Jump to content
Annons

Bob Ezrin


hammagrella

Recommended Posts

Dagens skivtips blir nåt som är producerat av Bob Ezrin.

Satt och bläddrade bland lite oldies och slogs av vilken fantastisk proddare herr Ezrin är. För dom som inte får polett-jackpot av namnet kan jag rabbla några av 70-talets bästa plattor, alla med byggare Bob:

Pink Floyd "The Wall"

Peter Gabriel "Peter Gabriel" (den första)

Kiss "Destroyer"

Lou Reed "Berlin"

Alice Cooper "Welcome to my nightmare"

Julian Lennon "Help yourself"

Otrolig kollektion. Kännetecknande är bl a dom djävulskt djupa pukorna som brukar vara framträdande i hans skapelser. Vill ha såna!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Lou Reed ja. Rörde sig i fantastiska omgivningar när det begav sig, inte bara Ezrin. Det finns några grymma live-plattor från 74-75 där Lou är så stenad så han inte hajar var han är eller varför, men bandet är så jäkla bra så att det inte gör nåt; Steve Hunter och Dick Wagners guror på "Sweet Jane" och "Rock'n roll" är klassiker i rockhimlen. Rockn roll animal heter första plattan ja.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

Jag hade glädjen att se honom live i Lund -75 och det var SKITBRA. Spelar fortfarande både hans soloplattor och gamla Velvet ganska ofta fortfarande. Året före såg vi honom i Köpenhamn. Då var han så stenad att han bars in och ut på scenen. Hade trott det var en skröna om man inte sett det själv. Den konserten var INTE bra. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

..ja, förutom dom där två otroliga live-plattorna finns även mindre lysande spelningar dokumenterade på skiva oxå. Typ Köpenhamnspelningen du nämner Stinkey. Det finns en som mer eller mindre består av Lou som står och svamlar med publiken genom ett helt dubbelalbum, kolla låtlängderna (Walk on the wild side är outhärdlig - 17 minuter!)

Live - Take No Prisoners (1978)

1. Sweet Jane (Reed) - 10:44

2. I Wanna Be Black (Reed) - 6:29

3. Satellite of Love (Reed) - 7:07

4. Pale Blue Eyes (Reed) - 7:37

5. Berlin (Reed) - 6:14

6. I'm Waiting for My Man (Reed) - 13:59

7. Coney Island Baby (Reed) - 8:39

8. Street Hassle (Reed) - 13:16

9. Walk on the Wild Side (Reed) - 16:54

10. Leave Me Alone (Reed) - 7:28

Link to comment
Dela på andra sajter

är" I'm Waiting for My Man " 14 minuter på den skivan???

det är min favorit låt med velvet,brukar ha den som referens när jag sitter och mixar mina egna grejjer.men hur drar man ut på den så länge?jag måste lyssna på den versionen.

Link to comment
Dela på andra sajter

är" I'm Waiting for My Man " 14 minuter på den skivan???

det är min favorit låt med velvet,brukar ha den som referens när jag sitter och mixar mina egna grejjer.men hur drar man ut på den så länge?jag måste lyssna på den versionen.

Yep, men den rekommenderas inte! Då lyssnar jag hellre på lajv-versionen från "Lou Reed Live" från tidig '75 istället. En av mina favvo-Reed shots!

f75758xinzr.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

lustigt det där är min favorit!jag tycker den är bättre än "rock`n´roll animal"

den plattan består av outtakes från just rock`n´roll animal om jag minns rätt,fast det verkar vara lite som att svära i kyrkan när man säger att "Lou Reed live" är bättre.

när jag tänker efter så är det där en av dom få plattar som jag spelat sönder och blivit tvungen att köpa ny.

Link to comment
Dela på andra sajter

lustigt det där är min favorit!jag tycker den är bättre än "rock`n´roll animal"

Håller med! "Animal" faller lite på onödigt långa "Heroin", men den är ju oslagbar i början och slutet, introt som går över i "Sweet Jane" och solowackandet på gura i slutet av "Rockn roll". Fantastiskt.

"Live" är lite jämnare med mera hits tycker jag oxå, och oväntade pärlor som just "Waiting for the man" och "Oh Jim". Måste nästan gå och lyssna på dom här nu på stubben, fram med vinylen!! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

Måste bara tips om Steve Hunters solo platta från -77, Swept Away. Givetvis producerad av Ezrin. Eight miles high!!!!! 😛😄😉😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste bara tips om Steve Hunters solo platta från -77, Swept Away. Givetvis producerad av Ezrin. Eight miles high!!!!! 😄🙂😉😛

God damnit!! Visste inte ens att den fanns! Den lär väl inte finnas på CDON va 😄 !

Får besöka nån plattmånglare i Vasastan och rota i backarna. Huga! Tack för tipset!

Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

I "västa" fall kan jag spela in den på kassett åt dig. 😛 Han har en asfräck version av Byrds eight miles high som man inte får missa. Plus en cool blueslåt med hans far på ståbas. Lycka till med vinyl rotandet. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
nattvaktaren (oregistrerad)

Instämmer i, efter viss tveksamhet, att det finns nåt speciellt i Bob Ezrins produktioner.

Här har du dock ett lysande undantag: Kiss - The Elder.

Inget tjusig produktion i världen hade kunnat rädda detta elände. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Instämmer i, efter viss tveksamhet, att det finns nåt speciellt i Bob Ezrins produktioner.

Här har du dock ett lysande undantag: Kiss - The Elder.

Inget tjusig produktion i världen hade kunnat rädda detta elände.  😆

Jösses ja. Dagen den plattan släpptes var dagen då jag släppte KISS. Var trogen fan i många år innan dess.

Jag sminkade mig som Gene Simmons, vem sminkade ni andra er som? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag sminkade mig som Gene Simmons, vem sminkade ni andra er som? 😆

Jag sminkade mig inte alls, men jag gjorde en kudde i syslöjden med Peter Criss.

Jag var något av expert på kuddar, in med två lappar i en symaskin, sy ihop tre kanter, vänd utåin på skiten, tryck in massa vadd och trassel, sy ihop smörjan och limma på en bild. Tror jag gjorde 10 kuddar ungefär. Det här fick man lära sig på första lektionen, tyvärr lärde jag mig aldrig nåt mer, så medan jag massproducerade kuddar gick alla andra vidare till avancerade korsstygn, parallellvirkade ugnsvantar, broderade landskapsmotiv osv.

Dessutom var jag otrevlig mot läraren, så jag fick 1:a i betyg (ja, ja, numera heter det väl ICKE PÅ MINSTA SÄTT GODKÄND eller nåt)

Peter Criss lossnade förresten från kudden, men det gick att ha bilden löst på väggen också...

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha. Fick mig o tänka på att jag oxå sydde en stor fet ful lila tröja med "KISS" på... 😄 men sen gick jag över till att sy multimeterlånga mjukisormar istället. Fick högsta betyg i både trä o textil. Bra balans mellan Yin o Yang. 😄

Sminkningen var inte lätt nää... för att inte snacka om att ketchup aldrig såg lika blodigt ut. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Höhö, fråga Raymond & Maria...  😄

Visste du förresten att Raymond o Maria är namnet på en gammal porrklubb i Stockholm. Dom kanske är avkommor därifrån? 😄

Se där! Mitt i min paranojja får jag ännu mer fog för min misstänksamhet! Det ÄR nåt skumt me Raymond och Maria.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...