Jump to content
Annons

Musikmakarna


Exil

Recommended Posts

Eftersom jag nu till hösten börjar sista Äret pÄ gymnasiet har jag börjat kolla upp lite vad dett finns för vÀgar att gÄ efter gymnasiet.

DÄ jag sitter och skirver mycket lÄtar och producerar sÄ gott jag kan lÄter musikmakarna onekligen som en riktigt bra utbildning för mig. Man har tillgÄng till en egen studio dÀr man kan sitta och producera egen musik sÄ ofta man bara vill. Man har stÀndig kontakt med stora skivbolag bÄde i Sverige och övriga vÀrlden. Man fÄr lÄtar pÄ bestÀllning frÄn skivbolagen, dÀr man fÄr instruktioner pÄ hur de vill att det ska lÄta. Jag har prata lite pÄ myspace med en av lÀrarna pÄ skolan. Han beskrev hur allt gÄr till och jag blev helt sÄld.

Jag har tidigare haft planer pÄ att gÄ en ljudteknikerutbildning. Men det jag vill göra Àr att skriva och producera musik, inte sitta som ljudtekniker pÄ SR. DÀrför tycker jag att musikmakarutbildningen Àr optimal för mig.

Finns det nÄgon hÀr pÄ forumet som gÄr pÄ skolan montro? Eller nÄgot som har gÄtt dÀr? Skulle vara kul att höra lite inside information eftersom lÀraren jag har pratat med sÀkert försöker göra lite reklam för skolan.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Hej!

Eftersom att jag sjĂ€lv Ă€r utbildningsledare för en KY-utbildning (Digital mediadistribution 😆 ) sĂ„ har jag nĂ„gra frĂ„gor:

*Har skolan nÄgra riktigt bra LIA-platser att erbjuda?

*Har skolan en bra relation till branchen?

*De företag som varit LIA-företag, Àr de nöjada med studenterna?

Maila nÄgon pÄ skolan och frÄga. Kontakter och bra nÀtverk Àr A och O i den hÀr branschen!

Lycka till!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hej!

Eftersom att jag sjĂ€lv Ă€r utbildningsledare för en KY-utbildning (Digital mediadistribution 😆 ) sĂ„ har jag nĂ„gra frĂ„gor:

*Har skolan nÄgra riktigt bra LIA-platser att erbjuda?

*Har skolan en bra relation till branchen?

*De företag som varit LIA-företag, Àr de nöjada med studenterna?

Maila nÄgon pÄ skolan och frÄga. Kontakter och bra nÀtverk Àr A och O i den hÀr branschen!

Lycka till!

Vad jag kan förstÄ sÄ Àr det eleven sjÀlv som fÄr fixa LIA-platser. Dom som jobbar dÀr pÄ Musikmakarna har goda kontakter oxÄ, jag vet att mÄnga har Äkt över till Amerika, fÄtt en massa kontakter dÀr osv osv.

Jag har sjÀlv sökt dit för en massa Är sedan men dock inte kommit in.

Frank Ådal (en av utbildningsledarna) har ju goda kunskaper nĂ€r det gĂ€ller musikbranschen oxĂ„.

Ring dit och snacka med dom som sagt.

😆

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hej!

Eftersom att jag sjĂ€lv Ă€r utbildningsledare för en KY-utbildning (Digital mediadistribution  😆 ) sĂ„ har jag nĂ„gra frĂ„gor:

*Har skolan nÄgra riktigt bra LIA-platser att erbjuda?

*Har skolan en bra relation till branchen?

*De företag som varit LIA-företag, Àr de nöjada med studenterna?

Maila nÄgon pÄ skolan och frÄga. Kontakter och bra nÀtverk Àr A och O i den hÀr branschen!

Lycka till!

Vad jag kan förstÄ sÄ Àr det eleven sjÀlv som fÄr fixa LIA-platser. Dom som jobbar dÀr pÄ Musikmakarna har goda kontakter oxÄ, jag vet att mÄnga har Äkt över till Amerika, fÄtt en massa kontakter dÀr osv osv.

Jag har sjÀlv sökt dit för en massa Är sedan men dock inte kommit in.

Frank Ådal (en av utbildningsledarna) har ju goda kunskaper nĂ€r det gĂ€ller musikbranschen oxĂ„.

Ring dit och snacka med dom som sagt.

😆

SĂ„ du kom inte in?

Hmm undra hur hög nivÄ det behöver vara för att man ska fÄ komma in. Jag har i och för sig ett Är pÄ mig att skriva 5 lÄtar, som Àr det antal lÄtar man ska skicka in.

