Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag är ingen storspelare men gillar och sitta och skapa musik i cubase. Så ett lite bättre keyboard än mitt M-audio Keystation49 skulle vara kul. Det blev ett CME UF7. Jag var ganska nöjd tills jag började och ratta på pitch-bend hjulet... Vilken usel upplösning... Kopplade in mitt gamla K49 för att se om det bara var mig de var fel på men där lät det bra ihop med synth-pluggen jag testa med. Provade flera olika men samma resultat.

Tankade sen ner UF Editor och körde monitor på midi-ut och på Pitch-bend hjulet på UF7:an o K49:an. Vilken skillnad!!! UF7:a sände bara max 5-10 vid snabba rörelser och K49:an sände mer än 30-40... Tänkte att det gjorde skillnad om jag skruva upp tempot på keyboarden men så bra vart det inte. Lika uselt som förut.

De hela skapar en så burkig känsla och låter rent förfärligt dåligt om man pitch en hel oktav med UF7...

Är lite av en "Pitch-Bender" så det hela slutade i en ren besvikelse! Nån mer som har samma trista erfarenhet? Har skrivit till CME men ej fått svar...

Annons
captain nemo (oregistrerad)
Postat

Tråkig erfarenhet av en keyboard som annars verkar lova mycket. Jag är lite spekulant på den, eller kanske på den som kommer i höst, med motoriserade reglar.

Men är det inte 127 steg på CME-pitchen oxå? Jag trodde det var standard...

Hur är klaviaturen annars att spela på?

//nemo

Postat

Jag har senaste drivrutin 1,05 och provat i lite olika program från vsthost, cubase och "UF Editor". Det jag hänger upp mig på är hur få samplingar av pitch-bend hjulet som görs vid snabba rörelser. Det ställer högre krav på att vst-pluggar kan lägga emellan det som fattas. På M-audio keyboardet så hör man knappt variationerna pga fler läges-samplingar av PB-hjulet. Troligen samplar K49 bordet PB rörelserna mycket finare och med mera midi-data för possitioner som resultat.

Har följt en tråd på CME:s forum och det senaste inlägget jag fick till svar att det är brister i keyboardet. Att det finns inget att göra åt saken...

Postat (redigerat)

Aha, det har jag aldrig tänkt på. Fast jag är å andra sidan ingen storanvändare av pitchbend...

Är det alltså samma sak oavsett om du använder USBn eller MIDI-kontakten?

Edit: Ööö, fast är det ett fabrikationsfel så lär det ju inte va nån skillnad förstås...

Redigerat av android

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.