Jump to content
Annons

You got to wait


Recommended Posts

Artist:Harmonica mike

Text:Harmonica mike

Musik:Harmonica mike

Gitarr:Josse(The Mail man)

Övriga inst.:Harmonica mike

Mix:Harmonica mike

Producent:Harmonica mike

Genre:Rock/Soul?

Inspelnings år: jan-2006

Bäst före datum:Förhoppningsvis aldrig!

Tja..

Gjort en ny mix av Y.G.T.W..tacksam för synpunkter på allt.

Seriösa på förra tråden:TACK!

Oseriösa på förra tråden:Ja,det fanns inga..fast någon tyckte det lät dansband..hmmm... 🙂 Nu låter det väl rock?

MVH

Harmonica mike

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
..fast någon tyckte det lät dansband..hmmm... 😕 Nu låter det väl rock?

Nix det låter inte rock och inte dansband heller. Men det låter "Jazz blues fusion" (titeln på ett utmärkt John Mayall album där jazz-musiker möter bluesdito inkl John Mayall själv, rekomenderas!).

Välspelat med fräckt munspel, men det är lite väl "slickt" i rytmsektionen för min smak. Sketnare trummor och bas och inte lika strutigt skulle göra det mer rock´ n roll. Juste stämsång. Och ibland låter sången faktiskt Frank Zappa!! Det är inte illa.

Men som sagt det här är inte rock 😏 ...om det var ambitionen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Thanks..pwayne

Jag skrev ju bara den här låten..vad det är för genre vet jag inte,,det är ju ett sånt vitt begrepp idag.Kanske har du rätt "Jazz Blues Fusion"..att skriva en rock låt var aldrig min ambition.. 😄

Nåväl tack för att du gillade helheten..trummorna å basen..menar du lite dist?

Sången..Frank Zappa - ja nu är vi där igen! Tur att jag inte lirade på 70-talet..Zappa kopia..kanske nåt ljushuvud hade sagt då. 😏

The Lord and alot of whiskey(single malt)and some fat cigarrs..made this voice! 😄

MVH

Harmonica mike

Link to comment
Dela på andra sajter

Cool! Tankar nu 🙂

Rock är ju ett numera lindrigt sagt vitt begrepp...

Och 95% av allt med John Mayall är överskattat, kanske är just denna "Jazz Blues Fusion" ett av de få lyckade undantagen?

(småpratar mest medan jag tankar 😳 )

Ok, done, nu skall vi lyssna...

Eller, nu skall jag lyssna för jag var tvungen att gå iväg och skaka på köttbullarna.

Yep, rytmsektionen är lite väl slick.. eller?

Men annars: En redan tokbra låt är ju lyft ytterligare ett snäpp. F*n vad bra! (ursäkta kraftuttrycket)

Nej, jag gillar att kompet är slick och lite snällt. Jag har sagt det förr: på 70-talet hade du blivit stor på såna här grejjer, och lika bra är det ju idag om inte lika kommersiellt gångbart.

Och: jo, faktiskt låter det lite Frank om sången.

Från Tälje blir det tummen upp!

Redigerat av bimbambop
Link to comment
Dela på andra sajter

Tja mats..

Tackar för dina synpunkter..dom värmer här uppe i kylan 🙂

Funderat på vad "slickt" betyder..?Menar du att gitarrerna skulle vara lite mer distade typ? Hjälp mig med trummorna också..vad skall jag göra med ljuden?

Mixa..eq:a..dista..panorera....?

HELP ME..,,,,,( för övrigt en ruskigt bra blues låt,av sonny boy williamson..som jag plankat och spelat in..med munspel i 3:e position,moll alltså...på det skulle du gå i gång..men den kan jag ju inte lägga ut här) 🙂

MVH

Harmonica mike

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, inte nödvändigtvis distade.. med "slick" menar jag att det är snyggt spelat men lite... återhållsamt?, städat? äsch, hittar inte rätt ord. Motsatsen skulle väl bli det lika diffusa "ruffigt" kanske. 🙂🙂

Anyway, desto mer jag lyssnar på den så tycker jag att det "slicka" kompet funkar och lämnar bra plats för sång och soloinsatser. Det funkar med låten helt enkelt.

Trummorna kan jag inte hjälpa dig med, jag har ständigt själv ett elände med trummor - får alltid påbackning på trumljud och programmering.

Jahaja, Sonny Boy säger du... som en händelse som ser ut som en tanke så sitter jag själv just nu i skrivande stund och har påbörjat en cover på "Good morning little schoolgirl", även om det ser ut att bli mer i andan av Ten Years Afters version (minus Alvin Lees sensationella gitarrspel såklart).

