Jump to content
Annons

Recommended Posts

dubsmith (oregistrerad)
Postat (redigerat)

hej!

nÀr man vill automata en "knob" pÄ ett vst instrument, sÄ kan man pÄ vissa vsti bara vÀlja instrumentet som bÄde input och output och sen bara trycka "rec" och dra lite i knappen man vill automata och sÄ vipps, sÄ har man en kurva OCH ett cc nummer i midispÄret.

MEN ! denna helt perfekta funktion för att lÀtt kunna automata en "knob" funkar bara pÄ Pro 53 !!!

dem menar vÀl inte allvar att man ska kolla i manualen efter cc nummren varenda gÄng man ska automata en "knob" ?

SÄ varför har inte alla vsti denhÀr helt perfekta lösningen dÀr man bara trycker rec och drar lite i ratten man vill styra och sÄ har man cc nummret och kurvan i midispÄret,

oj upprepning

Himla mkt tack till den som ger mig ett hÀrligt svar!" hoppas jag har uttryckt mig korrekt nu, sÄ ni fattar vad jag snackar om hejhej!

EDIT: Tydliggjorde rubrik /adm

Redigerat av Olsberg
Annons
Postat

Vissa kassa VSTis kan du inte automatisera. Om du inte kan vrida pÄ rattar sÄ det skrivs till automationsspÄret, sÄ brukar du ÀndÄ kunna göra autmationer genom att rita kurvor i automationsspÄren för de olika parametrarna. Om du anvÀnder Cubase sÄ kan jag visa dig hur man gör.

dubsmith (oregistrerad)
Postat

tack för svaret dbd veteranen 😄

men jag tÀnkte mer pÄ automationen i midispÄren, sÄ man fÄr den grafiska kurvan i midispÄret. Det Àr sÄ mkt bÀttre att redigera automation i midispÄren.

alltsÄ men drar i en knob och sÄ kommer kurvan fram i midispÄret

dubsmith (oregistrerad)
Postat

btw bilden din Àr stenhÄrd !

Postat

VÀldigt fÄ VSTi stöder MIDI ut överhuvudtaget och detta Àr dÀrför att stödet för det i VST standarden tydligen skall vara sisÄdÀr. Men jag undrar varför du vill skicka MIDI meddelanden? Varför anvÀnder du inte det vanliga automationssystemet?

/Majken

dubsmith (oregistrerad)
Postat

allright!

vet inte om jag gör fel, men jag tycker det e fruktansvÀrt jobbigt och dÄligt att jobba med automationsspÄren dÀr man ska dra kurvor med den blÄ linjen. man ser knappt nÄt ,man mÄste zooma som in i bomben, Tycker det Àr riktigt mkt bÀttre att bygga kurvor och staplar i midispÄret.

men ok jag litar pĂ„ det du sĂ€ger, och fĂ„r vĂ€l vĂ€nja mig vet dem vanliga automationsspĂ„ren och dess fruktansvĂ€rda funktion 😆

visst ska man bara göra ett enkelt filtersvep kan man ju rita ut det, men nu gör jag anancerade (vet inte vad det heter) men om jag kör en bassline-loop kanske, sÄ anvÀnder jag mig av massa olika parametrar som jobbar alla samtidigt, och jag vill kunna ha lite precition, kunna kvantisera varje liten "knob"-rörelse in i minsta detalj.

himla mkt tack för er respons iallafall 😎 haj!

Postat
vet inte om jag gör fel, men jag tycker det e fruktansvÀrt jobbigt och dÄligt att jobba med automationsspÄren dÀr man ska dra kurvor med den blÄ linjen.

Life is hard 😆 Som Majken sade, det Ă€r vĂ€ldigt fĂ„ VSTis som stödjer MIDI out/MIDI in.

Tack! Klippte ut den frÄn Dance Bitches Dance productions gruppfotografi!

gruppfoto.jpg

Postat
gruppfoto.jpg

😆😎🙂

ja e helt mÄllös!!! HAHAHA!!!

dbd crew... licence to be ugly...

Postat
vet inte om jag gör fel, men jag tycker det e fruktansvÀrt jobbigt och dÄligt att jobba med automationsspÄren dÀr man ska dra kurvor med den blÄ linjen.

Life is hard 🙂 Som Majken sade, det Ă€r vĂ€ldigt fĂ„ VSTis som stödjer MIDI out/MIDI in.

Tack! Klippte ut den frÄn Dance Bitches Dance productions gruppfotografi!

gruppfoto.jpg

hhhhhhhhhhhhhhhhaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa 😏🙁😉🙂

Postat
men om jag kör en bassline-loop kanske, sÄ anvÀnder jag mig av massa olika parametrar som jobbar alla samtidigt, och jag vill kunna ha lite precition, kunna kvantisera varje liten "knob"-rörelse in i minsta detalj.

Aktivera snap funktionen, sĂ€tt den pĂ„ quantize vĂ€rdet. VĂ€lj sextondels trioler som kvantiseringsvĂ€rde. Dra ut automationskurva pĂ„ höjden, zooma in och vips sĂ„ sĂ€tter du ut punkterna i sextondels trioler. Kan det bli enklare? đŸ˜±

/Majken

dubsmith (oregistrerad)
Postat

majken jo visst , det e precis sÄ jag gör, det funkar, men det Àr riktigt mkt bÀttre automation-editering i sjÀlva midispÄret med cc controllers.

Lika bra att börja vÀnja sig direkt.

ok tack Àn en gÄng dudes!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.