Jump to content
Annons

En mamma o en pappa


Recommended Posts

LÅTNAMN: En mamma o en pappa

ARTIST/GRUPP: J.D.W.D feat FredAsp

GENRE: Hiphop

LÅTLÄNGD: typ 5 min

KOMPOSITÖR: FredAsp o J.D.W.D

PRODUCENT: FredAsp

EV. MEDVERKANDE: FredAsp o J.D.W.D

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: Mp3:a

STORLEK: typ 11, (sorry men jag lyckas inte få det låta bra när jag tar ner det i storlek!)

STATUS: Demo

LÅTLÄNK: Låten

En bekant ville att jag skulle dra ihop ett beat till hans text. Det här blev resultatet av 13 tim i studion. Det är första gången jag producerar någon annan och kan ju bara säga att det var svinkul. Låten går ju i den smala gengren hiphop o riktar väl sig till hiphopare, så ge mig lite kommentarer så att vi vet vad vi ska jobba på närsta gång det beger sig! Har inte själv stenkoll på dagens hiphop så alla tips är välkommna.

Det är asså, J.D.W.D som rapar och jag som styrde upp beatet efter hans önskemål, sen var jag ju tvungen att lägga dit någonting som liknade en refräng 😏

Frid/

FredAsp

Låten

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Burnin Sven (oregistrerad)

Låter hur fint som helst kanske en lite mindre vass hihat iofs. Riktigt snygg refräng häftigt den sitter som en keps bra. Skulle nog vara lite sväng/triolfeeling på rappen nu blir det lite väl rakt ibland men det kanske ska vara det. Kort sagt tack för underhållningen.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt bra :rolleyes:!

Jag skulle vilja att rösten blev tydligare, exempelvis så skär hihaten rätt in i rösten. Brukar alltid med eq skära bort ifrån

instrument-bakgrund så rösten kommer fram, man provar vad som låter bäst men tagit ur luften -3dB vid 600Hz samt 1800Hz.

Sen höjer man hela instrument bakgrunden lite och därefter höjer man med eq på masterregeln, allt (röst + instrument-bakgrund) typ 1 eller 2 dB

vid samma frekvenser som man sänkte instrumentalen med, i detta fall då vid 600Hz samt 1800Hz! Rösten gör man ingenting med.

Slutligen - gör en ny refräng, nuvarande sänker hela låten... enligt min smak!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt bra 😳!

Jag skulle vilja att rösten blev tydligare, exempelvis så skär hihaten rätt in i rösten. Brukar alltid med eq skära bort ifrån

instrument-bakgrund så rösten kommer fram, man provar vad som låter bäst men tagit ur luften -3dB vid 600Hz samt 1800Hz.

Sen höjer man hela instrument bakgrunden lite och därefter höjer man med eq på allt (röst + instrument-bakgrund) typ 1 eller 2 dB vid 600Hz samt 1800Hz!

Slutligen - gör en ny refräng, nuvarande sänker hela låten... enligt min smak!

det där ska jag prova med sången/rappen! Tackar! Är det det såniga i refrängen som du tycker låter piss eller bara texten i den? Just nu är den ju inte så mycket hiphop kanske, med all sin "skönsång" :rolleyes: Är det så du menar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, allt sådant är ju en smaksak, andra kanske älskar just refrängen!

Men med refrängen gillade jag varken melodin, feelingen eller texten samt att den inte passade till resten. Tyckte allt annat var bra!

Skulle enligt mig bli riktigt bra ifall man istället hade en soul/pop/rock-röst som sjöng en melodi i moll!

Jag gillar alltid om det är tydligt! Så ifall rösten kom fram och var så tydlig som möjligt så tycker jag bara det blir bättre, också klart bra/sköna röster ...

... i verserna :rolleyes:!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, allt sådant är ju en smaksak, andra kanske älskar just refrängen!

Men med refrängen gillade jag varken melodin, feelingen eller texten samt att den inte passade till resten. Tyckte allt annat var bra!

Skulle enligt mig bli riktigt bra ifall man istället hade en soul/pop/rock-röst som sjöng en melodi i moll!

Jag gillar alltid om det är tydligt! Så ifall rösten kom fram och var så tydlig som möjligt så tycker jag bara det blir bättre, också klart bra/sköna röster ...

... i verserna 🙁!

ok, gött mos

tackar för din smakupplevelse :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Ja fan hur ska man förklara triolfeeling hmm jo en sätt att räkna är: en osså två osså tre osså fyr osså (vidare 😕). Eller tideli tideli tideli tideli 😱 fick jag lära mig oxå en gång på en musikskola, ska flyta mer på fyra oxå än en vanlig rak fyrtakt. Rappen är väldigt statisk nu men det kan ju vara en effekt man vill ha så det är ju det konstnärliga som måste råda. Jag personligen gillar mer när det flyter på beatet så att säga. Skulle förmodligen bli ett jävla jobb att öva in ny rytmisering på rappen så får ni inget mer om den så är det nog så som ni gjort som folk tycker att det ska va.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja fan hur ska man förklara triolfeeling hmm jo en sätt att räkna är: en osså två osså tre osså fyr osså (vidare 😄). Eller tideli tideli tideli tideli 😄 fick jag lära mig oxå en gång på en musikskola, ska flyta mer på fyra oxå än en vanlig rak fyrtakt. Rappen är väldigt statisk nu men det kan ju vara en effekt man vill ha så det är ju det konstnärliga som måste råda. Jag personligen gillar mer när det flyter på beatet så att säga. Skulle förmodligen bli ett jävla jobb att öva in ny rytmisering på rappen så får ni inget mer om den så är det nog så som ni gjort som folk tycker att det ska va.

