Jump to content
Annons

Free Falling, hela låten!


Recommended Posts

LÅTNAMN: Free Falling

ARTIST/GRUPP: Lisa Sundlöf

GENRE: Soft pop

LÅTLÄNGD: 3:32

KOMPOSITÖR:Lisa Sundlöf

PRODUCENT: Lisa Sundlöf

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT:mp3

STATUS: Skiss

Hej på er.. Ge gärna feedback på denna. Prodden behöver lite mer jobb och bättre kvalitet på det mesta, men man gör så gott man kan... 😮 M.v.h. Lisa

Text:

Free Falling

Bright city lights are guiding me home

As I walk through the night I´m all alone

and I miss your prescence in my newfound decadence

It´s all making sense

Refr: On the other side of my sin

on the outside looking in and I

still hear it calling, I,

I see myself free falling

free falling

I saw myself from your point of view

when I looked in a mirror

and I saw myself just like you do

I guess I´m the bad guy, I´ve never been gunshy

I live ´til I die

Refr: On the other side..

So I said “I love you” straight up,

to his face.

So what if I lied, the world´s

a really shitty place, anyways

Refr: On the..

Free_Falling.mp3

Redigerat av LisaS
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

låter bra. Tycker om rösten. Låten är finstämd och vacker. Produktionen saknar en del men som du skriver, det är en skiss och inte färdig demo. Jag skulle jobba lite med counter melodislingor lite mer. Kan bli bra detta / Mikke

Link to comment
Dela på andra sajter

toiletbrush deluxe (oregistrerad)

Mysig låt! Du har en riktigt bra röst

hade velat ha lite mer distikta trummor, (rakt komp, stäng hihat) i alla fall på slutet, men bara en smaksak.

mixen får nån annan kommentera, tycker det låter bra 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

inte min puka....lite för konventionellt när andra versen kommer och påföljande refräng.....men du sjunger bra och om jag hade den rösten skulle jag hålla mig i landet mellan dröm och verklighet med mer suggestiva tongångar....som det nu är väcker det inget hos mig iaf....första versen funkar och det är jättesnyggt när cellon kommer in men sen händer inget mer....men kalasröst som kan komma till sin bättre rätt..... 😳🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Citat Karl: "...lite för konventionellt när andra versen kommer och påföljande refräng.....men du sjunger bra och om jag hade den rösten skulle jag hålla mig i landet mellan dröm och verklighet med mer suggestiva tongångar...."

Intressant! Jag har funderat en del på hur man skulle kunna göra den mer spännande, men eftersom det är första prodden jag gör på egen hand blev det rätt enkelt, tyvärr... 😳 Har du något konkret förslag? Vad menar du med suggestivt? Mer bas och tyngre trummor? Dröm och verklighet? Mer synthljud typ Atmosphere? Vill veta mer! 🙂

Lisa

Link to comment
Dela på andra sajter

Citat Karl: "...lite för konventionellt när andra versen kommer och påföljande refräng.....men du sjunger bra och om jag hade den rösten skulle jag hålla mig i landet mellan dröm och verklighet med mer suggestiva tongångar...."

Intressant! Jag har funderat en del på hur man skulle kunna göra den mer spännande, men eftersom det är första prodden jag gör på egen hand blev det rätt enkelt, tyvärr... 😳 Har du något konkret förslag? Vad menar du med suggestivt? Mer bas och tyngre trummor? Dröm och verklighet? Mer synthljud typ Atmosphere? Vill veta mer! 🙂

Lisa

jag var säkert lite för luddig 🙂🥰 men jag menar att när kvalitén i rösten finns...varför då hålla sig där tusen andra gör det....jag skulle exprimentera och kanske hamna i en korsning av Emmylou Harris, Stina Nordenstam och Kate Bush typ....som bygger sina låtar på ett icke konventionellt sätt... dom letar andra vägar att nå till samma resultat, dvs färdiga låtar men som på grund av sin uppbyggnad skiljer sig från mainstream och där deras röster ligger med i fokus och skapar ljudbilden och harmonierna istället för att ha "ett färdigt komp" att sjunga till....

Ett försök till förklaring, men det kanske blev ännu mer luddigt.....sammanfattningsvis så tycker jag att har man röstkvalite så ska man inte slänga bort den, utan använda den på rätt sätt...det finns många "Carolor" och hur intressant är det?? det var ingen jämförelse med din röst som jag tycker ana en känsla som många inte har....tänk eget 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Jättefin röst, verkligen! Låten är inte superspännande kanske, den låter lite för bekant på sina ställen, men den är rätt fin ändå. Mysiga stämmor.

