Jump to content
Annons

Buzzword bingo och Dorotea


hegobald

Recommended Posts

Delat från denna tråd /admin

Många buzzwords där Hackeman! 😮 Men du rör dig väl i den världen så... Har du testat att spela Buzzword Bingo nån gång.. Mycket roligare att lyssna på föredrag från framstående "framtidsvetare" som nyss skrivit en bok då.. 😲

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Många buzzwords där Hackeman! 😄  Men du rör dig väl i den världen så... Har du testat att spela Buzzword Bingo nån gång.. Mycket roligare att lyssna på föredrag från framstående "framtidsvetare" som nyss skrivit en bok då.. 🙁

Klart jag spelat buzzword bingo. 😄 Jag håller igen ovan. Det jag i min tur brukar få höra är sju resor värre. Varit på en Gartner-konferens nångång, eller liknande? Geee-sus.

Men det är ändå kul. Att sia framtiden och lägga upp mål och strategier för hur man ska bemöta den är flummigt, men får man bara sätta om det i verklig handling också då stimulerar det båda hjärnhalvorna. 😄

Som Winston Churchill sade; "However beautiful the strategy, you should occasionally look at the results". 😄

Jag trodde faktiskt du oxå var lite IT strateg av dig...?

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Jag trodde faktiskt du oxå var lite IT strateg av dig...?

En gång i tiden var jag en mycket framstående IT-strateg.. men jag lessande då allt tog allt för lång tid att förverkliga.. F**n.. Jag hade 2 Mbit/s linor 1992 som jag körde videokonferenser på.. Vi byggde med singlemodel-fiber 1998 som spridningsnät.. och singelmode-fiber ända fram till husen ute i byarna 1998 .. 200:- i månaden för 100 Mbit/s bredband med skarpa IP-adresser Min Lappalnds-IP adress reggad hos RIPE som exempel (hacka den för tusan.. Då kan du fjärrstyra min bergvärmeanläggning t.ex.. 😉 ). Vi såg till att all teknik fanns.. Men inte tusan kom användarna på hur dom egentligen skulle använda det.. Inte blev det nåra häftiga webbplatser, e-handelsplater etc etc.. Folk kollade bara aftonbladet.se etc etc..

Jävla apor säger jag.. Dom fortsatte att stämpla som vanligt.. Så jag sket i det hela och börja med nåt annat... Jag skrev t.om. en gränsbrytande IT-strategi 1995 för att få politikerna att vakna och tänka lite, men dom hajja inget... Du kan gott läsa den på http://dorotea.tv/robban/cv/it-strat.html

That life.. "I allways look at the bright.... side of life.. Ti-do... ti-do. ti do .ti-dooo" 😆

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

😉

också imponerande juh

Edit: När började internet och allt det där komma egentligen?

Jag minns när man gick i 4-5:an och folk prata om att gå hem och chatta 🙂

Redigerat av Soundborn
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att vi gör om HELA forumet till offtopic...  😆

(Skojar bara!)

😄

Då kan vi döpa om det till Grahns Forum 😆

Redigerat av Soundborn
Link to comment
Dela på andra sajter

ett utmärkt alternativ om man vil föra en diskus som kanske inte riktigt hör hemma här så fins ju irc. Tänkte lägga nosen i blöt o skriva nått annat i denna tråd men insåg att jag skall nog inte såga nått.. Kanske ett citat ifrån en forumlåt" Är du blåst blir trådfan låst"

Link to comment
Dela på andra sajter

och tråden handlade om visan Den Blomstertid...

visst jag lät kanske lite förbannad.. Men jag blir förbannad när jag hör något sådant!

Edit: visst när jag läser mitt inlägg så förstår jag det du säger hegobald.. Jag ber om ursäkt om det lät stötande och det var aldrig min mening. Men på vilket annat sätt skulle jag uttrycka mig i? Man kan inte i sverige idag uttrycka sig på något annat sätt, det spelar ingen roll, allt är fel ändå... Jag ville prata klarspråk så mycket som möjligt..

men än en gång! Jag ber om ursäkt om det lät stötande det var aldrig min mening..