Jag ska kolla med lÀraren som jag pratat med om hur bra producerade lÄtarna mÄste vara. SÄklart mÄste det vara bra lÄtar, men hur bra produktionerna ska vara Àr jag mest nyfiken pÄ.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hej!

Eftersom att jag sjĂ€lv Ă€r utbildningsledare för en KY-utbildning (Digital mediadistribution  😆 ) sĂ„ har jag nĂ„gra frĂ„gor:

*Har skolan nÄgra riktigt bra LIA-platser att erbjuda?

*Har skolan en bra relation till branchen?

*De företag som varit LIA-företag, Àr de nöjada med studenterna?

Maila nÄgon pÄ skolan och frÄga. Kontakter och bra nÀtverk Àr A och O i den hÀr branschen!

Lycka till!

Vad jag kan förstÄ sÄ Àr det eleven sjÀlv som fÄr fixa LIA-platser. Dom som jobbar dÀr pÄ Musikmakarna har goda kontakter oxÄ, jag vet att mÄnga har Äkt över till Amerika, fÄtt en massa kontakter dÀr osv osv.

Jag har sjÀlv sökt dit för en massa Är sedan men dock inte kommit in.

Frank Ådal (en av utbildningsledarna) har ju goda kunskaper nĂ€r det gĂ€ller musikbranschen oxĂ„.

Ring dit och snacka med dom som sagt.

😄

SĂ„ du kom inte in?

Hmm undra hur hög nivÄ det behöver vara för att man ska fÄ komma in. Jag har i och för sig ett Är pÄ mig att skriva 5 lÄtar, som Àr det antal lÄtar man ska skicka in.

Jag ska kolla med lÀraren som jag pratat med om hur bra producerade lÄtarna mÄste vara. SÄklart mÄste det vara bra lÄtar, men hur bra produktionerna ska vara Àr jag mest nyfiken pÄ.

Tror att mycket Ă€r att man ska kunna skriva text och sjunga oxĂ„... NĂ„got som inte jag duger till. Musiken gĂ„r ju bra att göra... 😆

Ring dit och snacka med dom. Det Àr hundra Är sedan sist jag sökte dit. Mycket kan ha Àndrats..

😄

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tror att mycket Ă€r att man ska kunna skriva text och sjunga oxĂ„... NĂ„got som inte jag duger till. Musiken gĂ„r ju bra att göra... đŸ˜±

Ring dit och snacka med dom. Det Àr hundra Är sedan sist jag sökte dit. Mycket kan ha Àndrats..

😄

PĂ„ deras hemsida stĂ„r det att texterna inte behöver vara skriva av en sjĂ€lv, och enligt lĂ€raren jag har pratat med sĂ„ finns det ofta duktga sĂ„ngare/sĂ„ngerskor pĂ„ skolan som man sedan fĂ„r ta hjĂ€lp av. Även en folkhögskola som ligger nĂ€ra sammarbetar de med, sĂ„ vad jag förstĂ„r behöver man inte vara en fena pĂ„ att sjunga och skriva texter. Men det kan nog vara ett plus.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tror att mycket Ă€r att man ska kunna skriva text och sjunga oxĂ„... NĂ„got som inte jag duger till. Musiken gĂ„r ju bra att göra...  đŸ˜±

Ring dit och snacka med dom. Det Àr hundra Är sedan sist jag sökte dit. Mycket kan ha Àndrats..

😄

PĂ„ deras hemsida stĂ„r det att texterna inte behöver vara skriva av en sjĂ€lv, och enligt lĂ€raren jag har pratat med sĂ„ finns det ofta duktga sĂ„ngare/sĂ„ngerskor pĂ„ skolan som man sedan fĂ„r ta hjĂ€lp av. Även en folkhögskola som ligger nĂ€ra sammarbetar de med, sĂ„ vad jag förstĂ„r behöver man inte vara en fena pĂ„ att sjunga och skriva texter. Men det kan nog vara ett plus.

Jaha okej. 😄

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hej!

Eftersom att jag sjĂ€lv Ă€r utbildningsledare för en KY-utbildning (Digital mediadistribution  đŸ˜± ) sĂ„ har jag nĂ„gra frĂ„gor:

*Har skolan nÄgra riktigt bra LIA-platser att erbjuda?

*Har skolan en bra relation till branchen?

*De företag som varit LIA-företag, Àr de nöjada med studenterna?

Maila nÄgon pÄ skolan och frÄga. Kontakter och bra nÀtverk Àr A och O i den hÀr branschen!

