Jump to content
Annons

Extern hårddisk

Recommended Posts

stupelfrasse (oregistrerad)
Postat

Är en firewire nog snabb för att spela in "direkt" på? Jag har en bärbar som jag vill kunna använda som mobil studio och vill helst inte ha någon audio/samplingar på den interna hårddisken. Funkar d att köra in det direkt på den externa (Maxtor, One Touch III 300 GB, 7200 Rpm).

Kör ett M-audio fw 410. Kan hårddisken kopplas till ljudkortet om man vill och hur funkar d i så fall?

Annons
tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Finns inget svar förutom at testa. Det beror på hurudan FW-implementation ditt moderkort har, om den tillåter att en fw-grunka kör med hög latens (alltså slukar fw-bandbredd i praktiken) så lider ju antingen ljudkortet eller hårdskivan. Vem vet i sådana fall hur det ser ut med prestandan. Det enda som är säkert är att om du får problem, så tvår alla parter sina händer genom att skylla på den andra.

Jag valde att köre USB2-hårdskiva med mitt fw-kort. USB2 är ju i princip snabbare än FW, men återigen, beroende på implementationerna i hårdvaran varierar det ganska mycket.

Sen bör man ju komma ihåg att skivornas prestanda i sig självt ligger ganska mycket under både fw och USB2.

Tyvärr finns det inga klara svar på det här området.

• 3 månader senare...
stupelfrasse (oregistrerad)
Postat

kan bara för er som undrar säga att jag kör M-audio firewire 410 och den ovan nämnda Maxtor-disken genom USB och det funkar som en dröm...

Hoppas d här hjälper nån mer ... 😄

Postat

Var precis på väg att starta en ny tråd angående usb 2.0 som jag, komplett icke-datakunnig, undrar över. Tänkte: lika bra att skriva här istället. Jag köpte just en extern usb maxtor disk. Men hur får jag min usb ingång att kunna utnyttja usb 2.0 som disken har. Hämtar jag drivrutiner från nätet och isf var? När jag kopplar in disken står det bara att den inte kommer gå så snabbt sopm den borde eftersom min dator inte stödjer 2.0 😉

Postat (redigerat)

Lösningen kan vara så enkel att man byter USB-uttag till ett annat på datorn!

Så var det med min gamla laptop. Den hade tre USB portar, två av dessa var USB 2 medan en var USB 1.

Redigerat av Hans
Postat

Nä, tyvärr var inga av usb ingångarna på denna dator usb 2.0, detta är inte den jag spelar in musik på, den har förmodligen 2.0. Däremot vill jag flytta över grejer från denna till musikdatorn och det tar ju en evighet med usb 1.1. Det står att jag måste installera ett "styrkort"? 😉

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Se till att det är den enda ikopplade USB-grejen och att du har XP SP2. Det är ett bra ställe att börja på.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.