Göran

jo jag förstår hur du menar! Men som du märker så saknar texten nästan helt rim o rappen får alltså inte sitt flyt genom att lägga ett rim på beatet 😄

För övrig är det första gången J.D.W.D eller Jakob spm han heter, står i något som ens kan liknas vid en studio och drar lines i en mick. Han hade knappt hört sin egen röst innan! Så med tanke på det blev resultatet väldigt lyckat!

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Ja det sätter ju saken i ett helt annat ljus så att säga då blir det bra jobbat istället en talang kort sagt. Då vill jag heja på och peppa istället och försöka uppmuntra till fler besök i studion 😎 . Säg lycka till från mig då

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Om Jakob är helt färsk på att "dra lines" i en mic, så har han sannolikt talang för det. I mina öron låter lika bra som en massa annan svensk hiphop man hör. Själv hajjar jag inte riktigt grejjen... Tycker det rätt snabbt blir trist och orkar inte lyssna på alla textsjok.

Jag tycker att det som lyfter är refrängen som kommer alldeles för sällan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burning Sven: Ska hälsa det 🙂

bimbambop 😄 Visste la att du skulle tycka så... det är därför hiphopen är smal 😄 Ska tänka ut något som gör att det kanske blir lite tjockare 😆 Blev faktist själv rätt paff när han var en sån rackare på micken, hade aldrig hört honom tidigare.

Hans Jag är helt övertygad om att alla inbitna "real" hiphopers nästan hatar refrängen och att resten av världen tycker tvärt om, typ 😄 Så hur fan ska man göra... man kanske ska pleasa fansen? Köra på din linje?

milton Tanken med refrängen var just att det skulle bli lite annat, min ljusa AmyDimond röst kom väl till användning 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Aj.. det låter ganska illa. Fast det är bara på mixfronten. Tycker själva låten i helhet är ganska mysig, fast hiphop är väl generöst att kalla det. mer nån form av spoken word softpop/rnb/ethnic/electronica.. äeh, jag e kass på genre:ar.

Det är väl mest sången som sliter i örat. låter som skum eq + snedvriden de esser. tycker du borde se över den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Aj.. det låter ganska illa. Fast det är bara på mixfronten. Tycker själva låten i helhet är ganska mysig, fast hiphop är väl generöst att kalla det. mer nån form av spoken word softpop/rnb/ethnic/electronica.. äeh, jag e kass på genre:ar.

Det är väl mest sången som sliter i örat. låter som skum eq + snedvriden de esser. tycker du borde se över den.

Yes, det är helt o hållet mitt fel 🙁 Jag har dragit på diskanten på sången uta bara h-vete. Det är därför det skär i öronen... Hörde av nån anledning inte att det lät knas förrns dan efter när jag lagt in låten här... Så grattis, du är den första att påpeka detta generalfel:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hörde av nån anledning inte att det lät knas förrns dan efter när jag lagt in låten här... Så grattis, du är den första att påpeka detta generalfel:)

Ähh.. jag hörde det också, men jag är så himla finkänslig 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Hörde av nån anledning inte att det lät knas förrns dan efter när jag lagt in låten här... Så grattis, du är den första att påpeka detta generalfel:)

Ähh.. jag hörde det också, men jag är så himla finkänslig 😉

Då får du en tårta av mig, du får den om vi någon gång träffas. Kanske på Scanias årstämma? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt bra 😏!

Jag skulle vilja att rösten blev tydligare, exempelvis så skär hihaten rätt in i rösten. Brukar alltid med eq skära bort ifrån

instrument-bakgrund så rösten kommer fram, man provar vad som låter bäst men tagit ur luften -3dB vid 600Hz samt 1800Hz.

Sen höjer man hela instrument bakgrunden lite och därefter höjer man med eq på masterregeln, allt (röst + instrument-bakgrund) typ 1 eller 2 dB

vid samma frekvenser som man sänkte instrumentalen med, i detta fall då vid 600Hz samt 1800Hz! Rösten gör man ingenting med.

Slutligen - gör en ny refräng, nuvarande sänker hela låten... enligt min smak!

Provade ditt lilla knep, fan det är ju helt kanon! Har du fler sånna tips på lager?

Link to comment
Dela på andra sajter

Skiter i å kommentera mixen och går direkt på själva låten. Gillar stuket och håller inte med alla som klagat på refrängen. Tycker tvärtom. Som någon sa så är refrängen istället behållningen i låten. Mer av det stuket istället för den trötta rappen. Tycker det bara kryddar låten när rösten är lite opolerad.

