Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Ja, som titeln sÀger sÄ började jag bygga om gamla ved bastun hemma.. först ville jag ha det till att kunna spela trummor och gitarr i fred utan att störa förÀldrarna..

Jag la ett nytt golv, typ laminat.

Fick Àven akustik plattor, som jag har sattit i taket, de Àr typ 3cm tjocka. Fick Àven 2 lÄdor till av dessa, men denna modellen var hÄrdare, och lite tunnare.. har sattit nÄgra sÄna pÄ vÀggarna, t ex sattit plattor brevid varandra och lÀmnat bastupanelen framme pÄ vissa stÀllen.. skulle vara bra att veta om jag ska sÀtta nÄgot i hörnen av rummet? och isf, vad? duger dessa platter jag har?

Ja, efter rummet fick nytt golv gjorde jag ett fönster till kontroll rummet (gamla omklĂ€dsningsrummet) av 3 lager 1 cm tjockt brandglas (frĂ„ga mig inte varför just brandglas, men det hade vi hemma.) la en list mellan varje glas. Även i kontroll rummet la jag nytt laminat golv. Köpte ett ljudkort, Wamirack 24.. dock krĂ„nglar ljudkortet, ibland nĂ€r man har t ex spelat in trummor och sedan börjar försöka mixa lite pĂ„ datorn sĂ„ fĂ„r jag bara en bluescreen, ljudet laggar som till och datorn gĂ„r "tungt" och sedan startar om av sig sjĂ€lv. Kan detta ha nĂ„got att göra med att datorn Ă€r för sölig? det Ă€r ju en 1,4 ghz. Och 128 MB rambus minne. FĂ„r nya datorn dit imorgon, och hoppas pĂ„ att det inte hĂ€nder samma sak dĂ„.

Nu kommer det riktiga problemet, har testat mĂ„nga olika typer av överhĂ€ng mickar, lĂ„nade hem ett par AKG mickar, AKG C 391 B. Dessa har fungerat bra i för dem som har anvĂ€nt dem sĂ€lv, men hos mig sprakar/bryter dem nĂ€r jag testat spela in? Har testat att sĂ€nka cymbaler, flytta mickarna. Har Ă€ven försökt höjda dem sĂ„ de inte Ă€r sĂ„ nĂ€ra cymbalerna, men Ă€ndĂ„ bryter det. Kan det vara nĂ„gon instĂ€llning pĂ„ ljudkortet? 😉

Skulle vara bussigt om nĂ„gon kan ge mig nĂ„gra tips om vad som bör göras. Ska fota imorgon sĂ„ fĂ„r ni se hur det ser ut, kanske lĂ€ttare att sĂ€ga nĂ„got dĂ„. 🙂

/Anton 🙂

Annons
Postat

AnvÀnder du nÄgra preampar pÄ ljud kortet eller? du kanske ska sÀnka gainen pÄ dem i sÄdana fall

Postat

Har testat, hur mkt man Àn lÀgger sÄ bryter det ÀndÄ.

Postat

Det blir kanske för hög nivÄ för preamparna? Har du pad pÄ micarna, sÄ anvÀnd den. Om det fortfarande distar, sÄ kanske du mÄste lÀgga till en extern pad innan preampen för att dÀmpa Ànnu mer. VÀldigt mÄnga preampar/mixrar Àr nÀmligen konstruerade med ett förstÀrkarsteg INNAN gain-ratten och eventuell Pad-switch, som alltsÄ kan bli överstyrt om det kommer en vÀldigt hög signalnivÄ frÄn micen. Det Àr inget man brukar se pÄ nÄgra mÀtare heller, sÄ det kan vara vÀldigt lurigt...

• 2 veckor senare...
Postat
Ja, som titeln sÀger sÄ började jag bygga om gamla ved bastun hemma.. först ville jag ha det till att kunna spela trummor och gitarr i fred utan att störa förÀldrarna..

hur gick det? :rolleyes:

Jag la ett nytt golv, typ laminat.

Fick Àven akustik plattor, som jag har sattit i taket, de Àr typ 3cm tjocka. Fick Àven 2 lÄdor till av dessa, men denna modellen var hÄrdare, och lite tunnare.. har sattit nÄgra sÄna pÄ vÀggarna, t ex sattit plattor brevid varandra och lÀmnat bastupanelen framme pÄ vissa stÀllen.. skulle vara bra att veta om jag ska sÀtta nÄgot i hörnen av rummet? och isf, vad? duger dessa platter jag har?

Vad Àr det du vill Ästakomma? Vad du först sÀger Àr att du inte vill störa dina förÀldrar och sen börjar du med att akustikbehandla ditt rum? dina plattor du har kommer tyvÀrr inte göra ett skit för att dina förÀldrar inte ska bli störda, sorry.

Ja, efter rummet fick nytt golv gjorde jag ett fönster till kontroll rummet (gamla omklĂ€dsningsrummet) av 3 lager  1 cm tjockt brandglas (frĂ„ga mig inte varför just brandglas, men det hade vi hemma.) la en list mellan varje glas. Även i kontroll rummet  la jag nytt laminat golv. [/

ok, synd att du tog tre glas, tvÄ Àr vad du ska ha, med ett sÄ stort avstÄnd som möjligt. kanske lÄter flummigt men om du har tre glas transporteras ljudet enklare genom din ruta en om du hade tvÄ. SÄ vida du inte lyckats skapa vakuum mellan tvÄ av skivorna, dÄ funkar det alldeles utmÀrkt.

a

đŸ˜±

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.