Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej jag funderar på att köpa en stormembrans kondensator mick som jag kan ha till allt och då tänkte jag Oktava mk220 eftersom den har valbar karaktär.

Dessutom känner jag en ryss som ska till ryssland och där kan han köpa den

för 1200kr

Men det står att den tål max 120 db. Är det nån som vet hur många

db en 100w gitarr top med 4x12 låda kommer upp i. Jag såg att studioprojects

B1 tål 139db och att den lämpades även till el gitarr. Men den har ju inte valbar karaktär. Tror ni att oktavan kan gå sönder av en gitarr stack.

Annons
Postat (redigerat)

120 db är väl ungefär ljudet från ett jetplan några meter bort? Ingen risk att den går sönder av ljudtryck alltså.

Edit: Enligt wikipedia motsvarar det "Rock concert; jet aircraft taking off at 100 m".

Redigerat av surikatmamma
Postat

Tabellen här kanske kan vara till hjälp: http://home.new.rr.com/trumpetb/audio/dBexamp.html

Det är säkert inga problem att använda den till en gitarrigg. :rolleyes:

Valbar karaktär eller inte är frågan... Det som är vanligast, är att man använder cardioid. Om du ska använda omni eller åtta, så vill det till att du har ett ganska välljudande rum att spela i - annars kommer du inte att ha nytta av att det finns fler upptagningskarakteristiker - men visst är det bra att ha större flexibilitet i vissa fall. 😄

MK220 finns också med på min testsite, om du vill lyssna på hur den kan låta...

Postat

Tack för svaren. Anledningen till att jag vill ha rundtagning

är för att kunna spela in tex tal från flerapersoner samtidigt

eller kör partier samt även rums ambience

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Om du ska mika den mot trummor kan du få problem kanske. Peaken i ljudet kan tillfälligt överstiga 120 dB.

😆

:musik

Postat

Det kan tänkas att jag vill spela in trummor. Så vad händer med

micken om det kommer en peak på 125 db. Jag har för mig att jag har hört

att membranen kan träffa varandra och då blir det kortslutning.

musik (oregistrerad)
Postat

Det kan hända att den spricker. Går sönder helt enkelt. Men ställ den en aning längre bort? 120 dB är rätt mycket, fast tänk på att ett vanligt hammarslag kan passera det. För säkerhets skull, använd den till allt, utom trummor. Köp en särskilt för trummor. Max SPL på 135 och mer är bra.

🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.