Jump to content
Annons

Musiken dog på nyårsafton 1982...


Jake the Rake (oregistrerad)

Recommended Posts

Steely Dan e ju typ en annan sorts slick.. TOTO e ju mera westcoast, pop-slick 😆

Har du Donald Fagens senaste platta förresten? riktigt skönt å lyssna på 😉 Lyssnar just nu faktiskt 😳

EDIT: kom igen nu figge. vet ju att du känner fridh-bröderna nu ju.. 😏 skriv nåt vaackert.. 😛

Redigerat av aorfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 114
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

liten fundering bara.. lite OT.

Hur kommer det sig att när en del lägger upp demos eller påbörjar en tråd av vilket slag som helst, så bara haaaaaaaaaglar det kommentarer av alla sorter. medans när andra får bumpa tråden i hundra år även om det de skriver ofta är lika kompetent och så som vem som helst annars som skriver..

måste man ha över 1000 inlägg för att bli intressant och avgudad på detta forumet? 😏

bara en liten tanke.. 🙂

Redigerat av aorfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gör något så radikalt som knyter tillbaka till orginalpostningen i den här tråden; "Georgy Porgy" onekligen en av Totos bästa, från den första svängiga plattan, sen.. nä, jag går inte vidare där. Men kul videoklipp! När Lukather lirar solo och Jeff P smackar på i breaket är jag glad. Men allra gladast över Steve Porcaro och hans otroliga frilla där vid 2:17!! Ser ut som Joey Ramones frikyrkliga kusin från Utah! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jake the Rake (oregistrerad)
Ser ut som Joey Ramones frikyrkliga kusin från Utah!  😛

😄

Angående Steely Dan vs. Toto så väljer jag Toto. Jag föredrar det naivistiska i Los Angeles-slicken framför det intellektuella i New York-slicken. Att Steely Dan är ett fantastiskt bra band är dock svårt och onödigt att bestrida.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Tänkte det var dags att plocka fram denna igen :rolleyes:

en ny favorit att beskåda på Youtube.com .. kolla in detta!!

Airplay (David Foster & Jay Graydon LIVE!!!)- Nothing you can do about it

Å skitsnacket som står att det skulle vara lipsync på Jay ska ni inte tro på. jag har snackat med killen som lirade bas på det giget (Leland Slar, kolla in tomten, han e bäst!!) och allt är live. SJUUUUUKT bra låt! Synd att Jay inte e på topp vad gäller gitarrlirandet på solot bara.. men men.. det är så bra ändå att det blir fullpott 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte det var dags att plocka fram denna igen 🙁

en ny favorit att beskåda på Youtube.com .. kolla in detta!!

Airplay (David Foster & Jay Graydon LIVE!!!)- Nothing you can do about it

Å skitsnacket som står att det skulle vara lipsync på Jay ska ni inte tro på. jag har snackat med killen som lirade bas på det giget (Leland Slar, kolla in tomten, han e bäst!!) och allt är live. SJUUUUUKT bra låt! Synd att Jay inte e på topp vad gäller gitarrlirandet på solot bara.. men men.. det är så bra ändå att det blir fullpott 🙂

Ahh... Va gött...! :rolleyes:

Tyvärr kan jag inte lyssna för jag har inte fått mitt nya ljudkort än...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte det var dags att plocka fram denna igen 😕

en ny favorit att beskåda på Youtube.com .. kolla in detta!!

Airplay (David Foster & Jay Graydon LIVE!!!)- Nothing you can do about it

Å skitsnacket som står att det skulle vara lipsync på Jay ska ni inte tro på. jag har snackat med killen som lirade bas på det giget (Leland Slar, kolla in tomten, han e bäst!!) och allt är live. SJUUUUUKT bra låt! Synd att Jay inte e på topp vad gäller gitarrlirandet på solot bara.. men men.. det är så bra ändå att det blir fullpott 😆

va tusan... denna såg ju jag för första gången igår, och inte pga denna tråden utan för att en kompis skickade den.. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Jake the Rake (oregistrerad)

Fast vette katten.... Jag tror att Leland talar i skägget. Först och främst så låter sången exakt som på plattan där Jay var ensam i studion och sjöng i timtal innan han blev nöjd. För det andra så har jag en Graydon-inspelning från samma år där sången definitivt är live och inte alls låter speciellt bra (i jämförelse). För det tredje, och nu kan jag minnas fel eftersom det var ett par år sen sedan jag såg detta senast, men är inte "Nothing You Can Do About It" den enda låten som Chester Thompson spelar med lurar? Svinbra är det hur som helst.

