Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag är igång med mitt första projekt i Cubase (SX3) någonsin och det går ganska bra, med undantag för VST-instrumenten.

Jag började med att importera en midi-fil i vilken jag tänkte använda framför allt trumspåret, sedan kopplade jag trumspåret till SampleTank och själva ljudet låter kanon, men det blir en fördröjning som är väldigt irriterande. Då testade jag med den inbyggda trummaskinen i Cubase, LM-7 men det är samma sak där. Det blir en fördröjning.

Jag kör med ett Delta Audiophile 2496 så det bör inte vara någon begränsning på ljudkortet. Är det någon som har någon gissning på vad annars fördröjningen skulle kunna bero på?

Annons
Postat (redigerat)

Du har antagligen ställt in ditt ljudkort på väldigt hög DMA Buffer Size. Testa att sänk den och se om det blir bättre.

Borde bli det iaf.

Gå in i ljudkortets kontrollpanel och ändra

🙂

/Filip 😆

Redigerat av Humor
Postat

Denna fördröjning heter Latency (du kan söka efter det i froumets sökfunktion, så hittar du mängder av trådar som handlar om det) - och är tyvärr ofrånkomligt. Det beror på ljudkortet och på datorns kapacitet hur lågt du kan ställa in latencyn. Ställer du in den för lågt, så får du en massa klick och sprak i ljudet - och ställer du den för högt, så blir det irriterande lång fördröjning i stället, så det är bara att testa sig fram till vad som fungerar...

Postat (redigerat)

Jag kollade i "Device Setup" under "M-Audio Delta ASIO" och där står:

Input latency: 6.531 ms

Output lateny: 6.485 ms

Det är väl tillräckligt bra eller? Jag kan utan vidare spela in gitarr utan någon alls märkbar fördröjning, så jag blir lite konfunderad över att det bara är VST-instrumenten som har fördröjning. I en av trådarna jag sökte rätt på så nämnde någon att han hade ställt in sin "VST latency". Var hittar man den inställningen?

Jag testade att ändra "DMA Buffer Size" i Audiophile-kontrollpanelen, men den hoppar bara tillbaka till ursprungsvärdet (256).

Redigerat av Oddish
Postat (redigerat)

anledningen till att den hoppar tillbaka till ursprungsvärdet är för att du har ett program öppet som använder ljudkortets drivrutiner. T.ex. Cubase eller WMP.

Stäng ner dessa och ändra. Vad har du för Buffer Size nu?

/Filip

Redigerat av Humor
Postat

Hej!

Jag har exakt samma latency och 256 och kör oxå på audiophile och jag har inget problem med vst instrumenten!

Så felet beror kanske på nåt annat!

Vet inte hur stor skillnaden blir på olika datorer dock, min dator är en AMD 64 3200+, 2 gig ram, 2 st sata diskar på 200 gig stycket.

Jag använder bara denna burken för musik och har inget annat installerat där (har optimerat den efter MusicXP.nets rekommendationer).

Jag skall justera till latency värdena när tid och ork finns, men eftersom det har funkat (mer eller mindre) tillfredställande hitills så har det inte brådskat 😉

Postat
Jag kollade i "Device Setup" under "M-Audio Delta ASIO" och där står:

Input latency: 6.531 ms

Output lateny: 6.485 ms

Det är väl tillräckligt bra eller? Jag kan utan vidare spela in gitarr utan någon alls märkbar fördröjning, så jag blir lite konfunderad över att det bara är VST-instrumenten som har fördröjning. I en av trådarna jag sökte rätt på så nämnde någon att han hade ställt in sin "VST latency". Var hittar man den inställningen?

Jag testade att ändra "DMA Buffer Size" i Audiophile-kontrollpanelen, men den hoppar bara tillbaka till ursprungsvärdet (256).

I så fall har du Direct monitoring aktiverat. Då monitorlyssnar du på inkommande audio i princip utan latency - men dina VSTi dras alltid med latency oavsett vad du gör...

Postat (redigerat)

Nej, direct monitoring är inte aktiverat. Jag kör gitarr via Guitar Rig (d.v.s. dist och effekter via mjukvara) och märker inte av någon nämnvärd latency. Ingen som vet var man hittar inställningen för VST latency i SX3? Eller i brist på annat, hur försjuter man ett spår ett specifikt antal milisekunder?

Redigerat av Oddish
Postat

Hmmm... ni får ursäkta men jag tror inte att det är något problem med latency. Jag kan lira direkt på midispårets midiklaviatur i Cubase utan problem. Jag laddade ner en midi-fil från nätet och kopplade på SampleTank på det existerande trumspåret. Då blev det en fördröjning som försvann om jag istället använde t.ex. "Microsoft GS Wavetable SW Synth". Vad detta beror på har jag ingen aning om, men jag kan i alla fall utesluta latency nu. Tack för all hjälp ändå!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.