Jump to content
Annons

Textförfattare finnes


nightflyer

Recommended Posts

Annons
Postat (redigerat)
Hehe, många "förbjudna" rim där. Förbjudna i den här branschen alltså. 😠

I min värld finns inga förbjudna rim och man skall inte

låta branchen styra, bara den konstnärliga friheten

och den låter sig inte styras alls hehehe

Redigerat av nightflyer
Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

Det här inägget gör du ju för att du vill att andra skall läsa din ganska kassa prosa.

Du tror väl inte på allvar att någon kan vara intresserade av den sortens lyrik som samarbetsgrund?

Redigerat av Danny Cort
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Därför att dom kom ut så, fast du kan ju vända på dem om det gör dig gladare

Kan tillägga att samarbete bygger på kommunikation

vilket innebär att texterna åker fram och tillbaka

tills text och rytm fungerar, min vardagsprosa

lämnar säkert mycket i övrigt att önska. Oftast

skriven i stundens infall och anfall för den delen

för mitt egna nöjes skull under kort tidsrymd typ 20min

eller ibland mindre. Men då oftast väldigt rå, rak och ärlig.

Redigerat av nightflyer
Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Kan tillägga att samarbete bygger på kommunikation

vilket innebär att texterna åker fram och tillbaka

tills text och rytm fungerar.

Jotack, jag vet allt det där.

Min prosa säljer guld.

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny!

Bara nyfiken... Hur många guldskivor har du på väggen... Skulle vara kul att veta vilka artister du skrivit till/med och vilka singlar du ligger bakom. Bara för att få lite humm om hur pass mycket man ska ta dina drygheter på allvar....

Med Vänlig Hälsning

Jockoma

Link to comment
Dela på andra sajter

Du ska inte ta Danny så allvarligt. Han är egentligen en finfin kille. I Riktiga Livet. Man ska inte ta Internet heller så allvarligt för den delen. Än om vi lär tvingas göra det mer och mer eftersom Internet blir mer och mer en del av samhället.... ehm.

Hur som helst, om vi tar Dannys texter som sålt guld (jag känner bara till en) så det unika med denna är att den rimmar och meningsbryter på ett sätt som man sällan ser i genren i fråga. Danny skriver rap, och när man anammar detta skrivsätt på pop & top-40 genren så blir det en rätt cool effekt faktiskt. Danny får själv avslöja låten i fråga, om du vill analysera.

Sen har vi andra ytterligheten; Nattflygaren, han kör med den typen av rim som man lärde sig i grundskolan. Sista stavelsen i orden som rimmar på varandra är bokstavligen de samma. Ett enkelt script mot ett lexikon kan hitta rimmet åt dig. Det där funkar kanske för att skriva en alternativ sing-a-long text till "Sånt e Livet" på Moster Agdas 50-års kalas, men det funkar miiiindre bra om man skriver seriös musik idag.

Det handlar om hur det låter rent ljudmässigt. Hur flyter vokaler, konsonanter och ordflödet ihopa tillsammans med musiken, hur rullar det på tungan. The flow. Har man inget beat i bakhuvudet när man skriver en text får man ingen rytm i den heller. Då blir det en dikt och inget annat. Inget fel med en dikt, men en dikt är en dikt. Inte en låttext. Såvida den inte läses som en dikt ovanpå en låt.

Här är ett exempel, ett kort klipp från ett av mina verk från ikväll:

if that's what you look like

and that's what you act like

when hidden from fact's lights

repressed all the passed nights

then what is the real you

how do I concieve you

why don't I just leave you

let other's to grieve you

Alla fyra sista raderna slutar på "you". Skitdåligt, skulle en diktpoet tycka. Men sjunger/rappar man det till rätt beat så funkar det klockrent. Däremot rad 3 och 4 rimmar bra enligt skolboken, men det flyter fan inte när man sjunger det snabbt. Det funkar inte att säga "fact's lights" i ett schysst flöde, helt enkelt.

Oh well... långt inlägg. Jockoma, det här var egentligen inte så mycket ett svar till dig. Nattflygaren, det var nog snarare ett svar till dig, i hopp om att du får lite inspiration att tänka utanför boxen och utvecklas till en ännu bättre textskrivare.

Puss på er alla.

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

Kunde inte låta bli att läsa dikterna efter att ha sett denna tråden. 😳 Jag antar att den högtravande, styltiga stilen är ett medvetet grepp. Lite i stil med Grönköpings A:lf-d V:st-nd. Skulle kunna passa i Grönköpings Veckoblad. Passar sämre i en pop/rock-kontext.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv tänker jag på "Brev från kolonien" när jag ser dina texter. Om det är bra eller dåligt får du själv avgöra 😳

Annars kan jag bara hålla med Hacke. Vilken dikt som helst kan inte bli sångtext. Det krävs att den har "det" 🙂

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Check list:.....................Yo.........No

Högtravighet radera....Yo.........No

Flottiga rim...................Yo.........No

Beatbox på..................Yo.........No

Sinuskurvs text..............Yo.........No

Find the Flow................Yo.........No

Go with the Flow..........Yo.........No

Flow the Flow...............Yo.........No

undvika grisfester.........Yo.........No

Det sammanfattar väl det mesta tror jag, och dannys dryghet reflekterar jag inte

direkt över. Vi är alla olika och har olika perspektiv på tillvaron. Å andra sidan

gör det att vi kan lära mycket av varandra. Grönköping är välkänt då jag

skrivit en del revymaterial och viss rytm har fått stryka på foten när det

blir "on the go" dikter.

