imrtl Postat 29 juni 2006 Postat 29 juni 2006 Ja, som titeln sĂ€ger sĂ„ började jag bygga om gamla ved bastun hemma.. först ville jag ha det till att kunna spela trummor och gitarr i fred utan att störa förĂ€ldrarna.. Jag la ett nytt golv, typ laminat. Fick Ă€ven akustik plattor, som jag har sattit i taket, de Ă€r typ 3cm tjocka. Fick Ă€ven 2 lĂ„dor till av dessa, men denna modellen var hĂ„rdare, och lite tunnare.. har sattit nĂ„gra sĂ„na pĂ„ vĂ€ggarna, t ex sattit plattor brevid varandra och lĂ€mnat bastupanelen framme pĂ„ vissa stĂ€llen.. skulle vara bra att veta om jag ska sĂ€tta nĂ„got i hörnen av rummet? och isf, vad? duger dessa platter jag har? Ja, efter rummet fick nytt golv gjorde jag ett fönster till kontroll rummet (gamla omklĂ€dsningsrummet) av 3 lager 1 cm tjockt brandglas (frĂ„ga mig inte varför just brandglas, men det hade vi hemma.) la en list mellan varje glas. Ăven i kontroll rummet la jag nytt laminat golv. Köpte ett ljudkort, Wamirack 24.. dock krĂ„nglar ljudkortet, ibland nĂ€r man har t ex spelat in trummor och sedan börjar försöka mixa lite pĂ„ datorn sĂ„ fĂ„r jag bara en bluescreen, ljudet laggar som till och datorn gĂ„r "tungt" och sedan startar om av sig sjĂ€lv. Kan detta ha nĂ„got att göra med att datorn Ă€r för sölig? det Ă€r ju en 1,4 ghz. Och 128 MB rambus minne. FĂ„r nya datorn dit imorgon, och hoppas pĂ„ att det inte hĂ€nder samma sak dĂ„. Nu kommer det riktiga problemet, har testat mĂ„nga olika typer av överhĂ€ng mickar, lĂ„nade hem ett par AKG mickar, AKG C 391 B. Dessa har fungerat bra i för dem som har anvĂ€nt dem sĂ€lv, men hos mig sprakar/bryter dem nĂ€r jag testat spela in? Har testat att sĂ€nka cymbaler, flytta mickarna. Har Ă€ven försökt höjda dem sĂ„ de inte Ă€r sĂ„ nĂ€ra cymbalerna, men Ă€ndĂ„ bryter det. Kan det vara nĂ„gon instĂ€llning pĂ„ ljudkortet? đ Skulle vara bussigt om nĂ„gon kan ge mig nĂ„gra tips om vad som bör göras. Ska fota imorgon sĂ„ fĂ„r ni se hur det ser ut, kanske lĂ€ttare att sĂ€ga nĂ„got dĂ„. đ /Anton đ
Herr Q Postat 29 juni 2006 Postat 29 juni 2006 AnvÀnder du nÄgra preampar pÄ ljud kortet eller? du kanske ska sÀnka gainen pÄ dem i sÄdana fall
imrtl Postat 29 juni 2006 TrÄdstartare Postat 29 juni 2006 Har testat, hur mkt man Àn lÀgger sÄ bryter det ÀndÄ.
Claes Holmerup Postat 29 juni 2006 Postat 29 juni 2006 Det blir kanske för hög nivÄ för preamparna? Har du pad pÄ micarna, sÄ anvÀnd den. Om det fortfarande distar, sÄ kanske du mÄste lÀgga till en extern pad innan preampen för att dÀmpa Ànnu mer. VÀldigt mÄnga preampar/mixrar Àr nÀmligen konstruerade med ett förstÀrkarsteg INNAN gain-ratten och eventuell Pad-switch, som alltsÄ kan bli överstyrt om det kommer en vÀldigt hög signalnivÄ frÄn micen. Det Àr inget man brukar se pÄ nÄgra mÀtare heller, sÄ det kan vara vÀldigt lurigt...
Claes Holmerup Postat 10 juli 2006 Postat 10 juli 2006 128 mb RAM lĂ„te fruktansvĂ€rt lite... Absolut - men han skulle ju sĂ€tta dit ny dator... đ Jag skulle helst inte vilja sĂ€tta mindre Ă€n 1GB RAM i en musikmaskin.
killen_med_skorna Postat 10 juli 2006 Postat 10 juli 2006 jo precis đ sjĂ€lv har jag bara 512 och Ă€r i akut uppgraderingsbehov đ
Kapten dread Postat 10 juli 2006 Postat 10 juli 2006 hehe... inte för att skryta eller sĂ„, men min veckogamla dator har 2 GB đ
andreasb Postat 14 juli 2006 Postat 14 juli 2006 Ja, som titeln sĂ€ger sĂ„ började jag bygga om gamla ved bastun hemma.. först ville jag ha det till att kunna spela trummor och gitarr i fred utan att störa förĂ€ldrarna.. hur gick det? Jag la ett nytt golv, typ laminat.Fick Ă€ven akustik plattor, som jag har sattit i taket, de Ă€r typ 3cm tjocka. Fick Ă€ven 2 lĂ„dor till av dessa, men denna modellen var hĂ„rdare, och lite tunnare.. har sattit nĂ„gra sĂ„na pĂ„ vĂ€ggarna, t ex sattit plattor brevid varandra och lĂ€mnat bastupanelen framme pĂ„ vissa stĂ€llen.. skulle vara bra att veta om jag ska sĂ€tta nĂ„got i hörnen av rummet? och isf, vad? duger dessa platter jag har? Vad Ă€r det du vill Ă„stakomma? Vad du först sĂ€ger Ă€r att du inte vill störa dina förĂ€ldrar och sen börjar du med att akustikbehandla ditt rum? dina plattor du har kommer tyvĂ€rr inte göra ett skit för att dina förĂ€ldrar inte ska bli störda, sorry. Ja, efter rummet fick nytt golv gjorde jag ett fönster till kontroll rummet (gamla omklĂ€dsningsrummet) av 3 lager 1 cm tjockt brandglas (frĂ„ga mig inte varför just brandglas, men det hade vi hemma.) la en list mellan varje glas. Ăven i kontroll rummet la jag nytt laminat golv. [/ ok, synd att du tog tre glas, tvĂ„ Ă€r vad du ska ha, med ett sĂ„ stort avstĂ„nd som möjligt. kanske lĂ„ter flummigt men om du har tre glas transporteras ljudet enklare genom din ruta en om du hade tvĂ„. SĂ„ vida du inte lyckats skapa vakuum mellan tvĂ„ av skivorna, dĂ„ funkar det alldeles utmĂ€rkt. a đ±
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.