Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag har upptäckt vid flera tillfällen att kompatibiliteten i tidningen inte riktigt stämmer. T.ex. just nu sitter jag och läser om hur man ska fixa fram den klassiska robotrösten i Cubase-special tidningen. Det står att det ska vara kompatibelt med SE/SL/SX/1/2/3. Men vart finns vocodern, i SL3, som de hänvisar till? Jag har även stött på andra exempel där man ska använda Cubase inbyggda DeEsser. Men i SL3 finns det ingen, ändå står det att det ska vara kompatibelt med SL.

Jag kan förstå att det kan vara lite klurigt att sätta en gräns för vad komptaibilitet ska betyda. Såklart går det att göra robotrösten i SE/SL/SX/1/2/3. Men om man har de lägre verisonerna får man skaffa en annan plugg som gör det åt en? Är det så de tänker?

Lite tråkigt nu när jag ville testa lägga på en robotröst till mitt pump som jag äntligen fått fram via sidechain.

OBS. Jag vet att den borde ligga under tidningsavdelningen, men jag kan inte hitta just Cubase-special som en egen avdelning. Därav ligger den här på allmänt.

Redigerat av Exil
Annons
Postat

Det stämmer att De-Essern endast är till Cubase SX. Ett alternativ kan vara Digital Fishphones Spitfish som är en bra gratis de-esser:

http://www.digitalfishphones.com/main.php?item=2&subItem=5

Vocodern tror jag dock ska följa med både SE och SL versionerna. Du hittar den i såna fall under Other-mappen när du väljer insert-plugg. Om inte så finns det några gratisvarianter här:

http://www.kvraudio.com/get.php?mode=resul...=&sort=1&rpp=15

Vad gäller kompabilitetsangivelsen så stämmer den överlag även om enskilda pluggar eller funktioner kan se lite annorlunda ut eller saknas. Exempelvis ingår ju De-Essern i mitt tips om Motown-sång. Men själva grunden i tipset går bra att göra även helt utan de-esser och tipset är på inget sätt låst till de medföljande pluggar som jag använder. Undantagen är tips som den om multibandskompressorn som är ett helt tips om en plugg som bara finns i SX. Men det blir ju helt klart lite klurigt att ange en helt korrekt kompabilitet när programmet finns som LE/SE/SL/SX och Nuendo i tre olika versioner. Då är det betydligt enklare för Reason-tipsarna.

/Majken

Postat
Det stämmer att De-Essern endast är till Cubase SX. Ett alternativ kan vara Digital Fishphones Spitfish som är en bra gratis de-esser:

http://www.digitalfishphones.com/main.php?item=2&subItem=5

Vocodern tror jag dock ska följa med både SE och SL versionerna. Du hittar den i såna fall under Other-mappen när du väljer insert-plugg. Om inte så finns det några gratisvarianter här:

http://www.kvraudio.com/get.php?mode=resul...=&sort=1&rpp=15

Vad gäller kompabilitetsangivelsen så stämmer den överlag även om enskilda pluggar eller funktioner kan se lite annorlunda ut eller saknas. Exempelvis ingår ju De-Essern i mitt tips om Motown-sång. Men själva grunden i tipset går bra att göra även helt utan de-esser och tipset är på inget sätt låst till de medföljande pluggar som jag använder. Undantagen är tips som den om multibandskompressorn som är ett helt tips om en plugg som bara finns i SX. Men det blir ju helt klart lite klurigt att ange en helt korrekt kompabilitet när programmet finns som LE/SE/SL/SX och Nuendo i tre olika versioner. Då är det betydligt enklare för Reason-tipsarna.

/Majken

Okej tack Majken :rolleyes:

Vocodern fanns där du sa, jag bör nog skaffa nya glasögon snart 🙂

Jag förstår att det kan vara svårt att bestämma hur man ska tolka kompatibilitet. Men men, nu har jag hittat vocodern och tack för länkarna 😄

Ska genast testa lite robotröst

Ha de!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.