Jump to content
Annons

Akut hjälp, om stränghöjd och dragstång


Mysticum

Recommended Posts

Hejsan!

Skulle behöva lite akut hjälp angående min elgitarr. Köpte den ganska nyligen, en J&D LC-3 (Les Paul-kopia). Varit nöjd med den tills igår när jag testade en annan gitarr som var mycket skönare att spela på tack vare lägre stränghöjd.

Så imorse började jag pilla med gitarren. Började justera stallet med hjälp av de två skruvarna som sitter på vardera sida och tryckte ner dem i botten. Sedan skruvade jag långsamt upp dem tills det lät bra utan rassel någonstans. Detta fungerade inte alls, av någon anledning hamnade jag till slut högre upp än jag hade det innan jag började.

Började då leka lite med dragstången som sitter i toppen av halsen. Lekte runt lite och försökte både lossa och spänna den för att undvika bandrassel. Inget lyckat resultat direkt.

Efter ytterligare pill lyckades jag till slut få bort bandrassel nästan helt, och stränghöjden ungefär där jag hade den innan jag började pilla. När jag nu skulle stämma gitarren upptäcker jag att alla strängar utan den översta låter helskumt! Spelar jag på den låter det som att spela med dist på, bara att jag inte har den inkopplad i förstärkaren! Den är aldrig när några band så jag vet inte varifrån det skumma ljudet kommer ifrån.

Hur ska jag kunna få ordning på gitarren igen? Jag vill ha en lättspelad gitarr med låg stränghöjd, hur ska jag då justera stall/dragstång för detta ändamål?

Och ni behöver inte säga det, jag ska inte ge mig på att mixtra med sånt jag inte kan igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

det är klart du ska mixtra med sånt du inte kan.. annars lär du dig ju aldrig.. det krävs relativt mycket våld för att du ska göra gitarren ospelbar för alltid (tro mig).

Att E-strängen låter kaiko måste ju bero på att den vibrerar någonstans.. försök lyssna efter var det kommer i från, såna ljud kan uppstå både i stall- och översadel, stämskruvar och mot banden.. det kan mycket väl vara så att den skramlar mot banden även om det inte syns eftersom att halsen kan vrida sig på lite olika sätt.. risken med billigare gitarrer där man inte är så noga med hur ådringen ligger i halsen, är att den vrider sig som en korkskruv vilket gör att bara vissa strängar påverkas..

tänk på innan du ställer ner stränghöjden att du faktiskt får bättre sustain och ton om du har strängarna högre..

vill du ha lite utförligare information om hur du gör för att justera gitarren så kan jag varmt rekomendera GMF.se`s forum "planket".. lägg in den här frågan och få tusen svar..

det finns ingen mening med att lägga en massa pengar på att lämna in den när du säkert skulle kunna fixa det själv..

lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste säga att det var modigt av dig att börja pilla.

Hade du gjort det om det varit en Gibson Les Paul Custom?

Alltså...jag måste nog säga ja på den frågan. Jag trodde det var i princip harmlöst att meka lite med stallhöjd och dragstång, det är ju bara tre skruvar man sitter och leker med, gitarren kan väl inte direkt gå sönder av detta? Det värsta som kan hända är väl att den låter crap och att man får lämna in den?

tänk på innan du ställer ner stränghöjden att du faktiskt får bättre sustain och ton om du har strängarna högre..

Detta visste jag inte. Men eftersom jag är nybörjare prioriterar jag nog lägre stänghöjd.

vill du ha lite utförligare information om hur du gör för att justera gitarren så kan jag varmt rekomendera GMF.se`s forum "planket".. lägg in den här frågan och få tusen svar..

Ok, ska testa det, tack för tipset.

Nu går det i alla fall att spela på den igen. Det är dock lite rassel på vissa band, men jag är tveksam till om den verkligen var rasselfri innan.

Men åter till mina egentliga frågor som jag inte riktigt fått svar på: Hur ska jag justera generellt sett för att det ska låta bra vid lägre stänghöjd? Om jag sänker stallet en del, ska jag justera halsen så den blir rakare eller mer böjd? (När man drar åt dragstången blir den rakare va?)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar justera dragstången så att gitarrhalsen blir spikrak, möjligen med en svag antydan till svacka på mitten. Mitt ideal är spikrak för de tunna strängarna och en liten svacka på bassträngarna.

Observera att rakheten måste kollas med gitarren stämd så att strängarna har korrekt dragkraft.

När halsen väl är rak sänker jag strängarna tills man inte står ut med rasslet.

Personligen har jag jättelåga strängar som rasslar en del. Kör man distat märks inte strängskrammel så mycket... 😉

Tänk också på att stränghöjden sänks när man drar åt dragstången. Halsen böjs ju liksom bakåt.

PS. Visst är det skönt att ha en billig gura som man kan leka med utan att riskera en fömögenhet.

Link to comment
Dela på andra sajter

By default om man köper en ny solid gura är att inte pilla med fabriksinställningarna. Antingen märker man innan man köper guran

att den är lämpad för de behov man vill ha. I annat fall är det som

skor. Dom är som bäst när man gått in dom. Samma sak med en gura

man vänjer sig att stängarna ligger på en viss höjd, halsen är såhär bred/smal etc.

Kan tillochmed vara bra att köra med en gura som är lite svårspelad då den tiden kommer när man ska köpa en ny gura som är "lättspelad" kan dra nytta utav vad man lärt sig och gått igenom med en gura som är svårspelad och blir en bättre gitarrist.....lååång mening där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte hur mycket du vet om det du redan gjort, men jag skrev för några dagar sedan följande om att justera dragstången i någon annan tråd:

Kolla först och främst att halsen är rak. Det kan du göra genom att lägga ner kroppen på golvet och hålla i huvudet, och kika längs sidan på halsen. Du borde märka tydligt om den är böjd. Är den böjd på så vis att Strängarna ligger närmare greppbrädan i början och slutet av halsen är det ett hett tips att dra åt lite på dragstången. Är fallet det omvända är dragstången för hårt dragen, och det kan vara bra att släppa lite på den.

Tänk på att aldrig skruva mer än ett fjärdedels varv i taget på dragstången.

Som någon tillade ovan bör man också tänka på att låta halsen vila cirkus en dag innan man kan se exakt hur mycket halsen påverkas. Dessutom bör man, som nämnts, stämma upp efter justering för att se hur halsen påverkas.

När halsen är rak kan man börja justera stränghöjden i stallet (inte innan det).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...