Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Àr nybörjare pÄ det hela och behöver en hyfsad allround mick till att spela in trummor, gitarr m.m.

Är denna mikrofon nĂ„ge att ha "Golden Age FC1" 595kr pĂ„ musikbörsen?

Annons
Postat

JAg Àr ocksÄ ny pÄ det hÀr. Jag köpte en MXL 990 pÄ Musiklagret i BorÄs för 795:-. Den hÀr kanon för sitt pris. (hade kostat 1395)

FAst det Àr min Äsikt. Jag har inte sÄ mycket att jÀmföra med :rolleyes:

citat

MXL 990 förĂ€ndrar arbetsĂ€ttet i hemstudion. Till nu, har kondensatormickar varit för dyra för de flesta musiker. Nya produktionsmetoder har dock fĂ„tt MXL990 inom prismĂ€ssigt rĂ€ckhĂ„ll Ă€ven för hemstudion. MXL990 Ă€r en Ă€kta, phantom matad, kondensatormick med ett 6 micron, 20 mm. guldöverdraget membran. MXL990 Ă€r en mick med mycket brett anvĂ€ndningsomrĂ„de och dessutom ett superbt alternativ till dynamiska mikrofoner i situationer dĂ€r det Ă€r enormt viktigt att fĂ„nga musikaliska nyanser. Tekniska specifikationer Typ: Kondensator med 20mm membran FrekvensomfĂ„ng: 30Hz-20kHz KaraktĂ€ristik: Cardoid KĂ€nslighet: 15mV/Pa Impedans: 200? S/N: 80dB Max SPL: 130dB 0,5%THD Strömförsörjning: 48V fantommatning MÂtt: 60mm x 130mm Vikt: 400g Finish: Champagne

slut citat

lÀnk: http://www.musiklagret.se/Shop/ListProduct...5&CategoryId=82

Andra vet garanterat mer Àn mig :rolleyes:

Postat

Ok - here we go ...again... :rolleyes: :

Min tveklösa favorit i lÀgsta prisklassen, Àr Studio Projects B1 - men det finns förstÄs ingen universell sanning som gÀller för allas smak, utan det beror pÄ vad man gillar sjÀlv.

Lyssna gÀrna pÄ ljudexempel frÄn diverse mikrofoner, pÄ min testsite. I nulÀget finns det testinspelningar av nÀstan 100 olika modeller att ladda hem och lyssna igenom. :rolleyes:

Postat

SĂ€ger samma som Claes, Studio Projects B1.

Gunnar

PS: INTE den som heter Behringer B1 (de Àr snabba pÄ att kopiera di dÀringa Behringer).

Postat

Dessa mickrofoner behöver en preamp, en förförstÀrkare.

De fantommatar ut 48volt till micken i samma sladd (xlr), vissa mixerbord har detta inbyggt. Heter dÄ fantommatning, men bÀttre kvalitet med en separat preamp.

Det du ocksÄ bör tÀnka pÄ Àr att dessa mickrofoner Àr vÀldigt kÀnsliga sÄ man kan inte köra ut samtidigt i stÀrkare utan att det vÀldigt lÀtt blir rundgÄng. DÀrav tappar det lite av allroundfunktionen. Om du spelar in nÄgot bra och fÄr en spelning sÄ mÄste man fixa ytterligare mickar.

Och om du ska spela in trummor behövs tre, fyra stycken olika mickrofoner. Se spikad trÄd pÄ inspelningssidan.

Rekomenderar claes sida, det var den som fick mig att inte vĂ€lja B1 😏

Smaken Àr som baken

Sök i fortsÀttningen innan du frÄgar, frÄgan Àr svarad hundra gÄnger pÄ.

Lycka till

Postat

Vad har ni för Äsikt om mxl990 dÄ?

Postat

Jag har inte provat den micken, vad tycker du?

Har dock provat mxl 1000 och jag tyckte den var helt ok med tanke pÄ prisklassen. DÄ tog vi in allt i den i en tagning med ett grymt resultat.

Postat
  Zyan sa:
Jag har inte provat den micken, vad tycker du?