MVH

Adde

Link to comment
Dela på andra sajter

Winden: Hehe, ja det var JDWD som ville ha maxat med bas:) har läst nån stans att producenter gör bäst i att skita i vad artisten säger 🙁🙂😄

bloke: Yes, det var som sagt ett litet felsteg 😄

conanbarberaren: Lägger ut en av mina egna låtar lite senare idag... Då ska du få hära på opolerat 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Orkade inte läsa vad alla skrivit innan så kanske säger jag samma sak.

Lite enformig, tar för lång tid innan partiet med "hans mamma och pappa" kommer.

Skulle villja ha fram sången lite tydligare.

Och försök att hitta en kille som kan rappa bättre.

Annars tycker jag den var störtskön, Bra jobbat!

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt bra :rolleyes:!

Jag skulle vilja att rösten blev tydligare, exempelvis så skär hihaten rätt in i rösten. Brukar alltid med eq skära bort ifrån

instrument-bakgrund så rösten kommer fram, man provar vad som låter bäst men tagit ur luften -3dB vid 600Hz samt 1800Hz.

Sen höjer man hela instrument bakgrunden lite och därefter höjer man med eq på masterregeln, allt (röst + instrument-bakgrund) typ 1 eller 2 dB

vid samma frekvenser som man sänkte instrumentalen med, i detta fall då vid 600Hz samt 1800Hz! Rösten gör man ingenting med.

Slutligen - gör en ny refräng, nuvarande sänker hela låten... enligt min smak!

Provade ditt lilla knep, fan det är ju helt kanon! Har du fler sånna tips på lager?

He he, visst funkar det bra, nästan fusk 😱!

Annat knep är att panorera allt (utom basen samt rösten då dessa ligger precis i mitten) olika. Men inget helt vänster eller höger!

Så om du exempelvis har stråkar, gitarr flöjt och piano så provar man olika tills det låter bra! Kanske blir: Piano L45, Stråkar L15, gitarr R 25, flöjt L55!

Ett röst-knep som man kan lägga in ibland för att få det att låta coolt eller kanske hela tiden, är att man tar orginalrösten

och kopierar denna till ett spår innunder. Nu, om du spelar upp båda rösterna ska det bara låta högre!

Pröva sedan att flytta försiktigt med bara några millisekunder den ena rösten åt höger samt den andra rösten åt vänster!

När du tycker att det inte längre låter illa utan att det låter typ bara lite halv-illa, då sätter du ena rösten helt åt höger medan

den andra dras helt åt vänster, oj oj oj vad bra detta kan låta ibland!

Eller så börjar man med att sätta ena röstspåret helt åt vänster samt det andra identiska röstspåret helt åt höger och flyttar dessa

fram respektive tillbaks tills man tycker att det låter bra!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt bra 😉!

Jag skulle vilja att rösten blev tydligare, exempelvis så skär hihaten rätt in i rösten. Brukar alltid med eq skära bort ifrån

instrument-bakgrund så rösten kommer fram, man provar vad som låter bäst men tagit ur luften -3dB vid 600Hz samt 1800Hz.

Sen höjer man hela instrument bakgrunden lite och därefter höjer man med eq på masterregeln, allt (röst + instrument-bakgrund) typ 1 eller 2 dB

vid samma frekvenser som man sänkte instrumentalen med, i detta fall då vid 600Hz samt 1800Hz! Rösten gör man ingenting med.

Slutligen - gör en ny refräng, nuvarande sänker hela låten... enligt min smak!

Provade ditt lilla knep, fan det är ju helt kanon! Har du fler sånna tips på lager?

He he, visst funkar det bra, nästan fusk 😉!

Annat knep är att panorera allt (utom basen samt rösten då dessa ligger precis i mitten) olika. Men inget helt vänster eller höger!

Så om du exempelvis har stråkar, gitarr flöjt och piano så provar man olika tills det låter bra! Kanske blir: Piano L45, Stråkar L15, gitarr R 25, flöjt L55!

Ett röst-knep som man kan lägga in ibland för att få det att låta coolt eller kanske hela tiden, är att man tar orginalrösten

och kopierar denna till ett spår innunder. Nu, om du spelar upp båda rösterna ska det bara låta högre!

Pröva sedan att flytta försiktigt med bara några millisekunder den ena rösten åt höger samt den andra rösten åt vänster!

När du tycker att det inte längre låter illa utan att det låter typ bara lite halv-illa, då sätter du ena rösten helt åt höger medan

den andra dras helt åt vänster, oj oj oj vad bra detta kan låta ibland!

Eller så börjar man med att sätta ena röstspåret helt åt vänster samt det andra identiska röstspåret helt åt höger och flyttar dessa

fram respektive tillbaks tills man tycker att det låter bra!

jo tackar, dom här knepen hade jag dock redan sammlat på mig:)

Just med sången en rolig grej man kan göra, är ju att när du har dubblat en kanal att dra dom max L/R då uppstår ett fasfel som gör att sången blir centrerd i alla fall 🙂

conanbarberaren https://www.studio.se/index.php?act=ST&f=8&t=26434 utgick från trummorna i den här låten 😉 Så låter det när jag har fria händer 😛😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...