Redigerat av Jake the Rake
Link to comment
Dela på andra sajter

Steely Dan e ju typ en annan sorts slick.. TOTO e ju mera westcoast, pop-slick 😆

steely dan, var ju det första bandet som arbetade med milisekunder o det.. det var mer att arbeta på cepetajthet!!

edit; sorry..sitfull!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast vette katten.... Jag tror att Leland talar i skägget. Först och främst så låter sången exakt som på plattan där Jay var ensam i studion och sjöng i timtal innan han blev nöjd. För det andra så har jag en Graydon-inspelning från samma år där sången definitivt är live och inte alls låter speciellt bra (i jämförelse). För det tredje, och nu kan jag minnas fel eftersom det var ett par år sen sedan jag såg detta senast, men är inte "Nothing You Can Do About It" den enda låten som Chester Thompson spelar med lurar? Svinbra är det hur som helst.

jag har faktiskt tagit åt mig uppdraget att göra ett A-B test och sången är faktiskt inte alls likadan. Och dessutom var ju detta framträdandet typ 15 år efter Airplayskivan spelades in.. Han kan ju ha övat lite sen dess 😆

Tror inte Leland talar nåt snicksnack direkt.. Han e en god vän och lär haft koll på läget eftersom han medverkade och Jay dessutom är en mkt god vän till honom... 😉

Redigerat av aorfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Jake the Rake (oregistrerad)

Hoppas att du har rätt; det skulle göra framträdandet desto mer imponerande. Jag är fortfarande tveksam. :rolleyes: Vad som imponerar mig mest är dock Seawind-blåset!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jake the Rake (oregistrerad)

När jag skriver "Seawind-blåset" så syftar jag på den klassiska slickblåssektionen som härstammar från gruppen "Seawind" (Jerry Hey, Gary Grant, Bill Reichenbach, Kim Hutchcroft, Charles Loper, Larry Williams, typ). Så här finns att läsa på Adult Contemporary Music In Japan:

"If you should not heard the name of this excellent group "Seawind", I believe that you have heard or seen the name of "Seawind Horns" on the varoius albums. In early 70's in Hawaii, this group has started to play at the club under the group name called "OX". Harvey Mason decided to produce this local band and the members of "OX" were brought to Los Angeles and started to perform at the famous L.A. club "Baked Potato" and at that time they renamed the group as "Seawind"."

Därifrån spreds ryktet om gruppens blås och framförallt trumpetaren/arrangören Jerry Hey... Resten är slickhistoria. Dom verkar ha återförenats med avsikt att släppa nytt i år.

http://www.seawindjazz.com/

Personligen har jag lite svårt för Pauline Wilsons röst. Hon sjunger jättebra men det är något som inte klickar för mig personligen, men där är jag nog i minoritet.

Själva blåset: http://www.heyhorns.com/

Link to comment
Dela på andra sajter

Örebro=METROPOLEN på slätten, tror dom i alla fall 😛  bodde där i ett år under mina ljudteknikstudier på IAVA i Fjugesta och blev förundrad och smått bestört över den trångsynta mentaliteten i den hålan (Örebro) som uttryckte sig i att vi (Stockholmare) hade ytterst svårt att få kontalt med lokalbefolkningen (tjejerna) eftersom de direkt blev iskalla när de hörde var vi kom ifrån, dels via dialekt-dels via presentation, mkt trångsynt och förmodligen komplexladdat, dvs de ville försöka vara ballare än några från "storstan" etc på något outgrundligt vis.

Jag har aldrig förstått sådana saker/tänkt i dom banorna men att dessa individer var hemskt DRYGA kan jag intyga...

🙂

OBS-detta var 1987...kanske har de tinat upp vid det här laget/kollat på TV och sett lite av världen utanför... 😄

Vaf*n... sluta snacka skit om min hemstad (Nästa iaf. Bodde sju mil norrut i en by som heter Ramsberg, men Örebro är närmaste storstad.) 🙂

Skojar bara. 😛 Hatar Örebro själv. Tråkig stad. Och rätt i gnällbältet. 😎

YouTube är däremot lysande... Det gällar bara att komma på nåt sätt att dra ned videos till iPoden, det vore ballt om det gick.

https://addons.mozilla.org/firefox/2390/

En addon till Firefox som skall göra det möjligt att ladda ner från YouTube, Google Video m.m.

