Jump to content
Annons

Någon som haft Alfa Romeo?


JJRockford

Recommended Posts

Körde flickvännen och hennes kompis till deras exjobbspresentation igår. Eftersom hennes kompis bor en bit härifrån så körde hon hit, och så fortsatte vi i hennes bil. Det var hennes fars Alfa Romeo, ingen aning om vilken modell (hon visste inte heller). Som yngst är den nog tidigt 90-tal, för det var inga ABS-bromsar. Hyfsat stor. Hursomhelst, den var en dröm att köra, och jag är kär, vill ha! 😕 Någon som har någon erfarenhet om hur det är med Alfa Romeo? Försäkringar, service, krocksäkerhet o s v?

En kompis på gymnasiet (vi talar om tiden 96-98 nu) hade någon liknande Alfa Romeo, fast förmodligen något äldre. Han pratade om att dom var dyra att reparera. Men det Nuförvar nog, tror jag, i jämförelse med 740:n han hade innan. Det var väl på den tiden det fortfarande gick att laga bilar själv.

Någon som har någon annan bil att rekommendera annars? Annars puttrar jag omkring i en V70, diesel-motor och automat-växel, vilket kan vara nog så trevligt (det går t ex att köra med armen i mitella). Så det mesta kanske är roligare att köra än den

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Låter ju inte så lyckat. Alla årsmodeller? Satt och läste lite tester nu på aftonen, verkar som om kvaliten gått upp och ner ordentligt. Men man vet ju aldrig vem som står bakom artiklarna såklart... 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade en arbetskamrat som körde Alfa Romeo. Den var en riktig pärla och gick mycket fint - men det var väldigt ofta han svor över den också, eftersom den krånglade betydligt oftare än alla andra bilar - och så var reparationerna aldrig billiga...

Italienska bilar har aldrig varit någon höjdare - åtminstone om man håller sig på sådana summor som normala människor har råd med...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
musik (oregistrerad)

Hej!

Jag har faktiskt haft följande bilar:

1) Jaguar E-Type (en röd)

2) Mercedes med måsvingar (orange tyvärr, men...)

3) Ferrari (röd)

4) Rolls Royce (rosa ta mig fan...)

5) Ferrari Dino (metallic blå)

...men ingen Alfa Romeo.

Iofs var alla Dinky Toys, men iaf.

:rolleyes:

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Alfa lär vara helt underbara att köra, men som sagt, dom har en del små problem:

1. Man kan inte sitta i dom utan att vara vanskapt

2. Dom krånglar rätt ofta (det är ju italienare som byggt dom)

3. Har dom några år på nacken så rostar dom som f-n (lär vara bättre nu)

Men när dom funkar, då är det en dröm att köra (sägs det, jag har som sagt aldrig haft någon. Provsatt en en gång,men jag sitter bättre i min gamla Triumph).

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Alfa lär vara helt underbara att köra, men som sagt, dom har en del små problem:

1. Man kan inte sitta i dom utan att vara vanskapt

2. Dom krånglar rätt ofta (det är ju italienare som byggt dom)

3. Har dom några år på nacken så rostar dom som f-n (lär vara bättre nu)

Men när dom funkar, då är det en dröm att köra (sägs det, jag har som sagt aldrig haft någon. Provsatt en en gång,men jag sitter bättre i min gamla Triumph).

Jag har haft Alfa Romeo 164 med en lätt trimmad v6 samt lite varamt upphottat avgassystem, i övrigt original.

Stor att packa i, jag fick in en dubbelbarnvagn i bagaget, funkade inte i min V40...

Första månaden hade jag aldrig på stereon, en nedväxling till tvåan och hård inbromsning gav ett otroligt bra ljud. Motorn lät fantastiskt!

Att köra den var en go upplevelse, som ett strykjärn på vägen.

Det skiljer en hel del mellan körupplevelserna i de olika Alforna, men oftast är dem skitball att köra.

Tyvärr var en 156 med 140 hästars Twin Spark motor ingen riktigt ball upplevelse, bilen spårar fin men saknar all som helst livlighet. Inget kul med för lite hästar.

Alfa är som Mac eller PC, antingen gillar man den eller inte.

Ofta billiga i inköp, lite dyrare att underhålla.

Coolt att öppna motorhuven, Alfa loggan är röd och fin på motorn.

Men det är svårt att köpa ett bra beg exemplar, många är inte väl underhållna och kan ge obehagliga hål i plånboken.

Min 164 hade all utrustning utom skinnklädsel och de individuellt inställningsbara baksätena.

Allt var elmanövrerat och krånglade aldrig, hade nog en jädra tur...

Kommentar till:

1. Man sitter lite tokigt idem (Man måste vara skapt som en apa eller italienare), för offensiv körning är det OK men skall man köra långt blir man trött efter ett tag.

2. Dem krånglar om man inte sköter dem. En Alfa 6a är ingen Svensson moter. Behöver omsorg. För övrigt kostade mina reparationer mindre än polarnas nya Volvo V70 och Ford. Byta kamrem på en Alfa 164 gick på 4800:- på en Ford vad det nu var för nåt gick det på 8000:-

Ett större fel på en v6 blir dock dyrt...

3. 164 rostade inte mer än genomsnittet. Tror nog Mercedes har tagit över tronen på rostsidan nu för tiden :-)

Kolla in på Alfa klubbens hemsida. Där hittar du beggade Alfor, de flesta medlemmarna sköter sina bilar så det är ett hett tips att köpa från någon medlem.

http://www.alfaromeo.org/

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är lite så jag har tänkt, att det där med att dom skulle vara så himla mycket dyrare att serva nog är lite gammalt, alltså från den tid då en vanlig bilverkstad kunde serva de flesta märkena. Nuförtiden så finns det väl inga bilar som kan servas på andra ställen än märkesverkstäderna. Problemet med Alfa Romeo är väl mer i sådana fall att det kanske inte är så himla tätt mellan verkstäderna... Här i Halmstad finns en. Och att det tydligen kan ta lite tid att få hem rätt delar ibland? (Tog två månader för en kompis kusin, som har en Alfa).

