santana Postat 19 juni 2006 Postat 19 juni 2006 Hej Jag spelar gitarr och sjunger. AnvÀnder midibakgrund(vanBasco midi player) till lÄten via bÀrbardatorn som Àr kÄplad till PA. Jag funderar att köpa ett extern ljudkort som har bra ljud dvs att musik instrumenter lÄter som nÀra naturliga. Vilket Àr bÀst lösninge till detta? Vilket extern ljudkort?. Jag Àr inte intresserad för inspelningen, bara att det lÄter som riktiga instrumenter. tack
Linus Postat 19 juni 2006 Postat 19 juni 2006 santana sa: AnvÀnder midibakgrund(vanBasco midi player) till lÄten via bÀrbardatorn som Àr kÄplad till PA. Jag funderar att köpa ett extern ljudkort som har bra ljud dvs att musik instrumenter lÄter som nÀra naturliga. Det Àr inte ljudkortet som Àr din svaga punkt. Det Àr midisynten du anvÀnder. AnvÀnder du en hÄrdvarusynt, en "riktig" mjukvarusynt eller Windows inbyggda mjukvarusynt?
santana Postat 19 juni 2006 TrÄdstartare Postat 19 juni 2006 hej jag anvÀnder fÀrdiga midibakgrunden och utspelar dessa via vanbascomidi player. IstÀllet midimapper anvÀnder yamaha midisoft.
Linus Postat 19 juni 2006 Postat 19 juni 2006 Vill du ha realistiska instrument bör du alltsÄ skippa Yamaha midisoft och anvÀnda en annan synt. Varför vanBasco dÄ? Om du spelar upp lÄtarna i en sequencer har du möjlighet att anvÀnda bÀttre mjukvarusyntar, program och pluggar.
santana Postat 19 juni 2006 TrÄdstartare Postat 19 juni 2006 hej Vad tycker du, vad Àr bÀst lösningen för mig, vilket mjukvarusynt, ljudkortet och vilket sequencprogram osv. stor tack
Claes Holmerup Postat 19 juni 2006 Postat 19 juni 2006 Ăr det inga jĂ€ttestora arrangemang, sĂ„ kan sĂ€kert Cubase SE passa fint - och antingen Hypersonic eller SampleTank som syntmodul, eftersom bĂ„da dessa innehĂ„ller alla möjliga sorters ljud.
santana Postat 19 juni 2006 TrÄdstartare Postat 19 juni 2006 hej Behöver jag köpa externa ljudkortet dÄ? tack
Linus Postat 19 juni 2006 Postat 19 juni 2006 Jag lÀgger till Reason i Claes lista över tÀnkbara syntar. Och vill du ha en GM-bank för dina gamla midifiler har Sonic Reality gjort en noggrann bank bÄde som Reason-version och en SampleTank-version. Ett nytt ljudkort Àr inte din högsta prioritet. Har du ASIO-drivrutiner till ditt nuvarande ljudkort?
santana Postat 19 juni 2006 TrÄdstartare Postat 19 juni 2006 hej Om jag skafar cubase eller likadant fÄr man dÄ asio drivroutuner.
Linus Postat 19 juni 2006 Postat 19 juni 2006 Cubase kommer att fungera oavsett ljudkort, men det anvÀnder ASIO-drivrutiner. Saknar ditt ljudkort ASIO, kommer Cubase att anvÀnda wrappern ASIO Multimedia istÀllet. Den drivrutinen anropar i sin tur Windows "standarddrivrutin" för ljudkortet. För att förklara pÄ ett enkelt sÀtt kan vi sÀga att denna "omvÀg" kommer leda till latency/fördröjningar. NÀr du trycker en tangent pÄ synten, eller trycker play i sequencern, kommer det att kanske dröja en halvsekund innan ljudet spelas upp i högtalarna. Detta Àr alltsÄ nÄt du lider av nÀr du gör dina midibakgrunder. NÀr du kopplar datorn till PA och spelar upp den fÀrdiga bakgrunden kommer du inte mÀrka av latencyproblemet.
santana Postat 19 juni 2006 TrÄdstartare Postat 19 juni 2006 det Àr vanliga ljudkortet i bÀrbardatorn
Linus Postat 19 juni 2006 Postat 19 juni 2006 DÄ saknar ditt ljudkort riktiga ASIO-drivrutiner. Men ladda hem ASIO4ALL sÄ kan det funka nÄgorlunda ihop med Cubase och Reason. Om du inte vÀljer Cubase och anvÀnder t.ex. sequencern Sonar och/eller Reason Àr du inte lÄst till enbart ASIO. DÄ kan du anvÀnda DirectX ocksÄ, vilket ditt ljudkort stöder med 99% sÀkerhet. DÄ vÀljer du bara DX-drivrutinen för ditt ljudkort i programmet.
Majken Postat 19 juni 2006 Postat 19 juni 2006 Linus sa: Om du inte vĂ€ljer Cubase och anvĂ€nder t.ex. sequencern Sonar och/eller Reason Ă€r du inte lĂ„st till enbart ASIO. DĂ„ kan du anvĂ€nda DirectX ocksĂ„, vilket ditt ljudkort stöder med 99% sĂ€kerhet. DĂ„ vĂ€ljer du bara DX-drivrutinen för ditt ljudkort i programmet. Hörrö! Cubase kör ju ocksĂ„ DirectX đ - Fast via en wrapper sĂ„ att det heter ASIO DirectX, men det funkar hur som haver bra med vilket ljudkort som helst. /Majken
Linus Postat 19 juni 2006 Postat 19 juni 2006 Oh yeah! đź FrĂ„gan Ă€r om ASIO DirectX eller ASIO4ALL ger lĂ€gst latency... đ
Majken Postat 19 juni 2006 Postat 19 juni 2006 Linus sa: Oh yeah! đźFrĂ„gan Ă€r om ASIO DirectX eller ASIO4ALL ger lĂ€gst latency... đ ASIO 4 ALL ger betydligt lĂ€gre latency. ASIO DirectX Ă€r ju bara wrappade Windowsdrivrutiner och ger nĂ„nstans mellan hĂ€rliga 500-1000 ms latency đź /Majken
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.