Hade gärna hört lite udda harmonier som bryter av mot det konventionella. Och en elgitarr hade suttit fint. Ingen powerballad-gura, alltså. Jag tänker mig typ lite reverbdränkt suggestivt plink.

Trumkompet är rätt blekt. Visst, det ska väl inte toksvänga det här, men lite roligare går det nog att få dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

starboy (oregistrerad)

+bra låt i sin genre

+bra röst och bra sjunget

-uttalet på sina håll, speciellt "presence" vid 0:23 är inte bra

-jag gillar inte att pianot är så hårt högerpanorerat och cellon så hårt vänsterpanorerad

-trumkompet

-pianoljud

-trumljud

Sammanfattningsvis: Du sjunger jättebra, men prodden kan bli bättre 😠

Redigerat av starboy
Link to comment
Dela på andra sajter

Citat:

"-uttalet på sina håll, speciellt "presence" vid 0:23 är inte bra"

Men de e ju för att de ska rimma på Decadence! 🙂

Övrigt gällande prodden..Jag har funderat på att göra den girtarrbaserad ist e-som jag just nu bara har rätt usla synthljud att jobba med.. Åsikter om det? Längre fram om jag har möjlighet tänkte jag plocka in den i en "riktig" studio, med lite riktiga musiker för jag är medveten om att ljuden, Edirols piano till att börja med, låter skräp... 😛 Jag har även funderat på om man skulle skita till den med lite elgura som lever om lite i bakgrunden på refr...

Kul att alla verkar gilla min sång! Jag känner själv att sångljudet är lite för överkompimerat kanske? Låter lite för jobbigt och inte så luftigt. Är det ngn som har några bra tips om hur man ska mixa sången.. Pluggar? Kompressorer? Har köpt ny mick sen jag sjöng in den här, så det kan inte bli sämre hoppas jag..

Lisa

Link to comment
Dela på andra sajter

Citat:

"-uttalet på sina håll, speciellt "presence" vid 0:23 är inte bra"

Men de e ju för att de ska rimma på Decadence! 🙂

Förstår precis vad ni menar.. Jag tror att det beror på att du måste klämma in ordet och uttala det lite speciellt för att få in det i melodin, tror inte att det är engelska-uttalet som gör det direkt, men jag reagerade oxå på det. Men det går ju att fixa om du känner att du ids. 😱 Annars bra sånginsats men som vissa sagt är trummorna lite väl obra!

Rock on!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanon bra sång/låt...

Jag förväntade mig förvisso en "Mariah Carey" refräng... Men det är nog bara jag som är lite refrängskadad... 🙂😱

Strunta i detaljerna på uttal.... tycker JAG...

m.v.h Moberg

Link to comment
Dela på andra sajter

På sätt och vis blir jag inte riktigt klok på låten och framförandet. Den balanserar mellan riktigt sött och nuttigt till små kärva uttryck samt avsnitt som är skönt vackra. Och visst kan jag också höra att en '"Mariah Carey" refräng' är mer än möjlig (hemska tanke 😛 ). Ibland känns det som en pop singer/songwriter låt, sen lite för mycket smörschlager ala US, tillbaka till lite mer jordig känsla. Ibland väntar jag bara på den hemska powerballadgitarren med dist och chorus samt bombastiska trummor. Men det kommer aldrig och jag pustar ut. Du faller inte i fällan och låten landar med en ära som något rätt personligt. Mmm... ja, kanske mer vackert än en personlig och speciell karaktär.

Sen är jag väl sådär 100% inne på samma sak som Karl. Du står tyvärr inte ut på något sätt mer än att du är förbannat duktig, skriver klart kompentent musik och har en jävligt bra röst. Det låter för mycket som sådant som redan finns en uppsjö av.

Jag skall inte orda mer då jag tycker Karl redan sagt det mesta. Men ett lyssningstips utöver redan nämda är Cassandra Wilsons New Moon Daughter. Inte för att ta efter utan mer att se fler sätt att handskas med musik. I stort sätt varje låt på plattan får en egen karaktär. Jazz & blues blandas med folk & country. I vartannat, om vartannat. Gamla låtar som Strange Fruit, Death Letter (Son House) både förvaltas och kläs i nya dräkter. U2:s Love is blindness liksom Neil Youngs Harvest Moon får personliga tolkningar. Hoogy Carmichaels Skylark har inget piano med, men en steelguitar och får en helt annan klang osv.

