hackeman Postat 28 maj 2004 Postat 28 maj 2004 Jag tĂ€nkte att jag Ă€ntligen skulle avancera frĂ„n att sjunga in via miken i mitt 150-kronors headset till att köra med riktig mik istĂ€llet. đ Eller nĂ„gorlunda riktig iaf, har hittat 2 st sĂ„na hĂ€rade Hama mikar hĂ€r hemma: http://www.hama.co.uk/product.asp?producti...6§ionid=176. Problemet Ă€r att nĂ€r jag kör denna mik i samma mik ingĂ„ng som jag kört headset miken i (dvs datorns interna ljudkort, Audiophile ljudkortet har inga mik preamps) sĂ„ blir det ett konstant surr i bakgrunden. Sliter jag ut miken och/eller byter tillbaka till headset miken försvinner surret. Kör jag Hama miken in i mixerbordet (som i sin tur körs in i det inbyggda ljudkortets line-ingĂ„ng) uppstĂ„r inget surr. Samma sak med bĂ„da Hama mikarna. Och jag förstĂ„r inte alls varför. NĂ„gon som gör?? đ
Mr Underhill (oregistrerad) Postat 30 maj 2004 Postat 30 maj 2004 Det Ă€r nog bara sĂ„ att preampen i ditt interna ljudkort Ă€r kass. Inte ovanligt. Men varför vill du köra genom dĂ€r och inte genom mixern? Vill du ha ett billigt tips för att förbĂ€ttra micljudet sĂ„ kolla pĂ„ www.Luthman.se DĂ€r finns micpreampserien TUBE MP. Gjorda av ART. Den billigaste kostar 595:- och Ă€r en RĂR-preamp. Vilket ger ett varmare ljud. Kallas Ă€ven harmonisk distorsion....... Detta Ă€r ett mycket bra pris för en pryl som du kan ha kvar Ă€ven om du byter upp dina mickar. Den har dessutom 48 V Phantommatning. Ett rĂ„d Ă€r att vĂ€nta tills du kan lĂ€gga lite mer pengar pĂ„ en mic. Varför inte testa JJ-labs stormembransmic? kostar 800:- pĂ„ JAM. BĂ€ttre att spara dina planerade mic-pengar som mellanskillnad till nĂ„got bĂ€ttre om ett tag. NĂ€r du vĂ€l har fĂ„tt fart sĂ„ vill du att det skall lĂ„ta hyfsat om grejerna i alla fall. Lycka till đ "Mycket vill ha mer" /Mr U
hackeman Postat 30 maj 2004 TrĂ„dstartare Postat 30 maj 2004 Det Ă€r nog bara sĂ„ att preampen i ditt interna ljudkort Ă€r kass. Inte ovanligt. Men varför vill du köra genom dĂ€r och inte genom mixern? Vill du ha ett billigt tips för att förbĂ€ttra micljudet sĂ„ kolla pĂ„ www.Luthman.se DĂ€r finns micpreampserien TUBE MP. Gjorda av ART. Den billigaste kostar 595:- och Ă€r en RĂR-preamp. Vilket ger ett varmare ljud. Kallas Ă€ven harmonisk distorsion....... Detta Ă€r ett mycket bra pris för en pryl som du kan ha kvar Ă€ven om du byter upp dina mickar. Den har dessutom 48 V Phantommatning. Ett rĂ„d Ă€r att vĂ€nta tills du kan lĂ€gga lite mer pengar pĂ„ en mic. Varför inte testa JJ-labs stormembransmic? kostar 800:- pĂ„ JAM. BĂ€ttre att spara dina planerade mic-pengar som mellanskillnad till nĂ„got bĂ€ttre om ett tag. NĂ€r du vĂ€l har fĂ„tt fart sĂ„ vill du att det skall lĂ„ta hyfsat om grejerna i alla fall. Lycka till đ "Mycket vill ha mer" /Mr U Tack för ditt svar! đ Fast hade preampen i mitt interna ljudkort varit kass borde det ju lĂ„ta lika illa oavsett mik, dvs Ă€ven nĂ€r jag kör med headset-miken... visst? đ Anledningen att jag inte kan köra miken genom mixern Ă€r att den kör jag Ă€ven ett gĂ€ng synthar in i, och jag vill ju sĂ„klart att sĂ„ngen ska hamna ensam pĂ„ ett eget