Jag tycker att den Àr riktigt bra, med tanke pÄ priset, 795:-

Postat
  whitesnake_03 sa:
jag har ju tÀnkt att bara köra micken rÀtt in i ljukortet, men det funkar vÀl bra ocksÄ?

Ingen som har provat Golden Age FC1?

FC3 har jag testat och den var ok, men inte nÄgot direkt upphetsande - men den har ju en annan grill som pÄverkar ljudet lite annorlunda.

Jag skulle tro att FC1 Àr ganska lik Generis GC-1, som finns med bland testinspelningarna, eftersom det Àr kinesiska standardmikrofoner frÄn samma fabrik vi pratar om...

Du kan dock inte stoppa en kondensatormikrofon direkt i ljudkortet om du inte har ett ljudkort med micpreamp som kan lÀmna ut fantommatning pÄ 48V till micen - sÄ det beror pÄ vilket ljudkort du har...

Postat
  whitesnake_03 sa:
vilka ljudkort under tusenlappen möter de kraven dĂ„? 🙂

Troligen inga alls - och definitivt inte om det ska vara nÄgon vidare ljudkvalitet i preampen...

Det bÀsta Àr nog om du skaffar en fristÄende preamp, men under tusenlappen Àr det svÄrt att hitta nÄgon bra om man inte tittar pÄ begagnat.

Ett alternativ kan vara Studio Projects VTB-1, som har ett listpris p 1350:- - eller VTB-1 i paket tillsammans med B1, som sĂ€ljs vĂ€ldigt billigt hos vissa... 🙂

Postat

men funkar det inte alls att dra en mik direkt till ljudkortet? jamenar ja Àr nybörjare jag behöver ingen superb ljudkvalitet..

har tÀnkt o köra pÄ följande:

Mik: Golden Age FC1 599 kr

Ljudkort: M-Audio Delta Audiophile 2496 999 kr

fungerar inte det bara o leka med?

Postat

Nej, dÄ blir det nog tyst i mickrofonen.

Den micken krÀver strömförsöjning som sagt. Fantomatning.

Dock inte hundra, men blir nog rÀttad om jag har fel

En preamp behövs som sagt, antingen en separat eller i ett mixbord.

drloop (oregistrerad)
Postat
  whitesnake_03 sa:
men funkar det inte alls att dra en mik direkt till ljudkortet? jamenar ja Àr nybörjare jag behöver ingen superb ljudkvalitet..

har tÀnkt o köra pÄ följande:

Mik: Golden Age FC1 599 kr

Ljudkort: M-Audio Delta Audiophile 2496 999 kr

fungerar inte det bara o leka med?

Skall du ha ett enkelt sÀtt att lösa din lyssning samtidigt som du kan fÄ fantommatning och enkel EQ till din mick, dÄ köper du en billig mixer istÀllet för en preamp. Behringer eller nÄt annat billigt duger bra.

Men om man vill ha det dÀr extra sÄ köper man en preamp.

Postat

ahaa okej 😉 tack sĂ„ mycket!

har tittat efter lite billiga preampar och mixer..hittade de hÀr tvÄ, vilken av dessa skulle ni föredra?

Preamp PHONIC BLEM-Micro1 (preamp) ca 500 kr

BEHRINGER EURORACK PRO UB802 (mixer) ca 600 kr

ledsen om jag Ă€r sĂ„ okunnig 😎

Postat (redigerat)

Varför ska du köpa just GoldenAge-mikrofonen (eller annan kondensatormikrofon) om du ÀndÄ inte tÀnker lÀgga pengar pÄ en preamp ocksÄ?

Köp en enkel dynamisk sĂ„ngmikrofon som du kan koppla direkt i ljudkortet om du bara tĂ€nker leka. 😕

Shure PG48 kostar 395:- hos Musikbörsen

Redigerat av Linus
drloop (oregistrerad)
Postat

Clas Ohlson Mick!

