de föll inte mig på läppen. Jag föredrar ett något öppnare ljud och lite neutralare bas. (Gillade verkligen Genelec 8030 och KRK 😄 )

Det var det om det.

/Fredrico

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Jag har också fått tillbaka lite skatt och skall investera...

Vad kom ni fram till på denna tråden? köptes det några monitorer?

Jag är i valet och kvalet om man skall köpa S5:orna eller P8A.

Tror inte S8:orna kommer till tals..

Någon som har använt Tapco S5 under en tid och kan rekommendera dem?

Har dock lyssnat på P8A men det var säkert 3-4 månader sen, så jag kom

inte ihåg riktigt hur dem lät.

Vad rekommenderar ni?

// J

Link to comment
Dela på andra sajter

har försökt göra en liten jämförelse av 4 monitorer, fast ska lägga ner lite mer jobb på det, det är bara fakta, säger kanske inte så mycket men kul att se i alla fall

Mycket Enkel Jämförelse

Bra initativ!

Vet inte hur mycket man skall lita på dom specarna dock - tämligen tveksam att ESI nEar05 spelar ner till 33Hz...

//Jesper

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...