ljudspĂ„r i Cubase SX. SĂ„ vad jag egentligen behöver Ă€r vĂ€l ett ljudkort med mikpreamp istĂ€llet för mitt Audiophile USB. Skulle dessutom vilja ha tillrĂ€ckligt mĂ„nga line-ingĂ„ngar pĂ„ mitt ljdukort oxĂ„ för att slippa 12-kanals mixern, och istĂ€llet endast anvĂ€nda Cubase SX' interna mixer. Alla andra instĂ€llningar för en lĂ„t ligger ju fint sparade i Cubase, sĂ„ det kĂ€nns lite beige att behöva oroa sig för att rattarna pĂ„ hĂ„rdvarumixern ska stĂ„ rĂ€tt varje gĂ„ng. Dessutom, som det Ă€r nu mĂ„ste jag byta mellan olika ASIO drivers beroende pĂ„ om jag ska spela in MIDI via Audiophile kortet eller audio via det interna ljudkortet. Attans omstĂ€ndigt. đ Har förresten gjort inlĂ€gg tidigare dĂ€r jag beskriver min studio och dess strul i hopp om tips frĂ„n er andra.... lĂ€s gĂ€rna: https://www.studio.se/index.php?showtopic=762 Det Ă€r egentligen inte pengarna som Ă€r ett problem, utan snarare att jag inte vet vilka prylar som bĂ€st löser mina problem o uppfyller mina behov...
trombonisten Postat 30 maj 2004 Postat 30 maj 2004 Hej Hackeman. SĂ„ vĂ€rst enkelt Ă€r det ju inte att besvara dina frĂ„gor. Den första frĂ„gan Ă€r varför din mik inte fungera i datorns ljudkort. Och det har jag ocksĂ„ undrat över ibland. Jag har faktiskt gett upp att undra, lyckas aldrig fĂ„ det att funka. Börja med att kolla om miken som funkar har en "stereo"-kontakt i Ă€nden. Ăr det sĂ„ har jag en lĂ„ngsökt, men Ă€ndĂ„ gissning till hur du skall fixa problemet. Kom tillbaka dĂ„. Men allmĂ€nt sett, sĂ„ har jag gett upp. Den andra frĂ„gan Ă€r vad du skall köpa för ljudkort. Och dĂ„ Ă€r det sĂ„ att det finns sĂ„ himla mĂ„nga olika att vĂ€lja pĂ„, frĂ„n nĂ„gra tusenlappar upp till sĂ„dĂ€r en halv miljon. Men för att börja nĂ„gonstans kan du kika in pĂ„ http://www.jam.se . Leta reda pĂ„ ljudkort och se vad som finns. BestĂ€m sedan följande: - hur mĂ„nga kanaler vill du ha samtidigt? Billigast o enklast Ă€r 2, men sĂ„dĂ€r 8 kanske Ă€r vad du vill ha. - hur vill du ansluta kortet till datorn: som kort i datorn, via USB eller via firewire? Kan din dator hantera alla varianterna sĂ„ kvarstĂ„r det ju fler kort att vĂ€lja pĂ„. - hur bra skall det vara. Jag tror du kommer vara jĂ€ttenöjd lĂ€nge med 44.1kHz som frekvens (mer Ă€r rĂ€tt mycket överkurs) och 24bitars upplösning. (Jag Ă€r sjĂ€lv jĂ€ttenöjd med det). Har kortet mer Ă€r det inget problem, men du behöver inte stryka nĂ„got kort som "bara" uppfyller minimum. (som Ă€r attan sĂ„ mycket bĂ€ttre Ă€n vanliga bandspelare). - du behöver en mikrofonförstĂ€rkare. Antingen inbyggd i kortet (minskar valmöjligheterna) eller en separat lĂ„da (finns frĂ„n sĂ„dĂ€r 500:- upp till 50.000:- eller sĂ„). - och du kommer rĂ€tt snart att vilja köpa en bĂ€ttre mik. Om mikar kan man prata i timmar. Och sen Ă€r det bara att handla. Men du, kolla priserna först i din lokala affĂ€r. Det kan vara vĂ€rt att betala nĂ„gra hundralappar extra för att fĂ„ nĂ„gon att prata med ibland. Trombonisten
