Jump to content
Annons

SubDuer VSTi (beta6 ute nu!)


Majken

Recommended Posts

Helt ny version med massvis av nya funktioner!

Ta den gärna på en liten testrunda och hojta tillbaka vad ni tycker. Processoranvändning, interface, ljudkvalitet och dylikt. Här är en screenshot på hur synten ser ut just nu:

subduer-b6.jpg

SubDuer

För de som undrar så är förresten synten gjord i SynthEdit och stöder därmed endast PC.

/Majken

Redigerat av Majken
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 2 veckor senare...

Pompompom.. Nu är beta 2 släppt, buggfixar, nya funktioner, tillfixat interface och sist men inte minst, 16 inbyggda presetljud. Ladda hem, testa och hojta till vad ni tycker. Skrik gärna till om ni är sugen på att göra ett par presetljud till nästa release också.

www.majken.se/subduer.htm

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Pompompom.. Nu är beta 2 släppt, buggfixar, nya funktioner, tillfixat interface och sist men inte minst, 16 inbyggda presetljud. Ladda hem, testa och hojta till vad ni tycker. Skrik gärna till om ni är sugen på att göra ett par presetljud till nästa release också.

www.majken.se/subduer.htm

/Majken

den ser ganska smaskig ut.. ska nog prova hemma sen... återkommer med reslutat 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Testat och framförallt imponerad av att den är så snål för att vara synthedit synt. Ska göra light versioner av mina syntar och plocka bort effekterna och se var jag landar :/ (Fast å andra sidan har jag sällan mindre än 4 osciallatorer, osiris har 4 Pad har 12) Den låter mycket fint och rent! Låter som nya oscillatorer, men jag kan ha fel. Enkel att begripa och låter mycket trevligt. Kanske kan sparka ur mig ett 80tals kit ur den om du vill. Kanske tar ett tag, men är nog värt ett go.

Kanske skulle jag vilja ha ett större GUI till den, men det är nog också allt. Jo! En sak till, en tom presetbank. Och eller om du kommer på hur i hela friden man gör en sån: en resetknapp till alla kontroller. I så fall PMa mig så kan jag sätta in i mina syntar 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack och bock! Att få ner processoranvändandet är ju lite pillrigt. Iofs är jag ibland lite manisk vad gäller det, jag blir överlycklig när jag kan koppla om något så att det använder 0.01% mindre datorkraft 🙂

Hemligheten till varför den drar så lite är att disten används som vca där nivån från volymenvelopet blir pregain volym i CK_Warp. Så när du trycker off på disten så ställer den sig egentligen i Bypass läge och tvingar ned nivån till ett rimligt värde. Lite underligt kopplande, men det hade en fin bi-effekt. Disten är helt polyfonisk och distar not för not. Vilket leder till att ett ackord inte kommer ge mer dist p.g.a. en högre sammanlagd in volym. Istället är disten alltid baserad på volymen hos varje enskild ton. Samma sak med ringmod'en, in i filtret är dock synten monofonisk vilket spar en del cpu.

Såg förresten att folk hojtade om att dina syntar var bra på KVR! Grattis! 😄 - Riktigt skoj att se att folk uppskattar SE kreationer och ännu trevligare när det råkar vara en svensk hygglo prick som hänger här på forumet 🙂

Får lite ångest över att jag inte hunnit testa dina syntar riktigt än.. men jag ska ta tag i det.. jag lovar! 🙁

Ett 80-tals pack vore stenskönt! Vad gäller interfacet så skall jag förändra det lite till nästa större uppdatering. Detta kommer att göra det något större, eller något glesare. Jag kommer även att lägga till lite nya grejer som key-tracking på filtret och eventuellt lägga en pan-modul i slutet för att kunna göra synkade lfo panningar. En tom ljudbank kan jag absolut fixa till! 🙂

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack och bock! Att få ner processoranvändandet är ju lite pillrigt. Iofs är jag ibland lite manisk vad gäller det, jag blir överlycklig när jag kan koppla om något så att det använder 0.01% mindre datorkraft 🙁

Hemligheten till varför den drar så lite är att disten används som vca där nivån från volymenvelopet blir pregain volym i CK_Warp. Så när du trycker off på disten så ställer den sig egentligen i Bypass läge och tvingar ned nivån till ett rimligt värde. Lite underligt kopplande, men det hade en fin bi-effekt. Disten är helt polyfonisk och distar not för not. Vilket leder till att ett ackord inte kommer ge mer dist p.g.a. en högre sammanlagd in volym. Istället är disten alltid baserad på volymen hos varje enskild ton. Samma sak med ringmod'en, in i filtret är dock synten monofonisk vilket spar en del cpu.

