Jump to content
Annons

Knaster/knäppar vid hårddiskinspelning (Cubase)?


tkahn

Recommended Posts

Jag har en PowerMac G4 500 Mhz (MacOS 9.2.2), ett DigiDesign Audiomedia III-kort och Cubase VST 4.0. Tidigare har denna plattform funkat utan problem och det har gått fint att göra hårddiskinspelningar kombinerat med MIDI-sequencing. Studion har dock legat i malpåse ett tag tills denne helg då jag riggade upp grejorna på nytt. När jag skulle göra min ljudinspelning märkte jag att inspelningen fick små knäppar/knaster då och då. Mycket störande.

När jag spelar in så har jag inga andra program igång. Cubase matar två/tre syntar med MIDI-signaler och så använde jag Cubase inbyggda MIDI-arpeggiator för ett av MIDI-spåren. Syntarna är kopplade till en mixer vars utmix går in på den analoga ingången på ljudkortet. I Cubase spelar jag sedan in det som kommer in på ljudkortet på två sammankopplade kanaler (stereo). Detta sker alltså samtidigt som MIDI-spåren skickas. Inget konstigt med det - jag har gjort detta massor av gånger förr.

Det har inte med nivåerna att göra för de verkar vara bra. Det är inte heller ett brusproblem eftersom ljudet är rent och fint. Det blir liksom små knäppar som dyker upp i inspelningen utan något regelbundet mönster och de är inte heller särskilt höga, men tillräckligt för att leta sig igenom musiken. Låter nästan som den typ av knäpp som man kan höra på gamla vinylskivor.

Var ska jag börja felsöka? Är det ett hårddiskproblem? Är det processorn som inte orkar av någon anledning? Kan man göra några minnesinställningar i Cubase som gör att det försvinner? Kan det vara elektriska spänningar som stör, typ någon sorts statisk elektricitet? Kan det vara något tillägg eller någon process i MacOS som stör? Jag ska tillägga att jag använder en ASIO-driver för att kommunicera med ljudkortet och det ska vara rätt version.

Tacksam för alla svar och tips!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kolla så inte ditt nätuttag sitter på samma grupp som t.e.x kylskåpet..

kolla också alla anslutningar så det inte är någon som glappar mot skärm eller liknande..det brukar ofta räcka med att vrida telepluggarna lite för att få bort småskit som ligger o stör...

Jag har ett sånt gammalt AMIII-kort och den har ju phono-plugg där bak ( 😎 )

prova att vrida dom ett kvarts varv o sen tillbaka o se om det kan hjälpa.. kommer ihåg att dom var rätt känsliga ibland

chekk id out

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

Småsprak o sånt brukar komma när trimpotar o dylikt blir lite smutsiga...

prova att torka rent alla jack och pluggar..

Du har inte installerat ett SCSI-kort eller annan extern hårdvara? Ibland händer det att dylik hårdvara har tendens att ha små hyss för sig och skapa en massa småljud som fortplantar sig över PCI-bussen...

Har du installerat om hårdvaran och flyttat kortet? eller är allting intakt sedan tidigare?

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej demoniqus och tack för dina svar!

Det har inte med själva syntarna och deras pottar eller jack att göra eftersom ljudet är rent när jag får ut det från mixern och lyssnar på det i lurar eller monitorer. Det är först när det har digitaliserats via ljudkortet som jag får dessa knäppningar.

Vad gäller elen så finns det inga kylskåp eller liknande som kan störa som är inkopplat. Däremot har jag studion i ett ganska gammalt hus och även om det har installerats en ny elcentral och dragits nya ledningar ganska nyligen så kan det ju vara något där som spökar? En annan lite märklig lösning är att allt går på samma uttag i väggen och sedan har jag travar med skarvdosor kopplade till detta. Jag skulle gissa att det sitter i runda slängar ett tjugotal olika apparater kopplade till dessa två uttag, hälften vanliga sladdar till maskiner med inbyggd transformator och den andra hälften är transformatorer som sitter direkt i uttaget ("väggvårtor"). Det kanske blir någon sorts elektrisk störning av detta?

