Thomas_Cooper (oregistrerad) Postat 28 februari 2006 Postat 28 februari 2006 Hej Helt ny här i detta forum och har nyligen tagit upp mitt gamla intresse igen dvs gitarr-klinkande och skapande av musik... Jag har spelat in två audio-spår med elgitarr och har ett midi-spår med bas och ett midi-spår med trummor. Hur gör jag för att exportera samtliga ljud i Cubase till CD ? Jag vill alltså kunna spela upp musiken från en CD utan att behöva ha Cubase installerat på datorn eller i en vanlig CD-spelare... När jag väljer export audio i Cubase så får jag bara med ett audio-spår men hur får jag med det andra audio-spåret och midi-spåren ? Jag letar efter något liknande export (all audio + midi) ? Utrustning: Cubase 5 VST/32, soundblaster live ljudkort som jag självfallet ska ta bort och ersätta nu med Emu 1212M eller Esi Juli@, Gibson SG med Behr. V-amp 2 Behöver jag ytterligare ett program eller hur gör jag i Cubase för att kunna exportera all musik... ? Tacksam för hjälp... /Thomas
DrHans Postat 28 februari 2006 Postat 28 februari 2006 använder du en riktig synth/trummmaskin eller är allt mjukvara i datorn?
Linus Postat 28 februari 2006 Postat 28 februari 2006 Vad spelar du upp midispåren på? En mjukvarusynt? En synt/ljudmodul utanför datorn? Den inbyggda syntkretsen på ljudkortet? Du måste få ut midispåren till audio genom att spela in detta midiinstrument på ett audiospår. Sedan kan du använda Export audio för att spara ut den färdigmixade låten till en wav-fil, och bränna på audio CD.
Thomas_Cooper (oregistrerad) Postat 28 februari 2006 Postat 28 februari 2006 Tack för svaren... Jag använder mig av Cubase egna ljud... Jag är relativ nybörjare i Cubase men jag väljer helt enkelt ett midi-spår och som instrument väljer jag sedan trummor på setup-instruments (tror jag det heter), minns inte namnet jag väljer för att få trumljudet men som sagt är det nog internt i Cubase. Sedan markerar jag i rutnätet det ljud (baskagge, virvel,hi-hat osv) och när i takten det skall vara... Jag tycker att ljudet är riktigt bra och brukar vara rätt kräsen när det gäller ljud.. På motsvarande sätt gör jag för att erhålla basen, finns en del olika basljud som inte låter så bra men pickbass låter bra tycker jag... Nu till själva problemet...Hur gör jag för att få midi-spåren till audio-spår ? eller går det inte att använda mig av Cubase egna ljud utan måste jag använda mig av någon VST-plugin för att få med bas och trummor ? Behöver jag ytterligare något externt program för bas/trummor som jag kan få in på ett audio-spår ? Tackar för hjälpen... /Thomas
Linus Postat 28 februari 2006 Postat 28 februari 2006 (redigerat) Jag använder mig av Cubase egna ljud... Cubase har inga egna ljud, ifall du inte menar de VST-plugins som följer med Cubase. Om du inte använder VST-plugg, gissar jag att du använder ljudkortets egen synt. Och det kan vi snabbt bekräfta... Du har valt din klaviatur på midi input, men vad har du valt på midi output? 🙁 Hur gör jag för att få midi-spåren till audio-spår ? eller går det inte att använda mig av Cubase egna ljud utan måste jag använda mig av någon VST-plugin för att få med bas och trummor ?Du kan spela in ljudkortets synt om du ändrar i ljudkortets mixer. Välj "What U Hear" alternativt "Stereo Mix" som input istället för Line in. Sedan kan du skapa ett audiospår, spela upp midispåren och spela in som audio. Välkommen till forumet förresten! Redigerat 28 februari 2006 av Linus