Är det här du menar att du ber om ursäkt?? 😉

"Jag ber om ursäkt om det lät stötande och det var aldrig min mening. Men på vilket annat sätt skulle jag uttrycka mig i? Man kan inte i sverige idag uttrycka sig på något annat sätt, det spelar ingen roll, allt är fel ändå... Jag ville prata klarspråk så mycket som möjligt.."

Varför ber du om ursäkt? Du tycker ju att ditt sätt att uttrycka dig är helt rätt.

Man behöver inte uttrycka sig rasistiskt bara för att man vill sjunga den blomstertid på avslutningen.

Jag respekterar att du vill sjunga nationalsången osv. till 100%

Men jag tycker inte man kan acceptera dion rasistiska underton.

Jag personligen skiter fullständigt i nationalsången, allvarligt talat vad ska den va bra för?

Nationalsm främjar bara "vi och dom" tänkandet. och föder därmed rasism.

Vi är alla människor av lika värde oavsett ras, kön, sexualitet mm.

Så länge man inte inkräktar på en medmänniskas frihet, så ska varje individ ha rätt att göra eller säga precis vad den vill.

Varför detta "vi och dom"?? Vi är alla människor, det borde bara vara "vi"!

Hela världen är väl till för alla?

Eller?

Vad syftar du på när du säger att jag inte kan uttrycka mig?

Menar du möjligtvis en gammal tråd där jag diskuterar(skäller på) 😲 en viss vikingarockare, så menar jag vartenda ord jag skrivit där.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Lås inte, kombineraden med nånanna tråd på nåt ofattbart sätt så det blir ännu mera oläsligt bara. That's what OT is for ju!

PS. söker fortfarande ett monopolspel att köpa!

Link to comment
Dela på andra sajter

och tråden handlade om visan Den Blomstertid...

visst jag lät kanske lite förbannad.. Men jag blir förbannad när jag hör något sådant!

Edit: visst när jag läser mitt inlägg så förstår jag det du säger hegobald.. Jag ber om ursäkt om det lät stötande och det var aldrig min mening. Men på vilket annat sätt skulle jag uttrycka mig i? Man kan inte i sverige idag uttrycka sig på något annat sätt, det spelar ingen roll, allt är fel ändå... Jag ville prata klarspråk så mycket som möjligt..

men än en gång! Jag ber om ursäkt om det lät stötande det var aldrig min mening..

Är det här du menar att du ber om ursäkt?? 😉

"Jag ber om ursäkt om det lät stötande och det var aldrig min mening. Men på vilket annat sätt skulle jag uttrycka mig i? Man kan inte i sverige idag uttrycka sig på något annat sätt, det spelar ingen roll, allt är fel ändå... Jag ville prata klarspråk så mycket som möjligt.."

Varför ber du om ursäkt? Du tycker ju att ditt sätt att uttrycka dig är helt rätt.

Man behöver inte uttrycka sig rasistiskt bara för att man vill sjunga den blomstertid på avslutningen.

Jag respekterar att du vill sjunga nationalsången osv. till 100%

Men jag tycker inte man kan acceptera dion rasistiska underton.

Jag personligen skiter fullständigt i nationalsången, allvarligt talat vad ska den va bra för?

Nationalsm främjar bara "vi och dom" tänkandet. och föder därmed rasism.

Vi är alla människor av lika värde oavsett ras, kön, sexualitet mm.

Så länge man inte inkräktar på en medmänniskas frihet, så ska varje individ ha rätt att göra eller säga precis vad den vill.

Varför detta "vi och dom"?? Vi är alla människor, det borde bara vara "vi"!

Hela världen är väl till för alla?

Eller?

Vad syftar du på när du säger att jag inte kan uttrycka mig?

Menar du möjligtvis en gammal tråd där jag diskuterar(skäller på) 😲 en viss vikingarockare, så menar jag vartenda ord jag skrivit där.