Postat (redigerat)
  Linus sa:
Varför ska du köpa just GoldenAge-mikrofonen (eller annan kondensatormikrofon) om du ÀndÄ inte tÀnker lÀgga pengar pÄ en preamp ocksÄ?

Köp en enkel dynamisk sĂ„ngmikrofon som du kan koppla direkt i ljudkortet om du bara tĂ€nker leka.  😄

InstÀmmer!

Om du bara ska testa och leka lite för att se om du gillar att pilla med inspelningar, Àr det bÀttre att skaffa en dynamisk mic, eftersom du dÄ inte behöver fantommatning, utan bara behöver en mikrofoningÄng. Billiga ljudkort med mikrofoningÄng finns det nog ganska gott om, men behöver man fantommatning, sÄ kostar det mer...

En dÄlig preamp har du inte nÄgon större glÀdje av, utan dÀr vinner man ganska mycket pÄ att gÄ upp lite grand i pris. Studio Projects VTB-1 Àr nog den billigaste preamp som jag skulle kunna tÀnka mig att köpa - om man inte ska titta pÄ begagnat förstÄs...

Redigerat av Claes
Postat

men om man köper en vanlig sÄngmik dÄ, blir det hyfsad ljudkvalitet dÄ pÄ inspelningen? man vill ju ÀndÄ ha rÀtt sÄ bra ljud...

sÄ ni tycker inte det Àr vÀrt att köpa en billig mixer (behringer) och en kondensatormik? det ger vÀl bÀttre ljud Àn en vanlig sÄngmik rÀtt in i ljudkortet?

Postat

Visst blir det oftast bÀttre med en liten billig mixer och en kondensatormic, Àn med en dynamisk mic som kopplas direkt i ljudkortets dÄliga micingÄng - men om du inte har behov av mixern till annat Àn att bara ta in mikrofonsignalen genom, sÄ Àr det bÀttre med en preamp Àn med en billig mixer, eftersom du dÄ fÄr bÀttre ljud och lÀgre brus (Ätminstone sÄ lÀnge man hÄller sig ifrÄn det absolut billigaste...).

Postat (redigerat)

Jag tycker du ska göra som Linus föreslÄr ovan. PG48 Àr inte en dÄlig mikrofon - definitivt inte för sitt pris. Den kan du spela in gitarr (akustisk eller mickad förstÀrkare) och sÄng med. Trummor blir nog inte sÄ bra med bara en mick sÄ dÄ behöver du ÀndÄ mer saker som fler mickar,ett ljudkort med mÄnga ingÄngar eller en mixer. Kanske preamp etc.

Ska du spela in elgitarr och har en POD eller liknande sĂ„ börja med att lina den och kör PG48 till sĂ„ng sĂ„ lĂ€nge. Är det akustisk sĂ„ mickar du den om den inte har inbyggd mick. Om ljudkortet du redan har i datorn kan hantera ASIO sĂ„ kör pĂ„ det med sĂ„ lĂ€nge. Testa och lĂ€r dig tills du ser vad du behöver och sedan kan du skaffa mer saker allteftersom.

Jaja, sÄ tycker jag i alla fall.

EDIT: Parantesborttagning

Redigerat av Hilmer
Postat (redigerat)

tack för alla svar...! nu har jag lite at gĂ„ pĂ„ đŸ„°

har tÀnkt o köra pÄ följande: behringer mixer 600 kr

PG48 mik 400 kr

det blir vÀl ok?

Redigerat av whitesnake_03
Postat
  whitesnake_03 sa:
tack för alla svar...! nu har jag lite at gĂ„ pĂ„ 😄

har tÀnkt o köra pÄ följande: behringer mixer 600 kr

PG48 mik 400 kr

det blir vÀl ok?

Ja för fan. Det Àr inga miljoner. Du kanske snart (ett halvÄr?) blir sugen pÄ tyngre grejjer, och med det hÀr sÄ har du definitivt inte förköpt dig. Mic o Mixer för en tusing som funkar kan inte vara fel.

Ett litet tips: PÄ Blocket o Vendolin snurrar det alltid mycket sÄna hÀr grejjer. Kolla begagnat!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.