Jump to content
Annons

FLAC-ljudkompression


metz

Recommended Posts

Hej!

Jag har en jäkla massa .wav-filer på min hårddisk som tar extremt med plats men att komprimera dom till .mp3 är inte ett alternativ, jag måste ha "lossless" kompression. FLAC verkar ok men så länge jag måste packa upp filerna för att öppna dom i tex SoundForge så känns det rätt sunkigt.

Vad har jag för alternativ? Vad är bästa sättet att packa ljud (.wav)?

/Mats

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har du bara en FLAC encoder/decoder alltså?

Installera FLAC som en codec, så kan du ha flac-kodning i .wav-filer.

Då borde du kunna öppna/spara dessa filer direkt i Sound Forge, utan att spara om.

Andra alternativ till FLAC är Monkey's Audio (.ape) och TTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har installerat FLAC fulla installationen som finns på deras hemsida men jag kan inte öppna filerna i SoundForge. Några tips? Kollar jag i kontrollpanelen ser jag inte att det är någon FLAC-codec installerad. Några tips?

Någon som vet att det går att öppna FLAC-filer i SoundForge? Det är inte så att man verkligen måste packa upp dom först? Finns det något bättre alternativ i sådant fall?

/Mats

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr finns det idag ingen allenarådande standard för förlustfritt ljud (lossless) som fungerar likadant på Mac och pc. Flac som du nämner är det närmaste man kommer ännu så länge.

Jag har inte luskat i eventuella möjligheter att få Soundforge att hantera flac rakt av, däremot vet jag att det går att lösa i Audition med några handgrepp. Vad du bör veta är att flac hanterar märkning på ett liknande sätt som mp3 (även om det är betydligt mer flexibelt) - men det hanterar inte wave metadata som cue-points, markeringar med mera. Möjligheten skulle i så fall vara om flac-filen kapslas in i wav, men det låter som en osmidig omväg och som dessutom kan innebära problem framöver.

Monkey's Audio som Linus pratar om klarar att behålla och återställa metadata från wave-filer, men har generellt sett sämre stöd än flac hos andra program. Dessutom är det betydligt mer känsligt för eventuella fel som kan inträffa i filerna. Om det inträffar ett fel, går filen inte alls att spela upp. Flac är mer "redundant".

Handlar det om spår till dina låtprojekt och du vill spara plats där, skulle jag nog föreslå zip/rar istället. Är det färdiga låtar som ska arkiveras så fungerar flac alldeles utmärkt.

För att använda flac.exe, lägg FlacDrop i samma mapp som flac.exe. Därefter släpper du wave-filerna på Flacdrop. För att återställa, släpp flac-filerna på Flacdrop 😉

Förhoppningsvis kan vi se lite förändring i kompatibilitetsproblemet i och med att mpeg-konsortiet har enats om en standard för förlustfritt ljud.

EDIT: Den som vill koda/avkoda flac på en Mac kan använda xAct.

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Stort tack för ditt svar och jag måste säga att jag är förbryllad att man inte kommit längre med förlustfri ljudkomprimering trots att det är år 2006.

Finns det några speciella inställningar i RAR som är speciellt bra om man packar ljud?

Än en gång tack för svaret och om någon annan där ute vet hur man får FLAC att fungera med SoundForge (8) så är jag idel öra!

/Metz

Link to comment
Dela på andra sajter

Stort tack för ditt svar och jag måste säga att jag är förbryllad att man inte kommit längre med förlustfri ljudkomprimering trots att det är år 2006.

Egentligen har man tekniskt sett kommit ganska långt, men avsaknaden av en tidig och tydlig standard har som jag ser det satt käppar i hjulet för bred användning. Istället har Apple sitt eget förlustfria format (alac) och Microsoft sitt (wma lossless). Därutöver finns ett gäng mer eller mindre öppna format där flac är det som har nått ut bredast. Så alla slåss, de stora krävar drm-skydd, få kommersiella aktörer vågar satsa på öppen källkod och ingen vinner.

Finns det några speciella inställningar i RAR som är speciellt bra om man packar ljud?

Nej, inte mer än att du ställer komprimeringsgraden så högt du orkar utan att behöva vänta för länge. 😕 Du vinner inte jättemycket på högsta komprimeringsgraden jämfört med standard. Om du har mycket att komprimera så tippar jag på att standard-läget gäller.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

SHorteN, SHN funkar också bra. Alla dessa omnämnda program kan man köra genom sk. Multi Frontend (som också kan köra Lame MP# + fan så mycket annat).

Googla på nyckelordena.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst fungerar Shorten, men det är också ett av de äldsta formaten i sammanhanget som både komprimerar förhållandevis dåligt och som om möjligt har ännu sämre stöd för uppspelning i mediespelare eller i musikprogram.

En gång i tiden vann det i popularitet för musik i fildelningsnätverken, och det är nog därför det hänger kvar som format.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Jep, det stämmer vad som sägs om shorten. Min point var ändå mest det där med multi frontend, vilket är ett jävligt bra verktyg. FLAC och WAV och LAME, allt rullar bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...