Broghard Postat 24 februari 2006 Postat 24 februari 2006 Hej hop.. funderar på vad för hårddiskar man skall välja till den nya datorn! sata / sata2 / ata vilket märke är bäst tycker ni? jag har goda refarenheter av seagate! hur stor skillnad är det att ha större hårddisk för windows tänkte en 160 gig partionerad c: 10 gig resten på d: sen en 180-250 gig för filer å samplingar! // Broghard
Claes Holmerup Postat 24 februari 2006 Postat 24 februari 2006 Seagate har alltid fungerat suveränt bra för mig - och de är tysta också, så de passar perfekt i en musikburk. Samsung har jag fått reda på att de också är lika tysta numera - så om någon av mina diskar rasar i framtiden, så kommer jag nog att testa med Samsung. Man vet ju aldrig om gräset trots allt ÄR grönare på andra sidan... 🙂 Jag kör enbart med S-ATA i min burk. Ska du bara köra med ett fåtal spår och inte mycket samplingsbibliotek, så fungerar det bra att partitionera en disk och använda bara den - men jag tycker att det skulle kännas säkrare att köra med två diskar i stället, eftersom du kanske efter hand kör med fler streamande samplingsbibliotek och fler audiokanaler. Då är det bättre att låta sådant ligga på en egen disk... Själv har jag kanske gått lite till överdrift, men jag har en disk till systemet, en disk till audioinspelningar - och ett Raid0-system med två diskar för alla samplingsbibliotek... - men så är jag lite galen också... 😆 Tänk också på en backuplösning, så att du inte står där en dag med en kraschad hårddisk och har förlorat all musik du har gjort... 🙂
DåligtGehör Postat 24 februari 2006 Postat 24 februari 2006 (redigerat) Ska du bara köra med ett fåtal spår och inte mycket samplingsbibliotek, så fungerar det bra att partitionera en disk och använda bara den - men jag tycker att det skulle kännas säkrare att köra med två diskar i stället, eftersom du kanske efter hand kör med fler streamande samplingsbibliotek och fler audiokanaler. Då är det bättre att låta sådant ligga på en egen disk... Själv har jag kanske gått lite till överdrift, men jag har en disk till systemet, en disk till audioinspelningar - och ett Raid0-system med två diskar för alla samplingsbibliotek... - men så är jag lite galen också... 😏 Att låta audioinspelning gå till en egen disk låter ju vettigt. Men om man har ett projekt (låt) med både midi och audio menar du (och andra) att det sparas på samma ställe då? Dvs en systemdisk och en projektdisk. Låt säga att man har två diskar. Jag har inte riktigt fattat "bästa" upplägget. 1. En systemdisk samt en för inspelning och samplingsbibliotek. 2. En system och samplingbiblioteksdisk samt en för inspelning (audio och midi). 3. En disk för system och inspelning (audio och midi) samt en för samplingbibliotek. 4. Skit samma. Kom igen å banka på och kör på för fan å 11 på volymen. Partionerat hur? Redigerat 24 februari 2006 av DåligtGehör
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 25 februari 2006 Postat 25 februari 2006 Ju flera skivor du har, desto mera nojs. Har själv 3, olika ålders, och olika tillverkare. Alla sjunger med olika ton, vilket fyller spektret ganska otrevligt. I praktiken hinner en (1 st) SATA skiva bra med när du spelar in 8 tracks på en gång. Så att optimera där är ju skoj, men kanske lite onödigt. Själv har jag börjat köra backups och olika bibliotek på externa USB2-skivor. Dom kan man sen stänga när man inte vill ha värme/nojs. 250GB bekostade 155€ (Lacie, Porsche Design). Partitionera åtminstone systemet skilt. Annars har det inte _så_ stor skillnad.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.