Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag tĂ€nkte att jag Ă€ntligen skulle avancera frĂ„n att sjunga in via miken i mitt 150-kronors headset till att köra med riktig mik istĂ€llet. 😉 Eller nĂ„gorlunda riktig iaf, har hittat 2 st sĂ„na hĂ€rade Hama mikar hĂ€r hemma: http://www.hama.co.uk/product.asp?producti...6&sectionid=176.

Problemet Àr att nÀr jag kör denna mik i samma mik ingÄng som jag kört headset miken i (dvs datorns interna ljudkort, Audiophile ljudkortet har inga mik preamps) sÄ blir det ett konstant surr i bakgrunden. Sliter jag ut miken och/eller byter tillbaka till headset miken försvinner surret. Kör jag Hama miken in i mixerbordet (som i sin tur körs in i det inbyggda ljudkortets line-ingÄng) uppstÄr inget surr.

Samma sak med bĂ„da Hama mikarna. Och jag förstĂ„r inte alls varför. NĂ„gon som gör?? 🙂

Annons
Mr Underhill (oregistrerad)
Postat

Det Àr nog bara sÄ att preampen i ditt interna ljudkort Àr kass. Inte ovanligt.

Men varför vill du köra genom dÀr och inte genom mixern?

Vill du ha ett billigt tips för att förbÀttra micljudet sÄ kolla pÄ www.Luthman.se

DĂ€r finns micpreampserien TUBE MP. Gjorda av ART.

Den billigaste kostar 595:- och Ă€r en RÖR-preamp. Vilket ger ett varmare ljud.

Kallas Àven harmonisk distorsion.......

Detta Àr ett mycket bra pris för en pryl som du kan ha kvar Àven om du byter upp dina mickar. Den har dessutom 48 V Phantommatning.

Ett rÄd Àr att vÀnta tills du kan lÀgga lite mer pengar pÄ en mic. Varför inte testa JJ-labs stormembransmic? kostar 800:- pÄ JAM.

BÀttre att spara dina planerade mic-pengar som mellanskillnad till nÄgot bÀttre om ett tag. NÀr du vÀl har fÄtt fart sÄ vill du att det skall lÄta hyfsat om grejerna i alla fall.

Lycka till 😄

"Mycket vill ha mer" /Mr U

Postat
Det Àr nog bara sÄ att preampen i ditt interna ljudkort Àr kass. Inte ovanligt.

Men varför vill du köra genom dÀr och inte genom mixern?

Vill du ha ett billigt tips för att förbÀttra micljudet sÄ kolla pÄ www.Luthman.se

DĂ€r finns micpreampserien TUBE MP. Gjorda av ART.

Den billigaste kostar 595:- och Ă€r en RÖR-preamp. Vilket ger ett varmare ljud.

Kallas Àven harmonisk distorsion.......

Detta Àr ett mycket bra pris för en pryl som du kan ha kvar Àven om du byter upp dina mickar. Den har dessutom 48 V Phantommatning.

Ett rÄd Àr att vÀnta tills du kan lÀgga lite mer pengar pÄ en mic. Varför inte testa JJ-labs stormembransmic? kostar 800:- pÄ JAM.

BÀttre att spara dina planerade mic-pengar som mellanskillnad till nÄgot bÀttre om ett tag. NÀr du vÀl har fÄtt fart sÄ vill du att det skall lÄta hyfsat om grejerna i alla fall.

Lycka till  🙂

"Mycket vill ha mer"  /Mr U

Tack för ditt svar! 🙂

Fast hade preampen i mitt interna ljudkort varit kass borde det ju lĂ„ta lika illa oavsett mik, dvs Ă€ven nĂ€r jag kör med headset-miken... visst? 😕

Anledningen att jag inte kan köra miken genom mixern Àr att den kör jag Àven ett gÀng synthar in i, och jag vill ju sÄklart att sÄngen ska hamna ensam pÄ ett eget ljudspÄr i Cubase SX. SÄ vad jag egentligen behöver Àr vÀl ett ljudkort med mikpreamp istÀllet för mitt Audiophile USB.

