Jump to content
Annons

LE på två maskiner?


MeltyMan

Recommended Posts

Jag funderar starkt på att köpa ett Pro Tools LE-system och om jag har fattat det hela rätt så behövs iLok-nyckeln till pluggarna men inte till programvaran i sig?

Men nu till min egentliga fråga:

Om jag tex köper en Digi 002 Rack (som jag funderar på) och vill kunna växla mellan att köra den på min stationära dator och min Laptop. Går detta? Dvs. kan man flytta iLok:en till den bärbara?

Tacksam för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja. PT bygger på 002R som "nyckel". Licensen till pluggarna ligger i iLok. Bara att installera på hur många maskiner som helst. Endast den maskin som 002R är ansluten till kan köra PT. Vill du köra PT och pluggarna så måste både 002R och iLok vara anslutna till den maskinen.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, självklart måste man ju koppla in 002'an och iLok:en i den dator man för tillfället vill köra det på 😆

Så tack för snabbt svar! 😳

Då är det väl bara att slå till då... Insåg hur grymt Pro Tools var när jag satt och lekte med det i en polares studio... Efter 10 minuter tycket jag det rockade... Efter 1 timmer var jag frälst 😆

Så kan det gå... och jag som kört Cubase sen barnsben... bara att sälja av "skiten" (nä, så dåligt är inte Cubase heller, så det är klart att jag har kvar det tills jag fått över alla mina project till Pro Tools... Men det gick ju inte att jämföra) 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, självklart måste man ju koppla in 002'an och iLok:en i den dator man för tillfället vill köra det på 😉

Så tack för snabbt svar! 😆

Då är det väl bara att slå till då... Insåg hur grymt Pro Tools var när jag satt och lekte med det i en polares studio... Efter 10 minuter tycket jag det rockade... Efter 1 timmer var jag frälst 😄

Så kan det gå... och jag som kört Cubase sen barnsben... bara att sälja av "skiten" (nä, så dåligt är inte Cubase heller, så det är klart att jag har kvar det tills jag fått över alla mina project till Pro Tools... Men det gick ju inte att jämföra) 😲

Välkommen i klubben. Tyckte också att PT satt som handen i handsken bara vips.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, självklart måste man ju koppla in 002'an och iLok:en i den dator man för tillfället vill köra det på 😄

Så tack för snabbt svar! 😉

Då är det väl bara att slå till då... Insåg hur grymt Pro Tools var när jag satt och lekte med det i en polares studio... Efter 10 minuter tycket jag det rockade... Efter 1 timmer var jag frälst 😲

Så kan det gå... och jag som kört Cubase sen barnsben... bara att sälja av "skiten" (nä, så dåligt är inte Cubase heller, så det är klart att jag har kvar det tills jag fått över alla mina project till Pro Tools... Men det gick ju inte att jämföra) 😆

Välkommen till Pro Tools-Maffian! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, självklart måste man ju koppla in 002'an och iLok:en i den dator man för tillfället vill köra det på 🙂

Så tack för snabbt svar! 😄

Då är det väl bara att slå till då... Insåg hur grymt Pro Tools var när jag satt och lekte med det i en polares studio... Efter 10 minuter tycket jag det rockade... Efter 1 timmer var jag frälst 🙂

Så kan det gå... och jag som kört Cubase sen barnsben... bara att sälja av "skiten" (nä, så dåligt är inte Cubase heller, så det är klart att jag har kvar det tills jag fått över alla mina project till Pro Tools... Men det gick ju inte att jämföra) 😛

VÄLKOMMEN!!!

Micke / Digidesign

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Jo, självklart måste man ju koppla in 002'an och iLok:en i den dator man för tillfället vill köra det på 😎

Så tack för snabbt svar! :rolleyes:

Då är det väl bara att slå till då... Insåg hur grymt Pro Tools var när jag satt och lekte med det i en polares studio... Efter 10 minuter tycket jag det rockade... Efter 1 timmer var jag frälst 🙂

Så kan det gå... och jag som kört Cubase sen barnsben... bara att sälja av "skiten" (nä, så dåligt är inte Cubase heller, så det är klart att jag har kvar det tills jag fått över alla mina project till Pro Tools... Men det gick ju inte att jämföra) 🙂

Du är nu en bättre, mer fulländad människa! Välkommen till klubben! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen när du hunnit tröttna på PT LE kan du börja titta på något riktigt program i stället 😏

Gunnar

PS: hälften är skoj. Men för mig passar ett annat program mycket bättre för det jag gör än PT.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen när du hunnit tröttna på PT LE kan du börja titta på något riktigt program i stället  😄

Gunnar

PS: hälften är skoj. Men för mig passar ett annat program mycket bättre för det jag gör än PT.

Jo, det handlar väl om vad som funkar för en själv, som allt annat... Jag var evinnerligt trött på allt meckande i Cubase/Nuendo och tycker Pro Tools minskat mina irritationsmoment rejält (installera, jobba och voila, det funkar direkt, utan en massa meckande för att få synk och annan skit smärtfri, grymt)... Sen att jag jobbar ihop med ett par stycken som också kör Pro Tools gör ju inte att det passar mig sämre... 😄 Vad är det du kör då? 🤪

Sen vill jag ju bara passa på att tacka för de tips jag fick... 😎

Ska väl se till att skirva en presentation av mig själv nån dag när tiden ges 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

För att han älskar att hata ProTools. =]

Där fick jag så jag teg tror jag.