Postade inte jag detta inläget i en annan tråd? Eller vad hände? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Lynxo, det var inte dig specifikt jag syftade på, utan gången i allmänhet. Att posta inlägg som eventuellt läses är inte den väg man ska ta för att pocka på en moderators uppmärksamhet. Det är knappen Anmäl, förvånansvärt få verkar känna till den knappen och istället växer missnäje i inlägg över att ingen gör något.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lynxo, det var inte dig specifikt jag syftade på, utan gången i allmänhet. Att posta inlägg som eventuellt läses är inte den väg man ska ta för att pocka på en moderators uppmärksamhet. Det är knappen Anmäl, förvånansvärt få verkar känna till den knappen och istället växer missnäje i inlägg över att ingen gör något.

Okej, I see. Nu förstördes bara mitt skämt, det är inte lika roligt längre... 😏 Fast det kanske aldrig var roligt till att börja med? 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Lynxo, det var inte dig specifikt jag syftade på, utan gången i allmänhet. Att posta inlägg som eventuellt läses är inte den väg man ska ta för att pocka på en moderators uppmärksamhet. Det är knappen Anmäl, förvånansvärt få verkar känna till den knappen  och istället växer missnäje i inlägg över att ingen gör något.

Okej, I see. Nu förstördes bara mitt skämt, det är inte lika roligt längre... 😉 Fast det kanske aldrig var roligt till att börja med? 😳

Sorry, det är bara jag som är trött. Men ditt skämt gick fram till slut 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Nu känner jag mig kluven 😉 Eller vänta det var tråden som vart kluven ju 😄

Ok.. Jake the Rake Vill bara tala om att forumets ljuspunkt Grahn bor i Åsele också.. Bara för att understryka att vi har en perfekt 3-kant här 🙂

Nåväl.. Som du ser så bor jag numera i Karlstad.

Gonatt!!!

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

och tråden handlade om visan Den Blomstertid...

visst jag lät kanske lite förbannad.. Men jag blir förbannad när jag hör något sådant!

Edit: visst när jag läser mitt inlägg så förstår jag det du säger hegobald.. Jag ber om ursäkt om det lät stötande och det var aldrig min mening. Men på vilket annat sätt skulle jag uttrycka mig i? Man kan inte i sverige idag uttrycka sig på något annat sätt, det spelar ingen roll, allt är fel ändå... Jag ville prata klarspråk så mycket som möjligt..

men än en gång! Jag ber om ursäkt om det lät stötande det var aldrig min mening..

Är det här du menar att du ber om ursäkt?? 🥰

"Jag ber om ursäkt om det lät stötande och det var aldrig min mening. Men på vilket annat sätt skulle jag uttrycka mig i? Man kan inte i sverige idag uttrycka sig på något annat sätt, det spelar ingen roll, allt är fel ändå... Jag ville prata klarspråk så mycket som möjligt.."

Varför ber du om ursäkt? Du tycker ju att ditt sätt att uttrycka dig är helt rätt.

Man behöver inte uttrycka sig rasistiskt bara för att man vill sjunga den blomstertid på avslutningen.

Jag respekterar att du vill sjunga nationalsången osv. till 100%

Men jag tycker inte man kan acceptera dion rasistiska underton.

Jag personligen skiter fullständigt i nationalsången, allvarligt talat vad ska den va bra för?

Nationalsm främjar bara "vi och dom" tänkandet. och föder därmed rasism.

Vi är alla människor av lika värde oavsett ras, kön, sexualitet mm.

Så länge man inte inkräktar på en medmänniskas frihet, så ska varje individ ha rätt att göra eller säga precis vad den vill.

Varför detta "vi och dom"?? Vi är alla människor, det borde bara vara "vi"!

Hela världen är väl till för alla?

Eller?

Vad syftar du på när du säger att jag inte kan uttrycka mig?

Menar du möjligtvis en gammal tråd där jag diskuterar(skäller på) 😛 en viss vikingarockare, så menar jag vartenda ord jag skrivit där.

