Bone Postat 15 maj 2006 Postat 15 maj 2006 (redigerat) Ok har en vĂ€ldigt lĂ„ng frĂ„ga hĂ€r hoppas ni orkar lĂ€sa den (jag har sökt pĂ„ forumet innan jag postade den hĂ€r. PĂ„ dithering, insert effects osv osv). Det Ă€r sĂ„ att jag hade för mig att jag lĂ€st nĂ„gonting som Linus skrev om Insert slot 5 i SL (7 och 8 i SX). SĂ„ jag kollade upp det och sĂ„hĂ€r stĂ„r det i HTML Help Cubase HTML Help sa: Cubase SX: Pull down the Inserts pop-up menu in slot 7 or 8. These two last Insert effect slots are post-fader, which is crucial for a dithering plug-in. The reason is that any master gain change applied after dithering would bring the signal back to the internal 32 bit float domain, rendering the dithering settings useless. Cubase SL: Pull down the last insert slot. Det Ă€r det som jag markerat med fetstil som intresserar mig och som jag inte riktigt greppar. SĂ„ mina frĂ„gor (plural đź) Ă€r: 1. Ska man först göra en Audio Mixdown som Ă€r eq:ad och dĂ€r man anvĂ€nder en masterings-plugg, och sen pĂ„ den stereomixen lĂ€gga en dithering-plugg och göra en till Audio Mixdown? Eller: 2. Ska man eq:a stereo output, lĂ€gga pĂ„ en masterings-pluggen och lĂ€gga dithering-pluggen pĂ„ Insert 5? SĂ„ man fĂ„r en fĂ€rdig mix direkt. Och: 3. Ăr det fler pluggar, tex masterings-pluggar osv osv, som helst ska ligga pĂ„ Insert 5? IsĂ„fall varför? Sista frĂ„gan: Kan man lĂ€gga "vanliga" pluggar pĂ„ Insert 5 eller ska det undvikas? I sĂ„ fall varför? *Edit* Ăndrade lite Redigerat 15 maj 2006 av Bone
Majken Postat 15 maj 2006 Postat 15 maj 2006 Den sista insertplatsen ligger efter regel. Och alltsÄ kommer nivÄn du stÀller pÄ kanalen att pÄverka hur mycket signal som skickas in i effekten. Detta Àr bara intressant i vissa lÀgen, som exempelvis med en dithering/mastering plugg. Om du istÀllet lÀgger en kompressor eller dist-plugg pÄ sista platsen och Àndrar nivÄn pÄ kanalen sÄ kommer kompressionen eller distortionen att minska eller öka beroende pÄ Ät vilket hÄll du Àndrar volymen. NÄgot som kan göra att ljudet förÀndras helt. Anledningen till att dithering pluggen ska ligga efter regeln kan förklaras med vad den gör. Vid dithering omvandlas 32 bitar som Cubase jobbar med internt till 24 eller 16 bitar som Àr det format ljudfilen ska fÄ. Vid denna konvertering kapas decimaltal bort enligt ett mönster som ska ge sÄ smÄ artefakter som möjligt. Om pluggen ligger före regel sÄ innebÀr det att signalen först konverteras frÄn 32 till 16 bitar, om du sedan Àndrar volymen med regeln sÄ gÄr den tillbaka till att vara 32 bitar igen med decimaltal. AlltsÄ har du ogjort hela dithering-processen. /Majken
Bone Postat 15 maj 2006 TrÄdstartare Postat 15 maj 2006 Ok, tack för svaret. SÄ om man har SL 3 dÄ ska(mÄste) alltsÄ man helst göra en Audio mixdown med Masterings-pluggen pÄ Insert 5 och sen en till Audio Mixdown med dithering-pluggen pÄ Insert 5.
Majken Postat 15 maj 2006 Postat 15 maj 2006 Nej, om du inte har nÄgon specifik anledning att lÀgga Mastering-pluggen sist sÄ kan du lÀgga den nÀst sist och se till att nivÄn Àr stÀlld till 0dB pÄ kanalen. Vilken mastering-plugg Àr det du anvÀnder förresten? Ofta har de inbyggd dithering vilket gör att du kan hoppa över dithering-pluggen. /Majken
Bone Postat 15 maj 2006 TrÄdstartare Postat 15 maj 2006 Har inte masterat nÄgot pÄ riktigt Àn, tÀnkte börja test mastera nu. Jag tÀnker nog anvÀnda nÄgon gratisplugg, för tillfÀllet. Antagligen Yohng's W1 Limiter, Kjaerhus's Classic Master Limiter eller BuzMaxi 3. GÄr i planerna pÄ att köpa MPL-1 Pro men det Àr lite fel mÄnad för det nu. Vi studenter fÄ ju bara ett halvt studielÄn.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.