Thomas_Cooper (oregistrerad) Postat 28 februari 2006 Postat 28 februari 2006 Kul att vara välkommen... 😛 Det är nog som så att Cubase inte har egna ljud...Förmodligen så använder jag ljudkortets synt utan att jag har tänkt på det. För när jag använder VST-plugins så ser det annorlunda ut, dvs det syns att det är en VST. För att erhålla VST-plugins måste jag också ändra midi-input i midi system setup och när jag kör utan VST vilket jag oftast gör så default står det tror jag i midi-input "Microsoft GW"...? Jag vet inte vad det står på midi-output (på jobbet nu) men tror att det är samma som midi-input, får kolla senare... Förmodligen som sagt är det nog ljudkortets synt jag använder eller kanske Windows? Nu till problemet/lösningen...Ditt förslag låter bra men jag hänger inte riktigt med. Ska jag spela upp ett midi-spår i taget och spela in via ljudkortets egen mixer/recorder ? i detta fall creative recorder och denna omvandlar midi-ljud till .wav format som jag sedan importerar till ett audio-spår i Cubase ? Tror att du får förklara lite mer tack till en nykomling i Cubase världen trots mina mossiga 41 år men still going strong... 🙂 /Thomas
Linus Postat 28 februari 2006 Postat 28 februari 2006 (redigerat) Mmm, Microsoft GS Wavetable SW Synth följer med Windows. 🙂 Klicka upp Start-menyn Välj "Kör..." Skriv: sndvol32 Klicka OK Alternativ-menyn Egenskaper Justera volymen för: Inspelning Kryssa för "Stereo mix" eller "What U Hear" i listan (Heter förmodligen WhatUHear när du har ett SB Live-ljudkort) Klicka OK Kryssa för "Välj" på whatuhear-kanalen Sådär! Nu kan du stänga mixern och gå in i Cubase igen. Nu kommer ljudkortet att spela in det som ljudkortet spelar upp, så se upp att du inte får med dina andra audiospår och ev. metronom i inspelningen. Skapa ett audiospår i Cubase, spela upp ett midispår i taget (solo) och få det inspelat som audio. Sedan kan du öppna ljudkortsmixern igen och återställa inspelningskällan till Line in, eller vilken du nu hade innan WhatUHear. Var jag tillräckligt tydlig? 😛 På framtida låtar skulle jag råda dig till att installera och använda ett VST-instrument. sfz är en gratis sampler som läser soundfonts (SF2). Det finns gott om gratis instrumentljud i SF2-format på nätet, och du kan snabbt få mängder av nya instrument som låter oerhört bättre än Microsoft-synten. Ännu en fördel med VST-instrument: Plugins behöver du inte spela in som audiospår. VST-instrument dyker redan upp som audio på en egen kanal i Cubase mixerbord och följer med när du exporterar ut låten. Redigerat 28 februari 2006 av Linus
Thomas_Cooper (oregistrerad) Postat 28 februari 2006 Postat 28 februari 2006 Jag börjar förstå varför det står veteran under din bild Linus, du verkar kunna det här och svar ja, du har varit tydlig...Tackar för det...Nu låter det rätt enkelt... Jag förstår också värdet av att använda mig av VST-instrument, dels för bättre och fler ljud och för att på ett rakare enklare sätt kunna exportera allt ljud. Jag skall ladda hem "sfz" ... Det som jag framförallt nu behöver är VST-plugin för bas och trummor, vet du om "sfz" har bra ljud för trummor och bas ? På tal om sampler så får jag vid köp av nytt ljudkort E-mu 1212M med en samplingsmjukvara emulator X, känner du till om den har bra trum, bas ljud och kan användas som en VST-instrument i Cubase ? Det blir bättre och bättre... /Thomas
Linus Postat 28 februari 2006 Postat 28 februari 2006 Det som jag framförallt nu behöver är VST-plugin för bas och trummor, vet du om "sfz" har bra ljud för trummor och bas ?Det följer inte med några soundfonts när du laddar hem programmet, men många webbsajter har sf2-filer som du kan ladda hem och ladda in dessa i sfz. Registrera dig på www.sf2midi.com eller the-auditorium.net så kan du ladda hem bra bas- och trumljud. På tal om sampler så får jag vid köp av nytt ljudkort E-mu 1212M med en samplingsmjukvara emulator X, känner du till om den har bra trum, bas ljud och kan användas som en VST-instrument i Cubase ?Javisst, det låter som en bra lösning! 😄 Med EmulatorX får du en mer kompetent sampler och bra instrumentbanker. Den kan även importera samma SF2-filer som du använder till SFZ + många andra samplerformat som SFZ inte klarar.
Thomas_Cooper (oregistrerad) Postat 28 februari 2006 Postat 28 februari 2006 Vad kul...Då har jag hittat en bra lösning... 😄 Tack Linus för hjälpen, ha det gott... /Thomas
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.