Lycka till!

Vad jag kan förstÄ sÄ Àr det eleven sjÀlv som fÄr fixa LIA-platser. Dom som jobbar dÀr pÄ Musikmakarna har goda kontakter oxÄ, jag vet att mÄnga har Äkt över till Amerika, fÄtt en massa kontakter dÀr osv osv.

Jag har sjÀlv sökt dit för en massa Är sedan men dock inte kommit in.

Frank Ådal (en av utbildningsledarna) har ju goda kunskaper nĂ€r det gĂ€ller musikbranschen oxĂ„.

Ring dit och snacka med dom som sagt.

😄

Jo jag vet att det stÄr sÄ, sÄ Àr det hos oss ocksÄ. Men vi har en massa företag som vi har god relation med. De hör av sig varje Är och vill ha studenter frÄn vÄr utbildning. Det Àr Àven dÀrför jag frÄgar om relation till branschen. Om utbildningen har dÄligt rykte sÄ Àr det svÄrt att fÄ LIA-platser.

Vi har ocksĂ„ studenter som drar utomlands. I Ă„r har vi haft fem pers i USA, en i Kanada, en i England, en i Japan osv. 😄

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 11 mĂ„nader senare...

Jag har blivit kallad till intervju pÄ denna utbildningen och hoppas verkligen att jag kommer in.

NÄn som kan berÀtta om det praktiska provet men gör nÀr man Äker upp?

SvÄrt?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Var uppe pÄ intervju 2003. DÄ gjorde man ett litet teoriprov (haha, det Àr ju jag KUNG pÄ... eller inte) plus att man blev ihopparad med en annan sökande för att skriva en lÄt som skulle vara högst 3 minuter, innehÄlla orden "musikmakare" och "banankaka"... och nÄt mer.

De sa dock att det som vÀgde tyngst var arbetsprovet och den personliga intervjun, att proven inte var det viktigaste.

Det Äret var det bara 7 av oss som var uppe som skulle sÄllas bort.

Needless to say, jag kom inte in 😊

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Var uppe pÄ intervju 2003. DÄ gjorde man ett litet teoriprov (haha, det Àr ju jag KUNG pÄ... eller inte) plus att man blev ihopparad med en annan sökande för att skriva en lÄt som skulle vara högst 3 minuter, innehÄlla orden "musikmakare" och "banankaka"... och nÄt mer.

De sa dock att det som vÀgde tyngst var arbetsprovet och den personliga intervjun, att proven inte var det viktigaste.

Det Äret var det bara 7 av oss som var uppe som skulle sÄllas bort.

Needless to say, jag kom inte in 😊

Intressant info, tack. TrÄkigt att du inte kom in (know the feeling). Testade inte att söka fler gÄnger?

Va kriterierna bara dom orden? Och hur gjorde man lÄten, spelade man in Ä hela skiten eller framförde man live?

Redigerat av Chris Edberg
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Var uppe pÄ intervju 2003. DÄ gjorde man ett litet teoriprov (haha, det Àr ju jag KUNG pÄ... eller inte) plus att man blev ihopparad med en annan sökande för att skriva en lÄt som skulle vara högst 3 minuter, innehÄlla orden "musikmakare" och "banankaka"... och nÄt mer.

De sa dock att det som vÀgde tyngst var arbetsprovet och den personliga intervjun, att proven inte var det viktigaste.

Det Äret var det bara 7 av oss som var uppe som skulle sÄllas bort.

Needless to say, jag kom inte in 😊

Intressant info, tack. TrÄkigt att du inte kom in. Testade inte att söka fler gÄnger?

Va kriterierna bara dom orden? Och hur gjorde man lÄten, spelade man in Ä hela skiten eller framförde man live?

Nix, jag sökte inte igen. Jag var arbetslös med slut pÄ a-kassedagar, sÄ jag behövde komma igÄng med studierna pÄ en gÄng... sÄ jag lÀste upp min högskolebehörighet istÀllet och gav mig in i den akademiska vÀrlden.

Kriterierna pÄ lÄten var orden och lÀngden plus att den skulle innehÄlla vers, brygga och refrÀng i nÄt bestÀmt mönster, samt den skulle skrivas pÄ typ en timma eller nÄt och sedan framföras live inför hela gÀnget.