Nåväl fyll i min survey, jag förväntar mig att ni tänker er noga för

på den sista, då det är en slamkrypare 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

Tack Hacke - riktigt bra inlägg.

Jag är kanske nedlåtande Nightflyer, men dina texter är inte alls bra ur ett professionellt låtskrivarperspektiv. Kanske är det så att texterna du har länkat till inte alls är tänkta som sångtexter utan bara någonsorts kvasiprosa, isåfall ska jag inte uttala mig om hur dessa texter fungerar i musiksammanhang.

Till din fördel kan sägas att du har ett spännande språk. Användandet av "ovanliga" ord (bankroll, jämmerdal, knogadans, kartera o.s.v) gör det ganska roligt att läsa dina "epistlar" (även om det inte är epistlar i ordets rätta bemärkelse). Dessutom har du en aktuell tematik/problemställning som gör att texterna känns samtida och relevanta.

Dock är din rimteknik av den mest simpla sorten, i princip varenda rim i dina texter är av 1-2 1-2-karaktär vilket är oerhört tråkigt. Varenda A/B passage har rim som slutar med den sista stavelsen i respektive rads sista ord;

Hej alla bankirer som kravbrev mig sänder

om att edra pengar ej tillbaka återvänder

jag förstår att det finns ingen mer respit

då jag ej längre är god för min gamla kredit

 

med sidennäsduken ni nog torkar en tår

när ni två kronor mindre i julbonus får

över denna sorg jag blott kan beklaga

men verkligheten är dock ingen skön saga

Detta är något du bör försöka ändra på om du vill lyckas som textförfattare. Väldigt många textförfattare idag tittar på raplyrik, samtida poptexter och unga, moderna poeters sätt att disponera språket för att få inspiration och input. Det kanske kan vara en idé för dig också? Du kan få en känsla för multistaviga rim, punchlines och solutions/conclusions som idag är sådant som efterfrågas i professionelt textskriveri.

En annan sak som jag inte förstår är hur du väljer att inventera stroferna och ändra ordningen på orden till något slags gammalbrittiskt sätt att skriva;

Hej alla bankirer som kravbrev mig sänder

om att edra pengar ej tillbaka återvänder

jag förstår att det finns ingen mer respit

då jag ej längre är god för min gamla kredit

Jag menar, så är det ingen vettig människa som pratar, skriver eller läser idag. Försök istället att skriva rakt och enkelt och hitta rim som passar, det är svårt, men det går att hitta snygga rim på "kravbrev", jag lovar.

Du skriver att viss rytm har fått stryka på foten när det gäller "on the go" dikter. Jag tycker att det är ett vansinnigt sätt att tänka när det viktigaste är och alltid har varit just rytmen i en dikt.

Lycka till & ha det så bra!

//Danny

Förresten, hur är det tänkt att din survey ska användas?

Redigerat av Danny Cort
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Förresten, hur är det tänkt att din survey ska användas?

Think outside the BOX, the answer might be somewhere else

or maybe the simple answer is just a smile

🙂

Thanks for the input let´s see if I can take it to output

Redigerat av nightflyer
Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Förresten, hur är det tänkt att din survey ska användas?

Think outside the BOX, the answer might be somewhere else

or maybe the simple answer is just a smile

🙂

Thanks for the input let´s see if I can take it to output

🙂

Klart du ta det till output.

Peace!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, bortsett från att det är rätt mycket stavfel, särskrivningar och andra direkta felaktigheter så är väl inte texterna så illa. Rätt kul stilgrepp med en nu utdöd dagsversform. Det är lite stelbent och saknar flyt till och från, men det är en svår stilistisk form du valt.

Bry dig inte om att folk tror att man måste göra saker på ett visst sätt. Jobba vidare på det som känns rätt för dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bry dig inte om att folk tror att man måste göra saker på ett visst sätt. Jobba vidare på det som känns rätt för dig.

Jag håller FULLT med om att man ska köra sin egen grej, och inte falla in i fåran. Och jag menade såklart inte heller att alla ska skriva rap-lyrik. Jag skriver oftast allt annat än rap själv.

Men eftersom nattflygaren erbjöd sig som "textförfattare för seriösa och mindre seriösa uppdrag" och har det skrivsätt han har tyckte jag han kunde behöva lite feedback och hjälp på traven. Oavsett vilken stil och genre han vill köra med.

Love, peace and misunderstanding. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jo det stämmer väl att det är fel både här och där, orkar inte sitta

å köra SAOL i röven för tillfället om akademin ursäktar det språkvalet.

Högtravigheten bygger en del på att man var ungdom då platåskor var mode

men jag ska såga av klackarna så det blir lite mera lågmält 😱

Om jag bara kan hitta den fördömda fogsvansen någonstans bland bråten

av vinyl-skivor stenkakor och raketost. :rolleyes:

utdöd dagsversform det var ett skönt uttryck, men poängen går fram

till dom som ser förbi det rent tekniska och läser med hjärtat. Men jag

förstår vad du menar och uppskattar kommentaren.

Dags å koppla ett lexicon till skrivarprogrammet...Häpp

Rap-lyric har ju sin charm i sin innovativa form, vore kul att

höra en platta helt byggd på samplingar från stenkakor

skulle dom musikerna kallas för STONERS? <<<<===== Late, bad joke

Jag får väl börja med mindre seriösa uppdrag och jobba mig uppåt

alla har ju horat någon gång i karriären

Redigerat av nightflyer
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...