Har ingen aning om den fungerar bra men det kan vara värt ett försök.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jake the Rake (oregistrerad)

youtubex.com funkar också, om man känner för att vara lite olaglig. Det är dock lite roddigt att få filerna till iPod-formatet men om man har lite tid över så är det ett tillfredsställande tidsfördriv.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag skriver "Seawind-blåset" så syftar jag på den klassiska slickblåssektionen som härstammar från gruppen "Seawind" (Jerry Hey, Gary Grant, Bill Reichenbach, Kim Hutchcroft, Charles Loper, Larry Williams, typ). Så här finns att läsa på Adult Contemporary Music In Japan:

"If you should not heard the name of this excellent group "Seawind", I believe that you have heard or seen the name of "Seawind Horns" on the varoius albums. In early 70's in Hawaii, this group has started to play at the club under the group name called "OX". Harvey Mason decided to produce this local band and the members of "OX" were brought to Los Angeles and started to perform at the famous L.A. club "Baked Potato" and at that time they renamed the group as "Seawind"."

Därifrån spreds ryktet om gruppens blås och framförallt trumpetaren/arrangören Jerry Hey... Resten är slickhistoria. Dom verkar ha återförenats med avsikt att släppa nytt i år.

http://www.seawindjazz.com/

Personligen har jag lite svårt för Pauline Wilsons röst. Hon sjunger jättebra men det är något som inte klickar för mig personligen, men där är jag nog i minoritet.

Själva blåset: http://www.heyhorns.com/

jajaa.. 😳 Trevligt! måste kollas upp hehe. Jerry Hey ser man ju överallt. men hade lyckats missa denna detaltjen i slick-historien... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

säger bara Pages plattorna med Richard Pages tror ingen gjordes efter 82

David Roberts soloplatta 1982

Maxus album 1981

Jay Gruska 1984

Bob Scaggs

Paul Anka 1983 :-) grym

Lee croux

Toto:s 1:a med hold the line , vilken skiva innan Lukather tog över

som Yngwie Malmsten , i början va dom riktigt slicka o grymma

Sen Plattan med Crossfade med Göran Edman och Per Lindvall

med flera är väldigt genomarbetad med en del Riktiga maskiner = människor

, hörs dock att den är inspelad 2004 , men känns ändå lite tillbaks

till rötterna , hoppas vi får se mer såna inslag :-)

annars är Dx7:an grym , vilka grymma grejjor ja gjorde med den

83-84 + min porta 144 och ett chorusbandeko .....tala om konst

med en fet minimalistisk studiorigg , körde på bl.a ett brass.sound

som fungerade som både bas och ackord , ja vi kan få de låta

likadant idag , men ja tror Hiphope radioskiten i ÄNDA

, Gjort många helt melodi och harmonilösa .....

musik är kärlek inte en kriminell dynga

konstigt bara att skitmusiken fått sånt spelrum

efter 1985-86 , så blev folk lata iom Atarin:s intrång

man började urbanisera konsten och vanliga människors

medverkan , som gav en mångfald och bredd i soundet .

skäms när man ser såna prg som IDOL

som lockar oss till mer snabbmat så man

nästan kräks över skivhyllorna

Redigerat av antikartellmusikern
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Oj, vad man har spisat slickplattor från 1978-82. Några favoriter:

Pages - Pages (1978)

Pages - Future Street (1979)

Pages - Pages (1981)

Donald Fagen - The Nightfly (1982)

Maxus - Maxus (1981)

Toto - Toto (1978)

Gino Vannelli - Brother To Brother (1978)

Gino Vannelli - Nightwalker (1981)

Doobie Brothers - Minute By Minute (1978)

Michael McDonald - If That's What It Takes (1982)

Quincy Jones - The Dude (1980)

Steely Dan - Gaucho (1980)

Bill Champlin - Single (1978)

Airplay - Airplay (1980)

Det går verkligen en magisk gräns på nyårsafton 1982. Trumsoundet är den största skillnaden, men även att de analoga syntarna byttes ut mot digitala spelar väldigt stor roll. Finns dock fantastiska slickplattor efter 1982, t ex:

Al Jarreau - Jarreau (1983)

Michael Franks - Passion Fruit (1983)

Chicago - 17 (1984)

Några slickfavoriter innan gulderan bjuder jag också på:

Doobie Brothers - Takin' It To The Streets (1976)

Doobie Brothers - Livin' On The Fault Line (1977)

Gino Vannelli - The Gist Of The Gemini (1976)

Gino Vannelli - A Pauper In Paradise (1977)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
  • 1 år senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...