Fast ärligt talat, en bil som kräver extra mycket skötsel (om jag tolkar detta rätt?) kanske inte är något för mig. Servar en hel del cyklar på arbetstid och är sannerligen inte så sugen på att meka ännu mer när man kommer hem! 😉

Att dom inte är trevliga att köra långt i är också en liten nackdel, ser ju bilen mycket som ett verktyg för att kunna åka skidor t ex. Alltså åka ganska långt. Men det är kanske inviduellt hur man upplever det om en bil är bekväm eller ej 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Men du kanske är skapt som en italienare?

Då blir ju långa turer inget problem :-)

´

Med skötsel så menar jag att se till att göra service när det behövs och inte slarva med detta. Service gör du på din Volvo också! Det gör man på verkstad. Precis som med sin Volvo... bara det att missar man kamrems byte kan det kosta skjortan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyckte ju att jag satt rätt bekvämt i den där bilen jag körde häromveckan. En 164, årsmodell runt 1990 skulle jag tro.

Man är väl Volvo-skadad annars, pappa har nästan bara haft Volvo-bilar, och det är likadant med mina svärföräldrar (ok, är inte gift, men det är lättast att säga så). Så man blir väl lite påverkad.

I övrigt misstänker jag att det var betydligt större skillnad på bilarna för några år sen än vad det är nu. Varför vet jag inte (förutom att alla bilar ser likadana ut nästan 😛).

Link to comment
Dela på andra sajter

Alfasexan är omvittnad för sin sköna sång, som beror på en betydligt brantare vinkel jämfört med t.ex. amerikanska V6:or. Har en Ford Explorer med 4-liters sexa som tuffar med ett helt annat ljud, det låter ju inte speciellt sportigt när man trampar ner, fast gott ändå, men på ett annat sätt.

Jag har tre bilar, förutom Forden, en bubbla, och en SAAB 9-5, och alla bilar lämnar jag till service hos den lokala Mekonomen-verkstaden. Suveräna killar som kan sin sak och gör bra jobb till ett bra pris. Var orolig först för garantier för Saaben som är en -00, men ett nytt EU-direktiv säger att om bilen är servad enligt rekommendationen så gäller garantierna oaktat den är servad på märkesverkstad eller ej.

/R

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag anser Alfa'n vara en entusiastbil, som säkert kan ge sin ägare en hel del trevlighet om denna är införstådd med att det INTE är en punkt A till B-bil.

Mao, lite pyssel krävs, om inte annat för att förebygga strul.

MEN: I likhet med många andra italienska bilar är krocksäkerheten usel.

Edit:

Själv kör jag en V50-diesel som jag är väldigt nöjd med, dessutom har jag en Land Rover Freelander som tjänstebil i England som dock är en riktig dyngbil.

Tidigare körde jag en V70 som jag tyckte mycket bra om. Annars kan jag rekommendera Saab 9-5:an, kul & säker och trevlig att köra.

Redigerat av fajser
Link to comment
Dela på andra sajter

G.Audemard (oregistrerad)

Snälla, jämför inte alfa med volvo, audi osv. Alfa Romeo sätter större värde på känsla än på mugghållare. Kanske inte alltid de starkast motorerna då turbos är till för lastbilar och har negativ inverkan på karaktären.

Det är sjukt dyrt att köpa en ny 159:a här i sverige och för den normala bilåkaren finns betydligt vettigare alternativ. Men beggat är en helt annan sak.

Brorsan köpte i våras en 164 -97 med treliters 6:a 180hk Skitfin med skinklädsel, går hur gött som helst. 28.000:-

Min 75:a -90 köpte jag för två år sedan för 19.000:- i hyffsat skick. Också den med treliters 6:a. Bakhjulsdrift med vxlådan placerad baktill för viktfördelningens skull. Du kan inte få mer körglad bil för pengarna.

Har en 156:a också. Den är mest snygg tycker jag.

Nä, alfa är inte ett dugg sämre än andra bilar, lite anorlunda bara.

Redigerat av G.Audemard
Link to comment
Dela på andra sajter

Man skulle nästan tro att du skulle behöva tankhjälp, om man läser topicen slarvigt 🙂.

Får mig att tänka på en sketch i första avsnittet av Macken av Galenskaparna&After Shave..

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske inte alltid de starkast motorerna då turbos är till för lastbilar och har negativ inverkan på karaktären.

Nja, högre litereffekt, mer kraft för mindre pengar samt mer moment tidigare borde väl ändå inte bara vara förbehållet lastbilar?

Link to comment
Dela på andra sajter

G.Audemard (oregistrerad)
Kanske inte alltid de starkast motorerna då turbos är till för lastbilar och har negativ inverkan på karaktären.

Nja, högre litereffekt, mer kraft för mindre pengar samt mer moment tidigare borde väl ändå inte bara vara förbehållet lastbilar?

Ok då, det kan finnas andra användningsområden också, men om man skall fara fram på ett snittsigt sätt i hög fart på tex en bana så är det bra om man kan klara sig utan turbon. Vi vet ju alla vad latency är för nått. Turbo tillför detta.

Alfa har under alla år fått fin kritik för köregenskaper och motorer. Nu med den senaste modellserien får de nya GM-baserade motorerna ibland negativ kritik för att de är tråkiga, för jämn effektkurva. Däribland en 2,2l fyra på 185hk, utan turbo. Inte så dåligt effektutag där inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...