Jump to content
Annons

ljudkort för nybörjare?


Carl

Recommended Posts

Jag är på väg att skaffa mig en ny burk. Och jag undrar lite vad det är som krävs för att kunna ha den som en enkel hemmastudio. Jag har inte stora krav. Det ska gå att spela in gitarr, bas och sång.

Vad krävs det för ljudkort för att jag ska kunna spela in t.ex gitarr via den? Alltså, inga superprylar...

tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Köp inte det billigaste från början. Du kommer vilja ha mer, jag lovar.

Köp ett bra ljudkort från början. Det behöver inte vara jättedyrt, men ett par tusenlappar får du nog räkna med. Jag har själv köpt så mycket "halvbra" grejer, som jag efter ett par månader märker inte räcker.

Försök hitta bra grejer från början, det behöver inte kosta tiontusentals kronor, men några tusen får du nog räkna med.

Kolla in begagnade prylar på Vendolin.se Där finns allt och lite till. Och ofta går det att pruta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har läst en del nu men måste erkänna att jag inte fattar allt. Är verkligen grön på det här området. Jag har fattat det som att man behöver en mixer eller nåt. Är det så? eller klarar sig vissa ljudkort utan mixer?

Vad behöver jag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har fattat det som att man behöver en mixer eller nåt. Är det så? eller klarar sig vissa ljudkort utan mixer?

Vad behöver jag?

Det behövs inte alltid en mixer. Det beror på vad man har för ljudkort och vad man vill plugga in. Vissa har många olika anslutningsmöjligheter och andra har färre. Du behöver en dessutom preamp för att förstärka mic/gitarr och bassignalerna. Sådana sitter ibland på ljudkortet, men inte alltid.

Förutsatt att du i nuläget har ett ljudkort överhuvudtaget skulle du i stort sett kunna nöja dig med att köpa en liten mixer, exempelvis denna för 6-700 kronor, och plugga in den i ditt ljudkorts line in. Den har det du behöver för att kunna köra in mic och gitarr etc. Men allroundljudkort som sitter i de flesta datorer har en tendens att ställa till det vid audioinspelning. I ditt läge skulle jag titta på ovan nämnda Audiophile och en liten mixer.

Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Jag kan rekommendera Audiophile 24/96 i kombination med en liten mixer.

Den i särklass mest användbara mixern för hemstudio är nog

Soundcrafts Compact 4, som förutom såväl mikpreamp och fantommatning också har ingång för CD, linenivå, direktlyssning dvs att man slipper all latency (som alltid blir i den digitala världen) SAMT RIAA-förstärkare, dvs tar direkt emot din gamla skivspelare. Kul om man som jag rippar av gamla vinylplator för att spela i stereon...

Jag har nått mycket bra resultat med denna enkla uppsättning.

Medhörning via hörlurar eller en vanlig stereo.

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tackar så mkt för all hjälp! 😲 Det börjar klarna 😏

Låt säg att jag köper Audiophile-kortet och någon liten mixer (t.ex. BEHRINGER EURORACK UB1002 eller 802). Och så skaffar jag nån version av Cubase. Kommer det räcka för att kunna spela in gitarr, bas sång? Har jag fattat rätt nu?

Vart i Sverige kan man köpa Soundcrafts Compact 4...?

Jag tyckte också att jag läste nånting om att man inte kan koppla högtalare direkt till Audiophile-kortet. Stämmer det? och isf... hur får jag ljud ur burken då?

Redigerat av Carl
Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer det räcka för att kunna spela in gitarr, bas sång? Har jag fattat rätt nu?

Vart i Sverige kan man köpa Soundcrafts Compact 4...?

Jag tyckte också att jag läste nånting om att man inte kan koppla högtalare direkt till Audiophile-kortet. Stämmer det? och isf... hur får jag ljud ur burken då?

Ja, det kommer att räcka.

Om du köper Audiophile så följer det med några mer eller mindre användbara program. Bl a en specialversion av Ableton Live:

http://m-audio.com/index.php?do=products.mat&mat=1

Såvitt jag förstår (jag är ingen Ableton-expert) så finns det inspelningsmöjligheter i det programmet. Det kanske räcker för dig inledningsvis, så testa det innan du köper något annat.