Hoppas du in tar tar illa upp. Det viktigaste är ändå slutligen vad du själv vill och känner för.

Link to comment
Dela på andra sajter

Aldrig fattat vad det är för fel på schlagers, en genre bland andra. Skitsvårt att skriva en catchy refräng men jag tycker du har lyckats. Här befinner du dej närmare Carpenters (som var jädrigt bra) än Mariah Carrey. Skit i svengelskan, charmigt (Agneta Fältskog). Kanonröst. Bra jobbat! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Mysig låt. Men jag har lite svårt att känna tempot riktigt. Skulle vilja att triolunderdelningen kom fram lite mer tror jag.

Om du bor i närheten av Malmö/Lund och skulle behöva pianokomp vid nån konsert el dyl får du gärna höra av dig 😛

// David

Redigerat av Diwic
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej på er.. Ge gärna feedback på denna. Prodden behöver lite mer jobb och bättre kvalitet på det mesta, men man gör så gott man kan... 🥰 M.v.h. Lisa

ja, en sån där bastrumma har jag inte hört sen 80-talet, och hade hoppats slippa göra det igen.

men det var ju en fin låt och den passar din röst utmärkt, tycker jag. produktionen är det nog inte några fel på. det som är största bristen tror jag är ljuden i sig, som vad gäller trummorna låter billiga, och när det gäller resten så tycker jag att närvaro saknas (pianot låter inrullat i någon reverbmatta). -ja, du skriver förresten ungefär samma sak själv.

riktigt bra, och kan låta ännu bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Väldigt bra röst! Framför allt eftersom det låter som att du sjunger med självförtroende. Vad gäller svengelskan så tycker jag snarare att det är texten som behöver bearbetas för att få betoningarna på rätt ställen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har grym koll på rösten: stämmorna känns helt naturliga, du har flera olika karaktärer i rösten, och övergången till falsett avslöjar heller ingen svaghet.

Om du vill använda mindre kompressor på sången så krävs nog en hel del av din mikrofonteknik (eftersom du varierar rätt rejält i styrka). Själv tycker jag inte att sången är sönderkomprimerad.

Låten är LITE för konventionell för min smak. Men stråkarret runt 1:18 (och dom ackorden) är helt enkelt roliga 🥰 . Trummorna hamnar i en gråzon mellan "riktiga" VST-trummor och elektroniska beats. Några analoga eller akustiska instrument hade varit välkomna i ljudbilden (el- och akustisk gitarr, slagverk, tvärflöjt...)

Kan inte motstå att komma dragandes med ytterligare en referens, nämligen Jonatha Brooke. Hon har (också) nästan lite FÖR slick röst men kompenserar genom att blanda upp sina ballader och annat söt-slisk med betydligt uddare inslag. Kolla in 10 Cent Wings eller Plumb.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Hej på er! Jag är riktigt överväldigad över all respons jag fått!! TACK! Jag ska lyssna in mig lite på de musiktips jag fått så snart som möjligt! Jag är inte alls främmande för det lite mer udda och ovanliga rent prodmässigt. Där är det nog bara jag och mina usla synthljud som är begränsningen just nu. Men jag jobbar på att lära mig prodda bättre och ska fixa studiotid i en bättre studio snart för att få tillgång till lite mer högkvalitativa grejer. Jag skulle vilja spinna vidare på ngt som "DåligtGehör" sa:

Citat: "På sätt och vis blir jag inte riktigt klok på låten och framförandet. Den balanserar mellan riktigt sött och nuttigt till små kärva uttryck samt avsnitt som är skönt vackra. "

För mig personligen är det helt banala och enkla ganska tråkigt. Saker som inte är vad dom verkar vara vid första påseendet tycker jag är mer spännande. Och för er som inte märkt det är det här en riktigt mörk låt om man lyssnar noga... Kolla in texten får ni se.. (Högst upp)

Redigerat av LisaS
Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, vilken röst! 😏 Låten är väl inte så dum, känns bara som man hört samma låt många gånger innan.

Har själv fått kritik på att instrument har spretat och inte gift sig med varandra. Tycker att det är så här också.

Du har go potential! 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...