Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

tjena jag tÀnkte kanske köpa in ett digitalt trumset. Den kommer ha en modul som har 12 triggingÄngar. Jag hade tÀnkt sampla trumljud i datorn som jag sedan vill kunna lira med pÄ trummorna. hur gör jag dÄ och vad behöver jag frÄn datorn till trummorna?

Andreas

Annons
Postat

Hej, frÄn trummorna till datorn behöver du en midikabel som skickar informationen frÄn trummorna till datorn.

I datorn behöver du nÄgonform av sampler. Förstod jag rÀtt att du skulle anvÀnda egna samplade ljud? dÄ har du nog en sampler redan.

Postat

nej jag har ingern sampler. har tidigare programmerat trummor med FL Studio. sÄ det fÄr vÀl bli nÄn mjukvarusampler av nÄt slag. men hur funkar det dÀr med midikabeln? Àr det en enda kabel frÄn alla trummorna eller en frÄn varje trumma?

Postat

du skickar till layer funktionen i fruity eller till fruitys nya trummaskin FPC, eller sÄ skaffar du battery och kastar in den i fruity sÄ Àr det avklarat.

Postat
men hur funkar det dÀr med midikabeln? Àr det en enda kabel frÄn alla trummorna eller en frÄn varje trumma?
Som du skrev sjÀlv i första inlÀgget, med trumsetet följer en trummodul med triggingÄngar.

Koppla kablarna frÄn alla slagplattorna in i varsin triggingÄng pÄ trummodulen.

Koppla en midikabel frÄn Midi out pÄ trummodulen till Midi in pÄ ditt midiinterface eller ditt ljudkort.

Postat (redigerat)

aha!! sÄ varje pad gÄr in pÄ sin egna midikanal? och om jag förstÄtt rÀtt sÄ kan jag dÄ bara Àndra ljud pÄ respektive midikanal och sedan bara köra pÄ?

hur gör jag sen dÄ? battery eller FL? hur gör jag med dem. UrsÀkta men jag e riktigt kass pÄ just den hÀr typen av arbetssÀtt sÄ jag frÄgar pÄ..

Redigerat av Fairchild
Postat

Detta Àr en vÀldigt intressant frÄga. Jag ska sjÀlv testa att spela in trummor pÄ ett "plasttrumsett" haha. Eftersom jag har skaffat DFHS. Men hur fÄr man Logic och DFHS att veta vilket ljud den ska skicka till varje plastplatta. AlltsÄ hur ska man göra för att skicka ut virveln till virveln, och bsakaggen till baskaggen? Hur ska man fÄ trumsettet att gÄ förbi den inbyggda boxen med ljud, och istÀllet köra med DFHS? Sorry Fairchild om jag gÄr in och stÀller en ny fÄrga, men det kÀndes lite dumt att skapa en ny trÄd om detta nÀr du Àr inne pÄ samma omrÄde.

Ha det gött!

Postat

Eftersom det Àr MIDI sÄ gissar jag att olika pads. eller snarare, olika ingÄngar i modulen resulterar i olika notvÀrden som skickas via samma MIDI-kanal.

Om ni nÄgon gÄng testat synthtrummor pÄ en klaviatur sÄ förstÄr ni nog hur jag menar.

SÄ det Àr bara att lÀggas upp en patch i din sampler och tilldela motsvarande notvÀrde den sampling som du vill ska spelas.

• 4 mĂ„nader senare...
Postat (redigerat)

Jag har ett digitalt trumset med midiutgÄng som jag kopplar till datorns midiingÄng. Hur gör jag för att spela in ett midispÄr med det? Hur gör jag sedan för att koppla midispÄret till trumsamples?

Redigerat av Olsberg
SlÄr ihop med tidigare trÄd
Postat

Hejsan!

Har du nÄgot inspelningsprogram ( a.k.a sequenser ) som till exempel Cubase eller Logic?

Om du inte har det sÄ Àr ett första steg att skaffa ett sÄdant.

Sedan mÄste du antagligen ocksÄ fixa separata trumsamplingar ( sÄvida inte det ingÄr i programmet alltsÄ ) och det Àr en annan historia.

Postat
Hejsan!

Har du nÄgot inspelningsprogram ( a.k.a sequenser ) som till exempel Cubase eller Logic?

Om du inte har det sÄ Àr ett första steg att skaffa ett sÄdant.

Sedan mÄste du antagligen ocksÄ fixa separata trumsamplingar ( sÄvida inte det ingÄr i programmet alltsÄ ) och det Àr en annan historia.

drummapping o battery tex.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.