Jump to content
Annons

Hur långt ska jag gå?


MindWarp

Recommended Posts

Jag älskar att göra melodier och anser mig själv vara rätt bra på det, även om jag har perioder då jag inte ens orkar trycka på power-knappen...

Min fråga är alltså hur långt jag ska gå. Ska jag lägga tid på att göra ett fett arr, ska jag göra en fullskalig studioprod med allt vad det innebär, ska jag sitta nere i källaren och pressa CD-plattor dessutom?

Egentligen vill jag bara göra melodier (givetvis med ackord angivna...) och sen lämna ifrån mig "låten" till nån som kan det där med arrangering etc. Jag har inga som helst ambitioner att vara artist eller ge ut musik där det står mitt namn på CD-fodralet, jag vill bara göra "melodin".

Som jag fattat det, är det musikförlag jag ska vända mig till och nästa fråga är vilka krav de ställer? Ska man göra en fullskalig och skitbra produktion, eller räcker det med en relativt tafflig inspelning? Eller räcker det rent av med noter? (ja, jag skriver noter för hand om någon undrar).

Jag har försökt att få bra svar av förlagen, men de svarar ungefär "gör så bra du kan", vilken jag tolkar som att dom är ointresserade om det inte låter skitbra på alla sätt och vis, fastän dom bara ska bry sig om melodin, egentligen....

Vissa förlag har även krävt att jag ska spela in med sång, att det inte räcker att ange texten på ett papper, medan andra förlag skiter fullständigt i om det finns sång eller ej....

Jag är förvirrad och osäker - nån med lite erfarenhet, hjälp mig....!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

I och med att det idag är fullt möjligt att göra produktioner som håller tillräckligt hög klass för att kunna släppas hemma är även ribban satt där.

M.a.o dom flesta förlag är inte interesserade av halvdant material som DU kan höra potentialen i , Det gäller att DOM hör potentialen och då krävs oftast en bra produktion och bra melodier och arrangemang.

Så mitt råd skulle vara att du letar efter någon att samarbeta med som behöver någon som är bra på melodier där den andra kan vara grym på produktion.

Link to comment
Dela på andra sajter

I och med att det idag är fullt möjligt att göra produktioner som håller tillräckligt hög klass för att kunna släppas hemma är även ribban satt där.

M.a.o dom flesta förlag är inte interesserade av halvdant material som DU kan höra potentialen i , Det gäller att DOM hör potentialen och då krävs oftast en bra produktion och bra melodier och arrangemang.

Så mitt råd skulle vara att du letar efter någon att samarbeta med som behöver någon som är bra på melodier där den andra kan vara grym på produktion.

Stort tack, mina tankar har klarnat en del! Antingen så lär jag mig gör hyffsade produktioner själv eller så hittar jag någon som kan det!

Jag hade en liten inbiten tanke att förlagen kanske "nappade" på enbart melodier, men konkuransen är naturligtvis stenhård, vilket är naturligt!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Känner en som jobbat som A&R på ett större bolag och har tidigare frågat honom om exakt samma sak...

Det där med "De kan höra en låts potential" är i de flesta fall bullshit... Nuförtiden är det så många som skickar in låtar att de sållar ut de riktigt värdelöst inspelade låtarna direkt...

Ett bra råd är: Hur tråkigt du än tycker det är att arra så är det bra att åtminstone göra ett OK grundarr.. Det räcker med loops eller ja, vad som helst för att ge ett hyfsat helhets-intryck... Det behöver inte vara skitproffsigt...

När ett bolag får in låtar där de märker att kompositören ansträngt sig genom att välja en passande sångare/sångerska och åtminstone försöker få den att låta någorlunda proffsig, och när DE tycker att låtan har potential så brukar händelseförloppet vara att de kontaktar kompositören och säger att de är intresserade, men att de behöver en mycket proffsigare version... Ibland skapar de till och med kontakt åt dig med ett mindre produktionsbolag de litar på... Sedan är det upp till dig att chansa vidare genom att betala för produktion för att kanske ändå få ett nej sen...

Det säkraste kortet är fortfarande att redan från början göra låtarna grymt proffsiga... Till din hjälp finns där billiga lösningar som DemoAkuten

Har inte testat dem själv, men är däremot lite bekant med en av grundarna som är helt och hållet att lita på då det gäller komponering

Sedan hjälper det givetvis att ha en artist i åtanke så man skickar till ett bolag som är i behov av typen av låt.. Man kan även kontakta dem och kolla vilka av deras artister som för tillfället behöver låtar

Kör hårt! 😕

Redigerat av Raginglynx
Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med "De kan höra en låts potential" är i de flesta fall bullshit... Nuförtiden är det så många som skickar in låtar att de sållar ut de riktigt värdelöst inspelade låtarna direkt...