Året innan hade de inte blivit indelade i 2-mannagrupper, sĂ„ upplĂ€gget varierar!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Var uppe pÄ intervju 2003. DÄ gjorde man ett litet teoriprov (haha, det Àr ju jag KUNG pÄ... eller inte) plus att man blev ihopparad med en annan sökande för att skriva en lÄt som skulle vara högst 3 minuter, innehÄlla orden "musikmakare" och "banankaka"... och nÄt mer.

De sa dock att det som vÀgde tyngst var arbetsprovet och den personliga intervjun, att proven inte var det viktigaste.

Det Äret var det bara 7 av oss som var uppe som skulle sÄllas bort.

Needless to say, jag kom inte in 😊

Intressant info, tack. TrÄkigt att du inte kom in. Testade inte att söka fler gÄnger?

Va kriterierna bara dom orden? Och hur gjorde man lÄten, spelade man in Ä hela skiten eller framförde man live?

Nix, jag sökte inte igen. Jag var arbetslös med slut pÄ a-kassedagar, sÄ jag behövde komma igÄng med studierna pÄ en gÄng... sÄ jag lÀste upp min högskolebehörighet istÀllet och gav mig in i den akademiska vÀrlden.

Kriterierna pÄ lÄten var orden och lÀngden plus att den skulle innehÄlla vers, brygga och refrÀng i nÄt bestÀmt mönster, samt den skulle skrivas pÄ typ en timma eller nÄt och sedan framföras live inför hela gÀnget.

Året innan hade de inte blivit indelade i 2-mannagrupper, sĂ„ upplĂ€gget varierar!

Okej pÄ sÄ vis.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hej!

Jag har tvÄ polare som gÄr dÀr just nu faktiskt. Var Àven och hÀlsade pÄ förra Äret.

Det verkar vara en bra utbildning, som jag upplevt sÄ Àr det ganska mycket upp till en sjÀlv att fixa

praktik.

Dock var jag ju inte direkt imponerad av "studio"-rummen direkt, typ inte akustikbehandlade pÄ nÄtt

sÀtt men det fanns vad man behövde för att skriva lÄtar. Mac, ljudkort och mikrofon.

Ang, att man kan sjunga Àr en fördel men inget mÄste. Det brukar finnas folk till hands som

man kan fÄ hjÀlp av.

Det finns ju inte sĂ„ mycket att göra i Ö-vik enl. kompisarna sĂ„ det blir ju 24h i studion 😊

Lycka till!

Redigerat av sounden
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

SÄ man ska alltsÄ framföra live?

Vilket datum blev du kallad Chris?

SjÀlv ska jag upp den 5:e.

Jag blev ocksÄ kallad den 5:e men har bytt till den 4:e pga att jag har annat för mig den 5:e.

Synd, vi hade kunnat mötts annars!

Synd, dĂ„ fĂ„r du göra ett inlĂ€gg hĂ€r efter intervjun och ge mig lite info 😎

Lycka till!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

SÄ man ska alltsÄ framföra live?

Vilket datum blev du kallad Chris?

SjÀlv ska jag upp den 5:e.

Jag blev ocksÄ kallad den 5:e men har bytt till den 4:e pga att jag har annat för mig den 5:e.

Synd, vi hade kunnat mötts annars!

Synd, dĂ„ fĂ„r du göra ett inlĂ€gg hĂ€r efter intervjun och ge mig lite info 😛

Lycka till!

Javisst, om jag kommer ihĂ„g och fĂ„r möjlighet/tid/ork! 😄

Det Àr mycket nu.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 2 veckor senare...
Okej jag fick brev nu och dÀr var misstankarna befogade, att jag blev reserv. Men stÄr inte vilken siffra...

Det innebĂ€r alltsĂ„ att du Ă€r bĂ€ttre Ă€n mig 😏

TrÄkigt :/

Naa det tror jag inte, kan ha varit för att jag var den enda som bara hade arbetat digitalt och med annat Àn rock/pop (iaf i vÄr grupp).

Men hoppas du kommer in pÄ den andra utbildningen dÄ!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Okej jag fick brev nu och dÀr var misstankarna befogade, att jag blev reserv. Men stÄr inte vilken siffra...

Det innebĂ€r alltsĂ„ att du Ă€r bĂ€ttre Ă€n mig 😆

TrÄkigt :/

Naa det tror jag inte, kan ha varit för att jag var den enda som bara hade arbetat digitalt och med annat Àn rock/pop (iaf i vÄr grupp).

Men hoppas du kommer in pÄ den andra utbildningen dÄ!

