Jump to content
Annons

förstärkare? slutsteg?


progg

Recommended Posts

Tja!

Nu är det så att jag har mina passiva monitorer inkopplade in i en gammal god stereoförstärkare som strular som fan å jag har länge tänkt att byta ut den å nu kanske jag måste det då. Eftersom jag inte är direkt duktig på detta så har jag en undran..

Vill först tillägga att jag rätt snart kommer att ha kopplade monitorerna till ett mixerbord som i sin tur är kopplade till ljudkortet. Så min undran är om jag borde lägga pengar på en ny förstärkare eller funkar det att köra ett slutsteg bara? Jag menar.. är det inte en förstärkare i ljudkortet eller har jag missförstått det hela?

Budgeten vi snackar om är kanske 2000-2500kr om det är tillräckligt? Är som sagt inte kunnig på detta område så all info är intressant!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vad är det för monitorer?

Du har en linenivå ut från bordet, så det kan driva ett slutsteg utan problem.

De flesta normala hifi-förstärkare är lika bra som de slutsteg som är inbyggda ibilliga aktiva monitorer - men om dina monitorer är av lite högre klass, så ska du kanske också tänka mer på slutstegets kvalitet. Det viktigaste är egentligen att det kan levereras mycket ström från nätdelen, så att alla transienter hörs med önskvärd tydlighet. Har man ett slutsteg som kan leverera hög effekt, så är nätdelen anpassad för det - och det kommer att låta bättre på normal volym, än ett svagare slutsteg som tvingas spela förhållandevis högt för att få samma ljudnivå - och därför inte orkar leverera när det kommer transienter...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ett par Alesis Monitor One som jag köpte för många år sen i förhoppningen att fixa en hemstudio som i år blir till verklighet men som du märker har jag lite mer att lära mig. =)

"Det viktigaste är egentligen att det kan levereras mycket ström från nätdelen"

Jag förstår principen i det du skriver men jag skulle omöjligt kunna ta ett beslut om vad jag skulle tänkas köpa då jag inte kan mycket om elektronik på så sätt. Så jag har länge gått å tänkt att man kanske ska slå till på Alesis Ra-150 (länk nedan) då det är i samma "serie" å borde därefter fungera tillfredsställande.. Vad tror du?

http://www.alesis.com/products/ra150/

Om det är till nån nytta att veta så kör jag ett Behringer UB1622FXPro mixerbord å inväntar ett Audiophile192 ljudkort.

Ps. Tack för ditt svar. Jag uppskattar allt nytt jag kan tänkas lära mig så man kan undvika problem =) Ds.

Link to comment
Dela på andra sajter

du klarar dig som sagt långt på en bra och väl tilltagen (mer watt än du behöver) förtsärkare för hemmabruk såsom NAD eller QUAD,finns att hitta beg. för någon tusing eller 2...jag kör en QUAD 303s på mina stora monitorer-funkar alldeles utmärkt och låter som det skall,blir skillnad på en sämre/klenare hifi-burk...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag har inget behov av att behöva spränga ut ljud här som en tok. Jag är mest intresserad av om det räcker med t.ex. den där RA-150. Ogillar begagnat rent generellt =)

Tack för båda svaren. Får väl se vad jag tar mig till då.

Link to comment
Dela på andra sajter

RA-150 räcker alldeles utmärkt.

När jag körde med Monitor One, så hade jag deras RA-100. 😄

Kände inte till den förrens jag googlade. Måste vara nåt gammalt. =)

Det är liksom ett tag sedan jag hade mina Monitor One... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...