Skulle dessutom vilja ha tillrÀckligt mÄnga line-ingÄngar pÄ mitt ljdukort oxÄ för att slippa 12-kanals mixern, och istÀllet endast anvÀnda Cubase SX' interna mixer. Alla andra instÀllningar för en lÄt ligger ju fint sparade i Cubase, sÄ det kÀnns lite beige att behöva oroa sig för att rattarna pÄ hÄrdvarumixern ska stÄ rÀtt varje gÄng. :rolleyes:

Dessutom, som det Ă€r nu mĂ„ste jag byta mellan olika ASIO drivers beroende pĂ„ om jag ska spela in MIDI via Audiophile kortet eller audio via det interna ljudkortet. Attans omstĂ€ndigt. 😠 Har förresten gjort inlĂ€gg tidigare dĂ€r jag beskriver min studio och dess strul i hopp om tips frĂ„n er andra.... lĂ€s gĂ€rna: https://www.studio.se/index.php?showtopic=762

Det Àr egentligen inte pengarna som Àr ett problem, utan snarare att jag inte vet vilka prylar som bÀst löser mina problem o uppfyller mina behov...

Postat

Hej Hackeman.

SÄ vÀrst enkelt Àr det ju inte att besvara dina frÄgor.

Den första frĂ„gan Ă€r varför din mik inte fungera i datorns ljudkort. Och det har jag ocksĂ„ undrat över ibland. Jag har faktiskt gett upp att undra, lyckas aldrig fĂ„ det att funka. Börja med att kolla om miken som funkar har en "stereo"-kontakt i Ă€nden. Är det sĂ„ har jag en lĂ„ngsökt, men Ă€ndĂ„ gissning till hur du skall fixa problemet. Kom tillbaka dĂ„. Men allmĂ€nt sett, sĂ„ har jag gett upp.

Den andra frÄgan Àr vad du skall köpa för ljudkort. Och dÄ Àr det sÄ att det finns sÄ himla mÄnga olika att vÀlja pÄ, frÄn nÄgra tusenlappar upp till sÄdÀr en halv miljon. Men för att börja nÄgonstans kan du kika in pÄ http://www.jam.se .

Leta reda pÄ ljudkort och se vad som finns. BestÀm sedan följande:

- hur mÄnga kanaler vill du ha samtidigt? Billigast o enklast Àr 2, men sÄdÀr 8 kanske Àr vad du vill ha.

- hur vill du ansluta kortet till datorn: som kort i datorn, via USB eller via firewire? Kan din dator hantera alla varianterna sÄ kvarstÄr det ju fler kort att vÀlja pÄ.

- hur bra skall det vara. Jag tror du kommer vara jÀttenöjd lÀnge med 44.1kHz som frekvens (mer Àr rÀtt mycket överkurs) och 24bitars upplösning. (Jag Àr sjÀlv jÀttenöjd med det). Har kortet mer Àr det inget problem, men du behöver inte stryka nÄgot kort som "bara" uppfyller minimum. (som Àr attan sÄ mycket bÀttre Àn vanliga bandspelare).

- du behöver en mikrofonförstÀrkare. Antingen inbyggd i kortet (minskar valmöjligheterna) eller en separat lÄda (finns frÄn sÄdÀr 500:- upp till 50.000:- eller sÄ).

- och du kommer rÀtt snart att vilja köpa en bÀttre mik. Om mikar kan man prata i timmar.

Och sen Àr det bara att handla. Men du, kolla priserna först i din lokala affÀr. Det kan vara vÀrt att betala nÄgra hundralappar extra för att fÄ nÄgon att prata med ibland.