Mailade Ä frÄga hur jag lÄg till. Visade sig att jag var nÀst pÄ tur i "producentkön" (1a reserv alltsÄ), de verkar ta in lite olika slags musiker eller hur man ska sÀga. Men det Àr typ vÀldigt fÄ som tackar nej till Musikmakarna (dock fÄ sökande ocksÄ), sÄ det Àr vÀl min vanliga tur. :rolleyes:

Det som verkar bra med Musikmakarna Àr att det Àr lite mer kopplat till nÀringslivet Àn de andra utbildningarna. Fast jag trivs som fisken i havet hÀr pÄ VÀxjö Campus, fin och trevlig studentstad. Flyttade hit för tvÄ Är sen och har vÀl ett liv hÀr redan sÄ pÄ ett sÀtt Àr det vÀl bÀttre för mig att gÄ utbildningen hÀr kanske.

Men Àn Àr det inte klart dÄ med andra ord hur det blir till hösten ...

Redigerat av Chris Edberg
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 5 mĂ„nader senare...

Hej!

Jag har gÄtt pÄ skolan (gick ut 2004) och har utbildningen att tacka för det mesta av det som har gjort att jag sen snart 4 Är jobbar heltid som lÄtskrivare/musikproducent med egen studio i centrala Sthlm. Att söka dit var utan tvekan bland det bÀsta jag nÄgonsin gjort.

Dock bör man vara instÀlld pÄ att sitta mycket i studion om man söker dit. Det fanns nÄgra i min klass som inte riktigt utnyttjade det gyllene tillfÀllet (jag menar vilken annan utbildning ger dig 24/7 egen studio i 2 Är, möjlighet att fÄ skriva direkt pÄ uppdrag av nÄgra av de bÀsta musikförlÀggarna i Sverige (och dÀrmed vÀrlden)), och dÄ tror jag inte heller man uppskattar utbildningen till fullo.

Jag kan bara tala för mig sjÀlv, men utan Musikmakarna sÄ hade jag aldrig varit dÀr jag Àr idag (inte för att jag har kommit sÄdÀr jÀttelÄngt, men jag har fÄtt stora hits i bl.a. Spanien, Holland och Grekland, tvÄ guldskivor, möjligheten att leva pÄ musiken och jobba med flera av vÀrldens mest framgÄngsrika lÄtskrivare).

Mitt rÄd Àr: Sök till skolan, var en trevlig person under intervjun, kom in, sitt massor i studion, gör alla uppgifter, visa framfötterna nÀr förlÀggarna kommer till skolan.

Hoppas du kommer in!

mvh

Gustav

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 5 mĂ„nader senare...
Haha i Ă„r kom ja in iaf! 😛

Det var jag vÀrd (som dom tidigare inlÀggen indikerar).

NÄgon fler som ska gÄ denna utbildning till hösten?

Inte i höst, men kanske pÄ senare Är... (Àr Ànnu bara tretton)

Men jag har ocksÄ lite frÄgor:

- Vad Àr det för Älder (alltsÄ om det Àr gymnasium eller efter detta)

- Vad man ''mÄste'' kunna för genrer för att det ska gÄ bra (dvs. om rock/metall funkar, eller om det mÄste vara pop/rock)

- Vad det Àr för priser

Men detta lÄter som en asbra skola!

Jag tycker nog att du ska försöka komma in, som det stÄr tidigare kan detta vara din chance of your life!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Haha i Ă„r kom ja in iaf! 😛

Det var jag vÀrd (som dom tidigare inlÀggen indikerar).

NÄgon fler som ska gÄ denna utbildning till hösten?

Inte i höst, men kanske pÄ senare Är... (Àr Ànnu bara tretton)

Men jag har ocksÄ lite frÄgor:

- Vad Àr det för Älder (alltsÄ om det Àr gymnasium eller efter detta)

- Vad man ''mÄste'' kunna för genrer för att det ska gÄ bra (dvs. om rock/metall funkar, eller om det mÄste vara pop/rock)

- Vad det Àr för priser

Men detta lÄter som en asbra skola!

Jag tycker nog att du ska försöka komma in, som det stÄr tidigare kan detta vara din chance of your life!

Efter du gÄtt klart gymnasiet Àr det fritt att söka!

Desto fler genrer du kan desto bÀttre, men fokusen Àr pÄ lÄten. Genrer Àr ju i princip bara olika sound/paket. Förmodligen Àr vÀl pop/rock det som gÀller ivfsh...

Kostar inget, du har rÀtt till studiemedel. SÄ det som kommer kosta för dig Àr vÀl i sÄ fall lÄn.

Jo, jag kommer tacka Ja!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 1 mĂ„nad senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...