Jag tycker att det jag språkade för var rätt.. I min mening..

Det var mitt uttalande som jag ber om ursäkt för..

Helt annan sak..

Alltså, ni får verkligen inte misstro mig. Jag har inga rasistiska hotbilder eller något sådant överhuvudtaget, och själklart är en värld till för alla, oavsett om du är vit, svart, gul eller röd, alla är självklart lika mycket värda!

men vad jag har upplevt under min uppväxt (är uppvuxen i ett av göteborgs största gethon) är fan inget kul. Där är det "vi" "dom"

Självklart ska man inte dra alla över samma kam, absolut inte...

Men jag kan inte förstå hur man kan me, att bua åt ett lands nationalsång?

När man har blivit väl bemött i landet man kommit till, fått en massa pengar i startbidrag, pengar insatta på barnens konto (en svensk som föds får inte 70.000:- insatt på kontot, men en utländskfamilj får 70.000:- till varje barn dom har med sig) En svensk får inte ett bidrag till att köpa en bil/hus för..

En svensk som jobbat i sverige i 65 år och går i pension får inte alls mycket pengar.. en med utländskbakrund som jobbat/eller kanske inte ens har jobbat i sverige några år, får en av sveriges högsta pensioner.. Många kommer ju tom bara hit för att få pension, sen flyttar dom tillbaka hem igen med svensk pension insatta på deras konto i deras egna länder..

Ändå så klagar väldigt, väldigt många över att sverige är ett sådant dåligt land.

Dom buar åt våran nationalsång.. Har du svensk flagga på balkongen (vilket våran familj hade) blir du kallad massa saker, dom kastar stenar så att fönstren går sönder, dom snor flaggan, bränner upp den. Tro mig, allt detta jag säger är sant..

Under förra fotbolls VM så gick jag och några kompisar ut på gården och jublade när sverige vann en match. Vi hade flagga med oss, drack lite dricka (ej alkohol) käkade chips å ja, var allmänt glada..

20 minuter senare blev vi nedslagna. Min ena kompis sitter idag i rullstol tack vare den händelsen..

Jag kommer inte ihåg vilket land det var, om det var iran eller turkiet.. när dom spelade sin match, och vann.. Då fick dom lov att springa runt på gården men sin flagga, sjunga sina låtar, och ja - dom fick.. Men vi fick inte...

Jag minns att varenda gång man var ute och skulle hem, så fick man antingen gå en omväg, eller springa som inni helvete efter som man hade en gäng efter sig som gång på gång skulle stjäla ens mobil, plånbok eller bara var ute efter att spöa ner en..

Jag är inte den som bråkar längre.. Jag har gjort det för mycket i mina dar - jag har aldrig i hela mitt liv startat ett bråk, jag gick hellre där ifrån men - Jag har aldrig bråkat med en svensk..

Följ med mig hem, nästa gång jag ska ner till Göteborg dit jag borde innan, så kan du själv få känna hur det känns..

Jag kan nästan lova dig att efter 1-2 veckor, så kommer du få en helt annan bild.

Du kommer förstå vad jag pratar om..

Men jag säger som jag sa ibörjan

Jag tycker att det jag språkade för var rätt.. I min mening..

Det var mitt uttalande som jag ber om ursäkt för..

Helt annan sak..

En annan kulsak..

Vi fick inte lov att spela musik högt alls, vi fick inte spela så att det hördes ut, spelade du nån svensk låt, eller techno/trance då jävlar vart det liv ska du se!

Men dom, dom kunde ställa sig på knä på balkongen, och be i all världens volym.. Dom kunde spela sina låtar och sin musik, men vi fick inte.. Då jävlar bröt helvetet loss..

90% av befolkningen i mitt gamla område i göteborg (Frölunda, topasg) har utländskbakrund..

Sen förstår jag inte heller, varför dom måste placera alla med utländskbakrund i samma område?

Är det inte bättre att vi sprider ut oss över hela sverige?

Du får självklart tro på vad du vill..