Trombonisten

Postat
Jag tĂ€nkte att jag Ă€ntligen skulle avancera frĂ„n att sjunga in via miken i mitt 150-kronors headset till att köra med riktig mik istĂ€llet. đŸ˜Č Eller nĂ„gorlunda riktig iaf, har hittat 2 st sĂ„na hĂ€rade Hama mikar hĂ€r hemma: http://www.hama.co.uk/product.asp?producti...6§ionid=176.

Problemet Àr att nÀr jag kör denna mik i samma mik ingÄng som jag kört headset miken i (dvs datorns interna ljudkort, Audiophile ljudkortet har inga mik preamps) sÄ blir det ett konstant surr i bakgrunden. Sliter jag ut miken och/eller byter tillbaka till headset miken försvinner surret. Kör jag Hama miken in i mixerbordet (som i sin tur körs in i det inbyggda ljudkortets line-ingÄng) uppstÄr inget surr.

Samma sak med bĂ„da Hama mikarna. Och jag förstĂ„r inte alls varför. NĂ„gon som gör?? 😉

Det lÄter som om det Àr skarven mellan mic-kabel-teleplugg och ljudkortets mic-ingÄng som spökar... om du menar ett sÄnt brum som uppstÄr nÀr man rÄkar dra ut en instrumentkabel frÄn mixern t.e.x???

Eftersom HAMA-micken Àr en dynamisk modell borde det vara monoplugg i Ànden pÄ den??... troligtvis Àr din MIC-ingÄng i ljudkortet stereo.. vilket innebÀr att ena kanalen blir jordad om du stoppar i monopluggen i den..i.o.f.s har jag aldrig varit med om att detta innebÀr problem... mer att ljudet bara hörs i ena högtalaren/hörluren..

kanske vettigt att ta en mono->stereo-konverterplugg ..alltsÄ att Mickens monoplugg gÄr bÄde till höger och vÀnster ingÄng i ljudkortet.. hajjar du??

Lycka till dig

/D

gcs (oregistrerad)
Postat

Det Àr hÀr menigen med en balanserad mikrofon kommer in. Det Àr dÀrför man "alltid" anvÀnder balanserade mikrofoner och kablar i proffsmiljö. Dynamiska och ibland elektretkondensatormikrofoner har mycket lÀttare för att fiska brum och HF störningar. Köp en bÀttre mikrofon typ kondensator men inte en elektret. Se bara till att du har nÄgon typ av strömförsörjning(48 volt) till micken. Det finns idag mÄnga billiga men ÀndÄ bra kondensatormickar.

Postat

Tack för era svar, bojs! đŸ˜Č

Jag börjar med att skaffa en mono->stereo-konverterplugg för det Ă€r ju sant att mik-ingĂ„ngen i datorns ljudkort Ă€r stereo medans miken Ă€r mono. LĂ„ter nĂ„gorlunda rimligt att det Ă€r dĂ€r problemet ligger... 😳

• 3 mĂ„nader senare...
Postat

Gammal trÄd men aktuellt problem...

Kan sÀga att jag testade med en mono>stereo plugg eftersom min mik har mono-plugg i Àndan och datorns mik-ingÄng Àr stereo... men det hjÀlpte inte. Eller jo lite;

Tidigare sĂ„ knastrade och sprakade det som om det var glapp-kontakt (vilket det dock inte kan ha varit för varje komponent funkar felfritt i andra sammanhang) men med denna mono>stero-plugg lĂ„ter det mer som knastrande radio-signaler i bakgrunden. Dessa ljud hörs oavsett om jag stĂ€nger av miken eller om den Ă€r pĂ„, sĂ„ lĂ€nge den Ă€r inkopplad. Åter igen, pluggar jag istĂ€llet i headset-miken blir det noll-komma-nix-brus.

SĂ„ vad Ă„terstĂ„r dĂ„? Att chansa pĂ„ att köpa en balanserad mik eller sĂ€kra valet att köpa nytt ljudkort med mik-preamp ingĂ„ng? 😆

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.