Jump to content
Annons

flurrsurrande M-box


Rip

Recommended Posts

Spelar in med M-box och har ett problem som är på väg att göra mig galen (galnare).

Jag använder mick som kräver fantommatning och problemet är att det uppstår ett "flurr", typ som någon sorts jordfel eller wobblig störning med en tjut-tendens som är omöjlig att få bort. Denna hörs mer ju längre man har playback/input-vredet åt playback om ni förstår vad jag menar. Signal-/störförhållandet är klart bättre om man drar upp mickförstärkaren tokmycket men det är ändå långt ifrån okej.

Har tyvärr ojordade kontakter i lägenheten och har därför provat att dra jordad förlängning från köket. Tyvärr utan framgång. Tilläggas kan att jag nyligen testade med bärbar dator (utan nätanslutning) och då funkade det alldeles utmärkt.

Någon teori om vad det kan bero på och något förslag på lösning? Tacksam för all hjälp.

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nej, men problemet finns oavsett om jag lyssnar i monitor eller med lurar direkt från m-boxen...

Kan det vara så enkelt som att USB-kabeln är dålig eller rent av för lång (jag använde nog en annan USB-kabel tidigare... som tycks ha fått ben)?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du använder en mik som kräver fantom-matning, så kanske det är där problemet ligger. Fantommatningen kan få mikar att låta konstigt om den inte lirar som den skall eller har fel spänning. Kolla Digidesigns kompatibilets-sidor på nätet, för jag har för mig att vissa konfigurationer av dator/USB port/Mbox hade problem att klara av 48V. Har för mig att det hade att göra med USB porten på datorn, och lösningen var nätagg till Mboxen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nätagg till Mbox? Hur då aktivhubb?

Sorry mitt luddiga utlägg...

Precis. Jag såg nånstans att vid vissa konfigurationer klarade inte USB porten i vissa datorer att mata tillräckligt för att kunna ge miken 48V. Men det kan även ha varit nån variant med att använda en annan USB port eller separat USB PCI kort, minns inte exakt. Kolla mer här http://www.digidesign.com/index.cfm?navid=...gid=151&eid=170

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...