Det där fick jag höra för 10-12 år sedan redan av folk som på den tiden hade en fot eller två inne i branschen. Det som gällde var att spela in en demo som lät i princip lika bra som man kunde låta. Sedan kan man ju fråga sig meningen med att skicka in demos till ett skivbolag! Somliga anser att man skall, andra säger inte. Efter vad jag sett, läst och hört skulle jag inte bemöda mig! De ger ett demo samma chans som en bakfull tonåring framför en TV med 102 kanaler ger en av dessa kanaler. Tyvärr!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan kan man ju fråga sig meningen med att skicka in demos till ett skivbolag! Somliga anser att man skall, andra säger inte. Efter vad jag sett, läst och hört skulle jag inte bemöda mig! De ger ett demo samma chans som en bakfull tonåring framför en TV med 102 kanaler ger en av dessa kanaler. Tyvärr!

Inte sant.. Däremot krävs det nog mycket mer nuförtiden för att bevisa att man är en grym låtskrivare... Givetvis är kontakter värt så mycket mer än att bara helt inkognito skicka in sina låtar, men sanningen är att de faktiskt ger alla demos en chans (om man ska lita på de jag träffat :rolleyes: )... Det gäller bara att fånga intresset under den första halva minuten, så ens demo borde arras speciellt för deras lyssning.. Har man ett intro som inte är så fångande kanske man borde göra en fade in medias res istället... Är de sedan intresserade ber de nog att få hela låten eller kanske till och med ett gäng låtar...

Men det var inte länge sen jag var på en Workshop där en "lyssnare" från ett bolag kom med massa exempel på demos folk skickade in och spelade upp för oss.. Han bad oss sätta oss in i hans situation och faktum är att det visade sig att de flestas åsikter stämde överens med hans... En som skickat in en låt han proddat/komponerat tillsammans med tjejen som sjöng fick t.o.m. licensavtal med bolaget... Så jag är övertygad om att det inte är onödigt att skicka in låtar, kanske till och med det enda rätta om det är låtskrivare man vill slå sig fram som 😛

Och ett annat råd jag fått är att aldrig ge upp om en låt MAN SJÄLV tror på... Det är många som skickar in samma låt om och om igen, fast med kanske något annorlunda arr och artist som i slutändan får någon intresserad

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, du har säkert rätt i mångt och mycket där, jag skulle tro att det finns alla sorter på olika skivbolag. Men... personligen tycker jag att det är helt idiotiskt att bedöma en låt på den första halvminuten! Ja, jag förstår deras situation och att tid är pengar och så vidare. Det är bara det att jag föreställer mig inte musik som en kommersiell produkt och jag vet med säkerhet att många artister som idag är mina husgudar (eller har varit åtminstone) gjorde musik som jag tyckte var dålig första gången jag hörde det. Sedan växte det... och växte etc. De gjorde inte musik som fastnade inom en halvminut... och nu skall jag sluta skriva märker jag eftersom jag är farligt på väg mot utanförämnetgränsen. 😛 Jag skulle kunna fortsatt ett par A4-sidor men det är lika bra att lägga ner nu. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som den roll du vill agera i samarbete är topliner. Kan vara bra att lägga ordet på minnet om du nu inte har hört det innan. 😮

🙂 Aldrig hört talas om en topliner... Vad sysslar en sån med?

En topliner skriver text och melodi till redan färdiga bakgrunder, i princip.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som den roll du vill agera i samarbete är topliner. Kan vara bra att lägga ordet på minnet om du nu inte har hört det innan. 😮

🙂 Aldrig hört talas om en topliner... Vad sysslar en sån med?

En topliner skriver text och melodi till redan färdiga bakgrunder, i princip.

Ja, mer eller mindre. Ett sånt där autokompande keyboard är fullt tillräckligt för att göra det jag vill. Sen efter det får någon som är bra på arr och mix göra låter "klar" och om det är text så får någon sjunga också. Givetvis vill jag vara med när detta görs eftersom jag har speciella krav på hur det ska låta. Jag vet hur det ska låta, men kan inte göra det själv.

Man kan lägga tid på att lära sig allt som krävs, eller så lägger man tiden på att göra det man är bra på och låter andra göra det dom är bra på.

Går det att jobba så idag, eller är jag helt ute och cyklar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut! De flesta som enbart arbetar som kompositörer sitter sällan ensamma utan samarbetar i par eller t.o.m. hela team.. Detta för att det blir mycket roligare, samt att man kompletterar varandra om man funkar bra ihop... Det gäller bara att hitta nån som behöver det du har och som har det du söker så är det bara och testa... 😄 De e mitt förslag

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som den roll du vill agera i samarbete är topliner. Kan vara bra att lägga ordet på minnet om du nu inte har hört det innan. 😉

🙂 Aldrig hört talas om en topliner... Vad sysslar en sån med?

En topliner skriver text och melodi till redan färdiga bakgrunder, i princip.

Ja, mer eller mindre. Ett sånt där autokompande keyboard är fullt tillräckligt för att göra det jag vill. Sen efter det får någon som är bra på arr och mix göra låter "klar" och om det är text så får någon sjunga också.

Med färdig bakgrund menar jag långt mer än ett autokompande keyboard. Sökte lite på forumet och här är ett bra exempel på hur en produktion kan låta när det är dags för toplinern att ta över.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...