Jump to content
Annons

24 bitar till 16 bitar


Ravioli

Recommended Posts

När jag konverterar från 24 bitar till 16 är det som om allt jobb man gjort med EQ är borta. Det blir bara dovt och mullrigt, "instängt" liksom. Det är som om alla höga frekvenser klipps bort. Har lyssnat både via datorn och på CD, det blir samma sak. Jag exporterar till pcm wav. Dithering har jag kört med men jag hör ärligt talat inte speciellt stor skillnad. Vad gör jag för fel? Eller ska det vara så här?

Jag använder Cubase SX 2.2.0.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Stereo interleaved och 44.1, japp. Jag testade att göra om det i ett annat program - med exakt samma resultat. Och ja, det är jättestor skillnad. Jag inser att jag haft det här problemet tidigare och alltid undrat varför mina grejer blir så grymt bullriga när det lät så bra vid mixningen. Måste lösa detta problem en gång för alla nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du nån extern audioeditor typ Wavelab eller likande? I så fall.. Spara filen som 24 bitar och importera där.. Det sista jag brukar göra är att renderar filen med Waves L2 till 16 bitar... Men Apogee Uv 22HR funkar bra också (finns med från början.. Tror att den finns med för Cubase också). Det ska absolut inte låta dovare i varjefall...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...