Jump to content
Annons

Bygge


FlashScoope One (oregistrerad)

Recommended Posts

FlashScoope One (oregistrerad)

Har en fråga som inte riktigt passar in någonstans. Dock tyckte jag att det här var bästa platsen.

Ska bygga ett par enkel 15" basar. Och undrar lite över det.

Jag vill få ut så mycket som möjligt av elementen (Celestion) och undrar lita vad som är bäst.

Bandpass, sluten eller basreflex, vad ger bäst effekt?

Ska ha dem som komplement till mina större basar om detta skulle behövas.

Tacksam för svar... detta hade ju inte med studiobygge att göra men det var i alla fall ett bygge!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vad är det du ska använda dom till? Basgitarr, PA eller studiomonitorer?

Basreflex kan knäcka upp kurvan längst ner lite om du vill ha lägsta möjliga frekvens.

Sluten låda brukar funka bra om man dämpar den inuti för att ta bort oönskat mellanregister. Bandpass med 15", hmmmm, skulle vara som lomid i ett gigantiskt PA, känns lite omodernt, med tanke på hur PA system ser ut nuförtiden.

Tar du fram alla tekniska uppgifter så kan du gå in på Ljudia.se och köra lite beräkningar på lådvolymer, portöppningar, filtervarianter etc. direkt på hemsidan, sedan är det bara hem och leka Martin Timell.

Jag brukar bygga i spånskiva och förstärka stora ytor med träreglar, MDF och björkplywood är svindyrt men hyllas av de flesta i GDS-branschen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...