Ärligt så kollar jag bara på Senaste trådarna utan att fundera över vilket forum det är. Hittade en fråga jag hade svar på. Följde upp med en liten släng, som nog var onödig.

Jag har lite hat-kärlek till ProTools LE. Å ena sidan är det ett stabilt och lättjobbat program som inte tar slut direkt. Och manualerna är bland de bästa som skrivits om något program, möjligen är Sibelius bättre, men vi talar verklig topp tycker jag.

Å andra sidan har det så konstiga begränsningar så jag förstår mig inte på det.

--Varför kan man till exempel inte köpa en version som funkar med min favorithårdvara? Jag skulle vara beredd att betala en hel del för en dongle-version som funkade tillfredsställande med vanliga ASIO-rutiner, ungefär som andra program. (Och stå ut med att det kanske inte blev exakt lika stabilt).

-- Varför kan man bara bounca ut en mix i realtid? Varför vänta en timme på en CD när datorn klarar det på fem minuter i andra program? Visst, det ger möjlighet att använda externa ljudburkar, men om jag inte råkar använda några såna.

-- Varför kan man inte bränna CD inifrån PT? Det funkar ju utmärkt i andra program? Varför skall det vara nödvändigt att ha ett separat masterings-program?

-- Varför den fåniga begränsningen till 24 kanalar? (Visst, numera går det att ha 32, men ändå). Om datorn orkar varför inte fler?

Och så vidare, ni känner säkert igen frågorna. Det är mest tråkigt att ett så bra program är inlåst så i hörnet alldeles i onödan. Slutresultatet är att jag mest med sorg lämnade PT LE och sålde min MBox. 002-an var inte det jag ville ha och "riktiga" Protools lite över min nivå.

Som svar så använder jag Samplitude Pro. Det är inte billigare men funkar klockrent för det jag gör. Möjligheten att ha egna effekter och inställningar på varje region gör att jag enkelt kan ha helt olika behandling inom en låt. Kan fixas med automation, men för mig är det smidigare. Mina öron tror att det låter bättre dessutom, men det är nog till stor del inbillning.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Hello Gunnar...

No harm done man 😆

Det ända jag kan tycka är irriterande med Pro Tools är som du nämner, ingen bounce, nermixning i annat än realtid, saknar lite "MixDown" från Cubase 🙂 ... Man skulle iaf kunnat välja tycker jag då 😛

Sen är det 32 spår (eller egentligen ljudkanaler då), eller 48 med Producer Kittet....

Men det är ju inte direkt någon begränsning... Du har upp till 128 virtulla spår... Så det är inga problem att lägga upp fler än 32 / 48 spår, bara du inte spelar upp fler än så samtidigt... Så att hoppa mellan ett gäng sångspår går bra 😆

Jag tror att andledningen till stabiliteten är just att det är knutet så hårt till hårdvaran man kör på... Andra program, Cubase, Sonar, eller vad man nu kör, måste ju förlita sig på att ljudkortstillverkaren har bra drivrutiner som funkar, medan Digidesign har stenkoll på detta (är systemutvecklare/systemarkitekt själv, och drivrutiner är inte alltid helt smärtfritt att utveckla). Har testat ett gäng andra program (Cubase har jag använt sen Atari ST:)) och Pro Tools låter kretiviteten flöda istället för att man ska behöva lägga en massa onödig tid på inställningar... Klockrent 😛

Mastring och bränning gör jag i WaveLab och det tycker jag funkar kanon till det!

Pro Tools har gett mig tron tillbaka på digitalstudio "på riktigt"... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen är det 32 spår (eller egentligen ljudkanaler då), eller 48 med Producer Kittet....

Men det är ju inte direkt någon begränsning... Du har upp till 128 virtulla spår... Så det är inga problem att lägga upp fler än 32 / 48 spår, bara du inte spelar upp fler än så samtidigt... Så att hoppa mellan ett gäng sångspår går bra 😄

Jag tror att andledningen till stabiliteten är just att det är knutet så hårt till hårdvaran man kör på... Andra program, Cubase, Sonar, eller vad man nu kör, måste ju förlita sig på att ljudkortstillverkaren har bra drivrutiner som funkar, medan Digidesign har stenkoll på detta (är systemutvecklare/systemarkitekt själv, och drivrutiner är inte alltid helt smärtfritt att utveckla). Har testat ett gäng andra program (Cubase har jag använt sen Atari ST:)) och Pro Tools låter kretiviteten flöda istället för att man ska behöva lägga en massa onödig tid på inställningar... Klockrent 😄

Mastring och bränning gör jag i WaveLab och det tycker jag funkar kanon till det!

Pro Tools har gett mig tron tillbaka på digitalstudio "på riktigt"... 😄

Jag hade precis tänkt besvara detta, men så gjorde Meltyman detta med mina ord... Hallelujah!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har för mig att nån av Digidesign-gubbarna la fram orsaken/orsakerna till att man endast kör realtidsbounce, och det var inte baserat på outboards. Vill minnas att det lät vettigt, men jag är så trött att jag inte minns vad det var, inte heller orkar jag söka.

Länk

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...