MikkeÖland Postat 7 juni 2006 Postat 7 juni 2006 (redigerat) Håller med Florian att det finns en charm i att ljudet är format i mastring efter mediet det hamnar på i slutändan. Jag tillhör de som gått gamla skolan ( panorering SKA alltid börja från vänster o gå mot höger dvs läsriktning 😄 ) . Tyvärr tror jag vi tillhör ett utdöende släkte ( o här kommer alla antipirater att hugga ) 😎 eftersom allt fler har möjlighet att spela in i minst semikvalite på sina datorer och Daw's men utan nån som vägleder dom. Vi äldre har suttit timmar, dagar o månader i studios och tittat o lärt av generationen innan oss. Den biten är helt slopad idag. Både till gott och ont. Jag använder fortfarande kassetter och bilbandspelaren för att lyssna vid mix o mastring att jag fått nivåerna rätt. Jag vårdar dessutom min skivspelare och gamla Onkyo förstärkare med ömhet o kärlek. Liksom min LP samling. / Mikke edit: stavning Redigerat 7 juni 2006 av MikkeÖland
MrPhil (oregistrerad) Postat 7 juni 2006 Postat 7 juni 2006 Ja, jag kan ärligt säga att jag störs av den brusnivån. Men det beror givetvis på i vilket sammanhang. I bilen spelar det ju ingen större roll, men ska man sitta hemma och "finlyssna" kan det vara ganska störande. Ja, jag håller med om att finlyssning duger inte kassetten till. Inte mp3 heller i min mening. 😉
MrPhil (oregistrerad) Postat 7 juni 2006 Postat 7 juni 2006 Varken SM57 eller SM58 har någonsin låtit särskilt trevlig enligt min mening - och visst låter det närmare verkligheten om man får en chans att höra övertonerna i stället för att de filtreras bort i undermålig teknik. Utan övertoner, så blir det svårare att höra skillnad mellan vissa instrument - så de har absolut en stor betydelse...Jag har i alla fall nytta av att mina monitorer kan återge frekvenser upp till 35kHz - trots att jag är över 40... 😠 Det jag menar är inte att övertoner INTE spelar roll, utan att det spelar mindre roll än vad många vill påstå i de översta regionerna. Med tanke på hur mycket som spelas in än idag med nämnda mickar, som ändå går att urskilja helt utan problem. 😉 Ang 35 kHz ur monitorerna så har faktiskt placeboeffekten en betydelse man inte ska underskatta. 😠
Claes Holmerup Postat 7 juni 2006 Postat 7 juni 2006 (redigerat) Varken SM57 eller SM58 har någonsin låtit särskilt trevlig enligt min mening - och visst låter det närmare verkligheten om man får en chans att höra övertonerna i stället för att de filtreras bort i undermålig teknik. Utan övertoner, så blir det svårare att höra skillnad mellan vissa instrument - så de har absolut en stor betydelse...Jag har i alla fall nytta av att mina monitorer kan återge frekvenser upp till 35kHz - trots att jag är över 40... 😛 Det jag menar är inte att övertoner INTE spelar roll, utan att det spelar mindre roll än vad många vill påstå i de översta regionerna. Med tanke på hur mycket som spelas in än idag med nämnda mickar, som ändå går att urskilja helt utan problem. 😆 Ang 35 kHz ur monitorerna så har faktiskt placeboeffekten en betydelse man inte ska underskatta. 😛 😆 Kanske det - men siffran 35kHz ser förstås också häftigare ut, än den egentligen är. Det är ju faktiskt mindre än en oktav högre än 20kHz - men det låter mer imponerande med siffrorna - ännu ett exempel på att man ska förlita sig på öronen snarare än siffror, mätare o dyl... 😎 Det gör dock en viss skillnad - och jag hör högfrekventa saker som jag inte har hört i tidigare monitorer som har haft sämre frekvensgång (läs: "bara" upp till 20kHz eller något sådant...). Redigerat 7 juni 2006 av Claes
MrPhil (oregistrerad) Postat 7 juni 2006 Postat 7 juni 2006 Det gör dock en viss skillnad - och jag hör högfrekventa saker som jag inte har hört i tidigare monitorer som har haft sämre frekvensgång (läs: "bara" upp till 20kHz eller något sådant...). Säker på att det inte bara är tinnitus?? 😎
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.