Om du vill får du gärna skicka Sonny Boy covern. Privva eller maila bara:

matsolofjansson@gmail.com 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

bra låt det här 😳

Jämför versionerna... jaha denna versionen är tom lägre inspelad än den andra 😄 . Du panorerar lite annorlunda vad gäller hihaten.

Den stora nyheten är gitarren som gör allt lite mer levande, bra!.

Munspelet blir jag alltid lika fascinerad av...

bra jobb!

Link to comment
Dela på andra sajter

bra låt det här 😆

Jämför versionerna... jaha denna versionen är tom lägre inspelad än den andra 😄 . Du panorerar lite annorlunda vad gäller hihaten.

Den stora nyheten är gitarren som gör allt lite mer levande, bra!.

Munspelet blir jag alltid lika fascinerad av...

bra jobb!

Tack stajo..(Fast nu vet jag ju vad du heter,he he)

Jag var på den lite grann som du hörde..lät pianot ligga kvar - tyckte det blev en läcker kombination till gitarren..Någon ville ju ha en "Pad"..på hela arrangemanget..tycker det här funkar som en "Pad"..

Stolt över din åsikt om mitt munspels lir 🙂 det är sånt som värmer!

MVH

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe... sången låter som "Boby Brown". 😆

Nä, det här var inte min påse bilar. Men om jag ska ge någon konstruktiv kritik, försök att få mer dynamik i bas och trummor. Det finns en groovig botten. Panorera gurorna. Dränk inte sången.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe... sången låter som "Boby Brown". 😆

Nä, det här var inte min påse bilar. Men om jag ska ge någon konstruktiv kritik, försök att få mer dynamik i bas och trummor. Det finns en groovig botten. Panorera gurorna. Dränk inte sången.

Tack thimmie..

För dina synpunkter..Boby brown..zappa låten alltså..hette den inte barbie brown..eller det kanske var bobby brown..äsch,jag vet inte 🙂

Nice:a åsikter i alla fall! Det får väl bli ett mix försök till,har ju fått lite feedback nu,av den kvalitativa sorten..tack alla 🙂

MVH

Harmonica mike

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe... sången låter som "Boby Brown".  😆

Nä, det här var inte min påse bilar. Men om jag ska ge någon konstruktiv kritik, försök att få mer dynamik i bas och trummor. Det finns en groovig botten. Panorera gurorna. Dränk inte sången.

Tack thimmie..

För dina synpunkter..Boby brown..zappa låten alltså..hette den inte barbie brown..eller det kanske var bobby brown..äsch,jag vet inte 😄

Nice:a åsikter i alla fall! Det får väl bli ett mix försök till,har ju fått lite feedback nu,av den kvalitativa sorten..tack alla 😄

MVH

Harmonica mike

Barbie brown alltså? Jag har ingen aning! 😄

Mixa på! 🙂

Redigerat av Thimmie
Link to comment
Dela på andra sajter

Bobby! Det skall vara Bobby Brown!

Skärp er grabbar 😏😄

hehe... ok! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det är något som är charmigt med era grejor. Men trummorna är inte kul. Inspelningen saknar "tryck". Mer kompressor. Mer närvaro i ljudet... kanske högre volym. Och mitt råd är att ni skaffar en bra trumplugg, eller en samplingsskiva med bra rockriff. För det låter för mesigt 😏 Sången är läcker, men jag är tveksam till reverbet. Munspelet är coolt. Tycker nog att det kunde ligga med lite även i verserna och "tuffa till det", sparsmakade små fills eller så. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det är något som är charmigt med era grejor. Men trummorna är inte kul. Inspelningen saknar "tryck". Mer kompressor. Mer närvaro i ljudet... kanske högre volym. Och mitt råd är att ni skaffar en bra trumplugg, eller en samplingsskiva med bra rockriff. För det låter för mesigt 😱 Sången är läcker, men jag är tveksam till reverbet. Munspelet är coolt. Tycker nog att det kunde ligga med lite även i verserna och "tuffa till det", sparsmakade små fills eller så. 😆

Tack "Ägget"..

Väldigt bra synpunkter..du skulle ha hört hur det lät innan jag gick med i forumet..har lärt mig mycket här 😏

Trummorna:Ja det är ju midi som du förstår..LM4..rena ljud..eq:a..och sånt,det har jag lärt mig här,så jag utvecklas hela tiden..Jag har en riktigt grym trummis från mitt gamla bluesband..men vi kan inte rigga hos mig,han är super allergisk och jag har hund! Alldeles för stor apparat att dra datan till replokalen.Grejen är ju att om jag får bra feedback här,så drar vi det till studion för inspelning...

Så alla vänliga själar,hjälp mig att utvecklas!

Tack igen ägget för dina värdefulla tips.

MVH

Harmonica mike

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...