Såg förresten att folk hojtade om att dina syntar var bra på KVR! Grattis! 🙂 - Riktigt skoj att se att folk uppskattar SE kreationer och ännu trevligare när det råkar vara en svensk hygglo prick som hänger här på forumet 🙂

Får lite ångest över att jag inte hunnit testa dina syntar riktigt än.. men jag ska ta tag i det.. jag lovar! 😄

Ett 80-tals pack vore stenskönt! Vad gäller interfacet så skall jag förändra det lite till nästa större uppdatering. Detta kommer att göra det något större, eller något glesare. Jag kommer även att lägga till lite nya grejer som key-tracking på filtret och eventuellt lägga en pan-modul i slutet för att kunna göra synkade lfo panningar. En tom ljudbank kan jag absolut fixa till! 🙂

/Majken

Ska klura lite på CPU grejjen där. Om du vill kanske du kan optimera mina syntar (HOHOHOO... 🙂 )

Jo, jag blev mycket förvånad över hojtandet på KVR. Stillar deras hunger just nu och försöker ge dem så mycket info de önskar. Lägger även upp den gamla NERVE skorven i skrivande stund.

Ljudbanker är bra (men saknar en init knapp på MÅNGA syntar...) och jag ska se om jag kan svänga ihop något. Brukar bli rätt 80tals aktigt när jag skruvar fram ljud.

PS: Testa testa testa! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har jobbat vidare på synten och har fixat till en hel del grejer. Jag har även lagt till lite nya funktioner som exmepelvis 24dB LP och HP filter, Filter Keytracking, Panorering och förbättrat lite detaljer i gränssnitter. Jag har även lyckats skära ned lite till på processoranvändningen och fixat lite trassel som bör göra att den funkar bättre i de flesta värdprogrammen. Här är en liten smygtitt:

http://www.majken.se/SubDuer-b3-preview.jpg

Med lite tur har jag beta 3 färdig i helgen eller tidigt nästa vecka.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Har ingen större koll på sånna här synthar, men laddade hem o lekte lite och börjar tycka ändå är lite skojj o pilla med alla små rattar.. Såhär blev det iaf 😄

Subduer_test.mp3

[EDIT]

Förslag: Skulle man kunna ordna så att det går panorera ut oscillatorerna om man vill?

Bugg (??): Tillsammans med en Waves Q4 ballade det ur totalt ett par ggr. (Sitter i logic på pc, och jag vet att det är si och så me vissa vsti och logic)

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

VacUm: Att panorera ut oscillatorerna hade varit fullt möjligt att göra, men tyvärr skulle då synten ta nästan dubbelt så mycket cpu p.g.a. att filter och dylikt måste vara i stereo.

Vad var det som hände när det buggade och hittade du något återkommande?

Skön låt 😄

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag slängde på en Q4 på samma spår som din VSTi så började det bara bröööta som fasen lite då och då. Detta har hänt innan med vissa pluggar som inte funkar ihop.

Gjorde virveln från något vind-ljud som var med. Blev riktigt fint tyckte jag.. Vill du ha me den bland presetsen så tjoa till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill bara säja "VILKE SKÖN JÄVEL" (synten alltså)

ska bli riktigt kul att sätta sig ner med denna å jobba fram nå härliga ljud.

har bara suttit 10min med den än, men det känns som att man kan skruva fram underbara ljud med den. Kommer att passa mej perfekt!!!!

Kör den i Fruity Loop.

Link to comment
Dela på andra sajter

BeatMax som hjälpt mig göra presets och leta buggar har tydligen gjort en liten tabell där han testat processoranvändning på olika pluggar. Det är väl inte någon vetenskap det handlar om men enligt hans tester använder SubDuer mindre cpu än exempelvis Synth1, FreeAlpha och Pro-53. Det var t.o.m. så att SubDuer tillsammans med Cheezemachine var den VSTi av ca: 20 han testat som var cpu snålast :rolleyes:

VacUm: Skumt, skall se om jag kan plocka hem demoversionerna av wavespluggarna och testa lite. Jag skickar ett PM till dig med en mail adress så får du gärna skicka presets du gör, spara dem som fxp eller fxb.

PerkaBalo: Tack och bock! Hojta till om du får ihop några trevliga ljud som jag kan lägga med i kommande versioner.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Majken/

Har nu suttit å skruvat lite på SubDuer ....tänkte jag skulle skicka en kort låt till dej (kanske) till helgen. har du nån MSN?

Jävligt rolig gräj det här du!

Du har ett PM 😉

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
  • 4 månader senare...
Postat (redigerat)

Har gjort färdigt beta 5 som fixar en del buggar och förbättrar gränssnittet. Dessutom har jag slängt ihop en sida att samla mina små VST projekt på.

Nyheter i beta 5:

* Mjukare animationer på rattar och reglar

* Denormaliserings felen åtgärdade

* Distortionen förbättrad

* Mono läget förbättrat

* 25 nya förinställda ljud

http://www.majken.se/vst

/Majken

Redigerat av Majken
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...