Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Min gudfar ska till Peking 10April och frågade mig om det är värt att köpa dator där. Han ska köpa en bärbar PC till sin dotter och då tänkte jag kanske att han skulle köpa mig en av de nyare bärbara Mac!

Är det billigare där? Och det som då måste ändras är väl att jag köper operativsystem här i europa så att jag kan använda den. Jag kan ju inte kinesiska.

Vore najs och höra folk som kanske köpt dator utomlands. Gärna i asien. För jag antar ändå att det är billigare i japan, men kina vet jag inte... Var kollar man lättast sånt?

Som ni förstår är det rätt brådis med info kring det här..

EDIT: Hur är det med garantier om man köper en dator i utlandet?

Redigerat av red_house_painter
Annons
Postat
Du kommer inte bara att få problem med garantier utan så kommer du troligen att sakna å ä ö osv...

ja just det fan... haha vad får man istället? 😆

Postat (redigerat)

Har flera kollegor som köpt sina laptops i Malaysia när vi var där och jobbade, de har funkat bra och kostat mindre än här i Sverige. Hur mycket vet jag inte riktigt, men de har inte haft några större strul med dem. Problemet är ju som sagt att garanti och support är att glömma och det är ju ofta 50-50 om det havererar eller inte, vissa har det bra, andra har otur. Så länge man inte köper piratprylar så...

EDIT: Detta gäller PC, mac vet jag inte riktigt hur det är med.

Redigerat av teddawid
Postat

Köper du en mac är tangentbordet det enda du behöver ett nytt av (om det nu inte finns engelska tangentbord och du kan leva med det). Garantin gäller över hela världen och OSX finns bara i en version som i sig innehåller alla möjliga språk (däribland svenska). Se bara till att datorn är uppackad och använd innan den tas in i Sverige, annars finns risken att du åker på tull, moms och eventuell straffavgift.

Nytt tangentbord till en bärbar mac går på runt 800 spänn.

tordyveln (oregistrerad)
Postat
Du kommer inte bara att få problem med garantier utan så kommer du troligen att sakna å ä ö osv...

ja just det fan... haha vad får man istället? 😄

istället får man en liten extra knapp med ett kinesiskt tecken på, den gör så att om skriver nåt på kinesiska med västerländska bokstäver o sedan trycker på den så gör bokstäverna om till kinesiska tecken 🙂

• 2 veckor senare...
westerli (oregistrerad)
Postat

Vad galler prisskilladen pa macar i Sverige o i Asien (Hong Kong) sa har jag ett svar sa jag bor har (HK) o gar for narvarande i tankarna att byta fran PC till mac.

I sverige far du betala i runda slangar 27 000 - 28 000 SEK for en Macbook Pro med 120 Gb HD. I Hong Kong betalar man runt 7000 SEK mindre. Det ar alltsa oehort mkt billigare att kopa har.

Har nagon nagra rad vad galler byte? Ska jag byta? Ar det svart att vanja sig vid OS X och hur stokigt ar det att flyta alla filer och liknande?

Tacksam for svar....

Postat

Jag har vid ett flertal tillfällen handlat elektronik i Asien och USA, t ex iPod och digitalkamera. Garantin har fungerat här utan problem mot ett uppvisat kvitto.

Dom har väl andra vägguttag i Kina än vad vi har här? Be gudfarsan köpa en adapter när han ändå är där.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.