Om du har aktiva monitorer - dvs högtalare med inbyggda förstärkare - kan du koppla dom direkt in i ljudkortet. Annars måste du koppla via extern förstärkare. Exempelvis din vanliga stereoförstärkare.

Compact 4 finns bl a på http://www.jam.se/.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej. Nu har jag beställt datorn iaf... med ett integrerat ljudkort. Så det blir nog till att köpa ett Audiophile eftersom så många här rekommenderar det!

Då är det mixer som återstår... Compact 4 kostar en del jämfört med t.ex. UB802. Sen hittade jag på en musikaffär i närheten en EURORACK MX602A lätt begagnad för 495kr. Är det en bra mixer? nån som vet?

Och det där med att koppla högtalarna via extern förstärkare kan inte vara så svårt antar jag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Många rekomenderar Audiophile trots att det ofta är det enda kortet man testat. Det är billigt och ok.

Kolla RME korten, Terratec och ESI innan du gör som alla andra. Du kan få bättre! Lovar!

Glöm inte heller Echo och MOTU...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

har precis köpt emu 0404....1295kr

Det verkar funka bra för mina syften sång, gitarr, trummor, bas och jag har nu zero latency....

Var faktiskt lätt att installera även för en dataidiot som mig....

Programvara som följde med var cubasis 4......tyckte det var okej att betala för det eftersom jag jobbade med en illegalt nerladdat cubasis 3...... 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har faktiskt också köpt ett emu 0404 - helt ok för mig med. och som sagt var det guld att cubasis följde med.....så man slapp välja den illegala sidan. även wavelab lite följde med.

jag skulle behöva lite tips när det gäller mixning och mastring. framför allt när det gäller effecter främst då helt torra som kompressorer, gater, etc, och gärna till rimligt pris.... Ska man satsa på en programvara som man använder internt i burken eller ska man köpa ett externt rack? gärna också tips på HUR man mixar och mastrar, dvs hur och när man ska använda till exempel kompressor, för att få ett bra resultat?

supertacksam för tips!

jag har sett att alla nya är bra på att skriva små presentationer av sig själva. och jag är ju också ny....ska få till en lite kort presentation framöver....:-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska vara helt ärlig och tala om att jag har klarat mig utmärkt på ett SB Live! Platinum (första generationen, inte ens 5.1) och en MindPrint DI-Port i många, många år utan att någon klagat. Så länge man AD-omvandlar innan ljudkortet och kortet har digitalt in/ut på något manér spelar det inte så jävla stor roll vad det är.

I total motsägelse till detta har jag alldeles nyligen inhandlat ett E-MU 1820M och måste säga att det knäcker de flesta andra jag har testat/varit intresserad av/kollat på inklusive M-Audio och ESI. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska vara helt ärlig och tala om att jag har klarat mig utmärkt på ett SB Live! Platinum (första generationen, inte ens 5.1) och en MindPrint DI-Port i många, många år utan att någon klagat.

Haha, om vi ska "anti-skryta" här så har jag fortfarande ett SoundBlaster Live! Value (alltså ännu mer lågbudget!) som jag har kopplat till min lilla behringer mixer, och det har funkat helt ok...

Det blir ju lite lite brusigare (hörs nu när man har skaffat riktig lyssning), men när det bara gäller demoinspelning tror jag inte att ljudkortet i första hand varit det som hindrat oss från att få skivkontrakt... 😛

Såååå, vad försöker jag säga med det här då tro?? 😉

Jo, om man nu som Carl skrev i sitt första inlägg, inte är ute efter några "superprylar", så kanske det där ljudkortet som följde med datorn kan va helt ok till en början, och det är kanske vettigare att lägga pengarna på t.ex. en bra mixer...??

Det beror ju förstås på vad man ska göra. -Det är ju lite skillnad om man ska producera en CD eller om man bara ska pilla lite där hemma...

Ett problem med "sunk-ljudkortet" kan dock kanske vara om man vill använda mjukvarusynthar, men ska man bara spela in gitarr och sång så kanske det räcker till en början...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej !

Kör EMU 0404 och är mycket nöjd ! Det finns även möjlighet att uppdatera den medföljande Cubasis till Cubase SL2.0 för ca 2200SEK, vilket gör att du få programmet samt kortet för samma pris som enbart Cubase SL 2.0. Har gjort denna uppdatering och är helnöjd.

Fort fel och mycket

/ Micke 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...