Dock tror jag att det mest troliga felet ligger i själva datorn; något med ljudkortet eller hårddisken eller mjukvaran och hur den är konfigurerad. Jag har gjort några ändringar i burken sedan jag höll på sist, bl.a. plockat ur ett UW SCSI-kort. Dessutom har jag fipplat lite och stängt av och på vissa tillägg etc. men att backtracka exakt vad det är jag har gjort är helt omöjligt. 😲

Hårddisken är f.ö. en Barracuda V (7200 RPM) på 120 GB som är partitionerad i 4 partitioner. Den partition som jag använder för inspelning är INTE dedikerad enbart för detta utan det ligger annat där. Det verkar dock inte göra någon skilnad vilken partition jag använder - det knäpper ändå...

Link to comment
Dela på andra sajter

Som gammal felsökare frågar man: När uppträdde felet? före eller efter elstigsrenoveringen i huset? har du jordat uttag?

Jag kommer ihåg från min gamla studio att elen i huset var rätt kass och det uppstod en massa transientknäpp både nu och då...

troligtvis för att större delen av alla uttag i huset inte var jordade så transienterna fick chansen att vandra runt....

Har du provat att sätta ett nätfilter på uttaget? (Transientskydd )

Drivor med skarvdosor borde inte innebära problem om elen är schysst..

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

Innan elen byttes hade jag aldrig använt huset som studio så det blir svårt att veta om det är elen eller ej. Men jag undrar om det verkligen kan vara något med elen som skulle på verka enbart ljudkortet och bara när jag spelar in - inte när jag spelar upp. Om jag t.ex. spelar upp en MP3:a från datorn via mixern så kommer det inga knäpp.

Jag tror att jag får leta vidare i inställningarna för ljudkortet, Cubase och systemet eftersom jag tror att det är någonstans där som felet ligger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Testa köpa mer ramminne. använd gärna DDR-minne.

Har samma problem när jag kör mycket pluggar/VSTi´s

och Cubase SX.

HEHE....vilken typ av minne beror ju på moderkortet, men en

uppgradering skadar nog inte.

Redigerat av Twilight_Zound
Link to comment
Dela på andra sajter

Demoniqus : Ett transientskydd costa skjorta ?

Du säga..jak lyssna.. 😏 javaffeen..jag vet inte vad ett sånt kostar.. 😄

jag bara famlar efter idéer...

Twilight: Ja..det kan ju faktiskt vara så enkelt..

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Vi hade samma problem i vår studio, när problemet va som värst så körde vi en PC på 1GHz och ett M-Audio Delta-1010 ljudkort. Det visade sej att det va chipset på moderkortet som inte tyckte om M-Audio, gick att läsa att "VIA" chipset som vårt moderkort va utrustat med va som hund & katt med ljudkortet. Vi bytte helt sonika till ett moderkort med Intel chipset och voala så va allt knäpp och knaster borta.

Rock Heavy ///Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

🙂 VIA tjänade nog inte många spänn på musikdatorer då...

Vad jag vet så har inte MAC'en samma utgångsläge att man kan byta moderkort hursomhelst??

typ..har du inte rätt chipset - byt dator.. 🙁

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Vi hade samma problem i vår studio, när problemet va som värst så körde vi en PC på 1GHz och ett M-Audio Delta-1010 ljudkort. Det visade sej att det va chipset på moderkortet som inte tyckte om M-Audio, gick att läsa att "VIA" chipset som vårt moderkort va utrustat med va som hund & katt med ljudkortet. Vi bytte helt sonika till ett moderkort med Intel chipset och voala så va allt knäpp och knaster borta.

Rock Heavy ///Micke

Jag har problem att köra Delta1010LT på min AMD Athlon XP2200+

och vad jag vet så är det VIA på den, å andra sidan på Intels PIII 866

kör jag det klockrent och det är oxå VIA. :rolleyes:

Redigerat av Twilight_Zound
Link to comment
Dela på andra sajter

Lite tips du säkert redan har koll på om MAC.

Det kan vara något gammalt som ligger och stör dina program. Testa att nollställa parameterminnet. Det gör du genom att starta om datorn och hålla ner komando (kringla)+alt+P+R under uppstarten. Datorn kommer då starta om sig själv och ge ifrån sig sin lilla ton tills du släpper tangenterna. Släpp inte upp förrän du hört tre toner. Bli inte rädd när din skärmupplösning ändras... den ändras tillbaka automatiskt efter några sekunder.

Du kan även bygga om ditt skrivbord. Håll nere komando (kringla)+alt precis när datorn har laddat in alla tillägg (dom små ikonerna som kommer fram nere i rutan under uppstart) efter omstart.

Detta har löst de mest konstiga problem för mig.

Slutligen vill jag uppmana dig att fortsätta med din MAC. Den bästa datorn helt enkelt!

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...