Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej, första inlägget här, så flamma mig inte för hårt 😳

Jag har tänkt att köpa mig en ett midiklaviatur, och jag har fastnat lite för M-audios Keystation serie. För närvarande sitter jag på en gammal 2,8 ghz, 1gb ram dator, men ett Creative Audigy.

Det jag undrar är, om jag nu skulle koppla en keystation 61e via usb till min dator, och köra i tex reason, skulle jag kunna hämta en kopp kaffe efter att jag spelat en slinga innan den hörs?

För i så fall är det ju rätt bortkastade pengar, och min budget är såpass pressad (studentlivet är härlig), så att dyrare grejer inte är på tal.

Tack på förhand 😱

Redigerat av Gäst
Annons
Postat

Din dator är ju inte så särdeles gammal och dålig, så det borde inte va nåt större problem.

Latencyn beror ju dessutom till största del på ljudkortet, och även om Audigy inte är nåt höjdarkort för musiker, så tror jag att det ska gå att få till helt acceptabel latency med det (och ev. KX- eller ASIO4all-drivrutiner).

Kan tillägga att jag fick till bra latency med min gamla (!! -866MHz) dator och ett ESI Juli@-ljudkort...

Postat (redigerat)
Hej, första inlägget här, så flamma mig inte för hårt 😄

Jag har tänkt att köpa mig en ett midiklaviatur, och jag har fastnat lite för M-audios Keystation serie. För närvarande sitter jag på en gammal 2,8 ghz, 1gb ram dator, men ett Creative Audigy.

Det jag undrar är, om jag nu skulle koppla en keystation 61e via usb till min dator, och köra i tex reason, skulle jag kunna hämta en kopp kaffe efter att jag spelat en slinga innan den hörs?

För i så fall är det ju rätt bortkastade pengar, och min budget är såpass pressad (studentlivet är härlig), så att dyrare grejer inte är på tal.

Tack på förhand 😉

Oj vilken gammal dator det måste vara. Bara 2.8 ghz och 1 gig ram 😛

Det står en container vid råsunda fotbollstadion där kan du slänga datorn

gärna på onsdag kl 08:30. Hör av dig sedan när du köpt en ny minst 3 ghz och 1.5 g ram

så kan jag berätta hur du ställer in en hyfsad latency.

Redigerat av auto mode
Postat (redigerat)

Förresten så körde jag Reason på min P2 på 400 mhz.

Och jag hann inte koka kaffe mellan accorden.

Redigerat av auto mode
Postat (redigerat)

Tack för svaren, och datorn är 2,5 år, vilket jag skulle se som gammal idag 😄 Men tack så mycket. ^^

EDIT: Men att införskaffa kx-drivisar och den där asio4all är att rekommendera?

Det jag vill unvika är att köpa ett keybord för 1,5-2 tusen och och sen knapp kunna lira på det. Isf vore det bättre att lägga pengar på ett fristående.

Även om ni märk det, så kan jag ju tillägga att jag är total nybörjare när det gäller att koppling till datorer och så. 🙂

Sen undrar jag också, vore det smartare att köpa en fristående keyboard, och sen införskaffa en midi-usb omkopplare? Hur mycket krångligare skulle det bli, och skulle det göra någon skillnad i ljudkvalité/latency?

Redigerat av Gäst
Postat

USB eller MIDI via separat USB-interface torde inte göra nån skillnad alls. Åtminstone inte så länge USB-drivrutinerna är stabila...

Det kan ju iofs kanske va bra att se till att klav'et även har MIDI-kontakter, så att man kan använda det utan dator om det skulle bli aktuellt nån gång framöver...

När det gäller KX- eller ASIO4all-drivrutiner, så har jag ingen riktig koll på om det behövs eller inte. Testa utan först, och får du inte till det så är det ju bara att pröva. Fast läs på om dem först, jag kommer inte ihåg vilka kort de är gjorda för...

Postat

Ok, jag får tacka så mycket för svaren Android, verkligen uppskattat att du tog dig tid att svara på mina newbie-frågor 😉

Det blir nog en Keystation 66e, jag får återkomma om hur det låter ^^

Än en gång, tack så mycket.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.