Lundin Postat 31 maj 2004 Postat 31 maj 2004 Jag tĂ€nkte att jag Ă€ntligen skulle avancera frĂ„n att sjunga in via miken i mitt 150-kronors headset till att köra med riktig mik istĂ€llet. đČ Eller nĂ„gorlunda riktig iaf, har hittat 2 st sĂ„na hĂ€rade Hama mikar hĂ€r hemma: http://www.hama.co.uk/product.asp?producti...6§ionid=176. Problemet Ă€r att nĂ€r jag kör denna mik i samma mik ingĂ„ng som jag kört headset miken i (dvs datorns interna ljudkort, Audiophile ljudkortet har inga mik preamps) sĂ„ blir det ett konstant surr i bakgrunden. Sliter jag ut miken och/eller byter tillbaka till headset miken försvinner surret. Kör jag Hama miken in i mixerbordet (som i sin tur körs in i det inbyggda ljudkortets line-ingĂ„ng) uppstĂ„r inget surr. Samma sak med bĂ„da Hama mikarna. Och jag förstĂ„r inte alls varför. NĂ„gon som gör?? đ Det lĂ„ter som om det Ă€r skarven mellan mic-kabel-teleplugg och ljudkortets mic-ingĂ„ng som spökar... om du menar ett sĂ„nt brum som uppstĂ„r nĂ€r man rĂ„kar dra ut en instrumentkabel frĂ„n mixern t.e.x??? Eftersom HAMA-micken Ă€r en dynamisk modell borde det vara monoplugg i Ă€nden pĂ„ den??... troligtvis Ă€r din MIC-ingĂ„ng i ljudkortet stereo.. vilket innebĂ€r att ena kanalen blir jordad om du stoppar i monopluggen i den..i.o.f.s har jag aldrig varit med om att detta innebĂ€r problem... mer att ljudet bara hörs i ena högtalaren/hörluren.. kanske vettigt att ta en mono->stereo-konverterplugg ..alltsĂ„ att Mickens monoplugg gĂ„r bĂ„de till höger och vĂ€nster ingĂ„ng i ljudkortet.. hajjar du?? Lycka till dig /D
gcs (oregistrerad) Postat 1 juni 2004 Postat 1 juni 2004 Det Àr hÀr menigen med en balanserad mikrofon kommer in. Det Àr dÀrför man "alltid" anvÀnder balanserade mikrofoner och kablar i proffsmiljö. Dynamiska och ibland elektretkondensatormikrofoner har mycket lÀttare för att fiska brum och HF störningar. Köp en bÀttre mikrofon typ kondensator men inte en elektret. Se bara till att du har nÄgon typ av strömförsörjning(48 volt) till micken. Det finns idag mÄnga billiga men ÀndÄ bra kondensatormickar.
hackeman Postat 1 juni 2004 TrĂ„dstartare Postat 1 juni 2004 Tack för era svar, bojs! đČ Jag börjar med att skaffa en mono->stereo-konverterplugg för det Ă€r ju sant att mik-ingĂ„ngen i datorns ljudkort Ă€r stereo medans miken Ă€r mono. LĂ„ter nĂ„gorlunda rimligt att det Ă€r dĂ€r problemet ligger... đł
hackeman Postat 15 september 2004 TrĂ„dstartare Postat 15 september 2004 Gammal trĂ„d men aktuellt problem... Kan sĂ€ga att jag testade med en mono>stereo plugg eftersom min mik har mono-plugg i Ă€ndan och datorns mik-ingĂ„ng Ă€r stereo... men det hjĂ€lpte inte. Eller jo lite; Tidigare sĂ„ knastrade och sprakade det som om det var glapp-kontakt (vilket det dock inte kan ha varit för varje komponent funkar felfritt i andra sammanhang) men med denna mono>stero-plugg lĂ„ter det mer som knastrande radio-signaler i bakgrunden. Dessa ljud hörs oavsett om jag stĂ€nger av miken eller om den Ă€r pĂ„, sĂ„ lĂ€nge den Ă€r inkopplad. Ă ter igen, pluggar jag istĂ€llet i headset-miken blir det noll-komma-nix-brus. SĂ„ vad Ă„terstĂ„r dĂ„? Att chansa pĂ„ att köpa en balanserad mik eller sĂ€kra valet att köpa nytt ljudkort med mik-preamp ingĂ„ng? đ
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.