Jag har full respekt för olika religoner, all respekt åt det..

Jag respekterar varenda människa, oavsett hudfärg, oavsett religon, oavsett åsikter..

Men som sagt, jag är inte rasist. Jag hatar när folk tror så bara för man pratar om invandrar politik..

Redigerat av Soundborn
Link to comment
Dela på andra sajter

Jake the Rake (oregistrerad)
Ok.. Jake the Rake Vill bara tala om att forumets ljuspunkt Grahn bor i Åsele också.. Bara för att understryka att vi har en perfekt 3-kant här 🥰

Ah, ja det gör han ju! 😛 Vilket järngäng. Nu fattas bara nån från Storuman, men jag hoppas innerligt att ingen dyker upp. Storuman, tss...

Link to comment
Dela på andra sajter

och tråden handlade om visan Den Blomstertid...

visst jag lät kanske lite förbannad.. Men jag blir förbannad när jag hör något sådant!

Edit: visst när jag läser mitt inlägg så förstår jag det du säger hegobald.. Jag ber om ursäkt om det lät stötande och det var aldrig min mening. Men på vilket annat sätt skulle jag uttrycka mig i? Man kan inte i sverige idag uttrycka sig på något annat sätt, det spelar ingen roll, allt är fel ändå... Jag ville prata klarspråk så mycket som möjligt..

men än en gång! Jag ber om ursäkt om det lät stötande det var aldrig min mening..

Är det här du menar att du ber om ursäkt?? 🙂

"Jag ber om ursäkt om det lät stötande och det var aldrig min mening. Men på vilket annat sätt skulle jag uttrycka mig i? Man kan inte i sverige idag uttrycka sig på något annat sätt, det spelar ingen roll, allt är fel ändå... Jag ville prata klarspråk så mycket som möjligt.."

Varför ber du om ursäkt? Du tycker ju att ditt sätt att uttrycka dig är helt rätt.

Man behöver inte uttrycka sig rasistiskt bara för att man vill sjunga den blomstertid på avslutningen.

Jag respekterar att du vill sjunga nationalsången osv. till 100%

Men jag tycker inte man kan acceptera dion rasistiska underton.

Jag personligen skiter fullständigt i nationalsången, allvarligt talat vad ska den va bra för?

Nationalsm främjar bara "vi och dom" tänkandet. och föder därmed rasism.

Vi är alla människor av lika värde oavsett ras, kön, sexualitet mm.

Så länge man inte inkräktar på en medmänniskas frihet, så ska varje individ ha rätt att göra eller säga precis vad den vill.

Varför detta "vi och dom"?? Vi är alla människor, det borde bara vara "vi"!

Hela världen är väl till för alla?

Eller?

Vad syftar du på när du säger att jag inte kan uttrycka mig?

Menar du möjligtvis en gammal tråd där jag diskuterar(skäller på) 😛 en viss vikingarockare, så menar jag vartenda ord jag skrivit där.

Jag tycker att det jag språkade för var rätt.. I min mening..

Det var mitt uttalande som jag ber om ursäkt för..

Helt annan sak..

Alltså, ni får verkligen inte misstro mig. Jag har inga rasistiska hotbilder eller något sådant överhuvudtaget, och själklart är en värld till för alla, oavsett om du är vit, svart, gul eller röd, alla är självklart lika mycket värda!

men vad jag har upplevt under min uppväxt (är uppvuxen i ett av göteborgs största gethon) är fan inget kul. Där är det "vi" "dom"

Självklart ska man inte dra alla över samma kam, absolut inte...

Men jag kan inte förstå hur man kan me, att bua åt ett lands nationalsång?

När man har blivit väl bemött i landet man kommit till, fått en massa pengar i startbidrag, pengar insatta på barnens konto (en svensk som föds får inte 70.000:- insatt på kontot, men en utländskfamilj får 70.000:- till varje barn dom har med sig) En svensk får inte ett bidrag till att köpa en bil/hus för..

En svensk som jobbat i sverige i 65 år och går i pension får inte alls mycket pengar.. en med utländskbakrund som jobbat/eller kanske inte ens har jobbat i sverige några år, får en av sveriges högsta pensioner.. Många kommer ju tom bara hit för att få pension, sen flyttar dom tillbaka hem igen med svensk pension insatta på deras konto i deras egna länder..

Ändå så klagar väldigt, väldigt många över att sverige är ett sådant dåligt land.

Dom buar åt våran nationalsång.. Har du svensk flagga på balkongen (vilket våran familj hade) blir du kallad massa saker, dom kastar stenar så att fönstren går sönder, dom snor flaggan, bränner upp den. Tro mig, allt detta jag säger är sant..

Under förra fotbolls VM så gick jag och några kompisar ut på gården och jublade när sverige vann en match. Vi hade flagga med oss, drack lite dricka (ej alkohol) käkade chips å ja, var allmänt glada..

20 minuter senare blev vi nedslagna. Min ena kompis sitter idag i rullstol tack vare den händelsen..

Jag kommer inte ihåg vilket land det var, om det var iran eller turkiet.. när dom spelade sin match, och vann.. Då fick dom lov att springa runt på gården men sin flagga, sjunga sina låtar, och ja - dom fick.. Men vi fick inte...

Jag minns att varenda gång man var ute och skulle hem, så fick man antingen gå en omväg, eller springa som inni helvete efter som man hade en gäng efter sig som gång på gång skulle stjäla ens mobil, plånbok eller bara var ute efter att spöa ner en..

Jag är inte den som bråkar längre.. Jag har gjort det för mycket i mina dar - jag har aldrig i hela mitt liv startat ett bråk, jag gick hellre där ifrån men - Jag har aldrig bråkat med en svensk..

Följ med mig hem, nästa gång jag ska ner till Göteborg dit jag borde innan, så kan du själv få känna hur det känns..

Jag kan nästan lova dig att efter 1-2 veckor, så kommer du få en helt annan bild.

Du kommer förstå vad jag pratar om..

Men jag säger som jag sa ibörjan

Jag tycker att det jag språkade för var rätt.. I min mening..

Det var mitt uttalande som jag ber om ursäkt för..

Helt annan sak..

En annan kulsak..

Vi fick inte lov att spela musik högt alls, vi fick inte spela så att det hördes ut, spelade du nån svensk låt, eller techno/trance då jävlar vart det liv ska du se!

Men dom, dom kunde ställa sig på knä på balkongen, och be i all världens volym.. Dom kunde spela sina låtar och sin musik, men vi fick inte.. Då jävlar bröt helvetet loss..

90% av befolkningen i mitt gamla område i göteborg (Frölunda, topasg) har utländskbakrund..

Sen förstår jag inte heller, varför dom måste placera alla med utländskbakrund i samma område?

Är det inte bättre att vi sprider ut oss över hela sverige?

Du får självklart tro på vad du vill..

Jag har full respekt för olika religoner, all respekt åt det..

Jag respekterar varenda människa, oavsett hudfärg, oavsett religon, oavsett åsikter..

Men som sagt, jag är inte rasist. Jag hatar när folk tror så bara för man pratar om invandrar politik..

Hhehe.... Hhahahaha... 🙂🙂😆

Du är inte rasist, men.....

Om du hade flytt från Sverige, undan tortyr, våldtäkt, bomber och död. Du hade inga pengar för de pengar du hade har du lagt på resan för din familj till tryggheten.

Hade inte lite hjälp varit på sin plats då, så att du och dina närmaste kunde få komma på fötter igen? Efter att ha genomgått ett rent helvete. Lite sosialism har ingen dött av, vi måste hjälpa varann vettu.

Sen tycker jag vi sätter punkt för denna diskussionen här.

Känns som attt det ändå inte kommer att leda åt mitt håll.

Men du kan ju försöka att se på saken utan avundsjuka och fördomar, försök förstå att folk i världen behöver hjälp. Stäng inte in dig i egoism.

Just nu bidrar du till "vi och dom".

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...