awe Postat 24 februari 2006 Postat 24 februari 2006 Jag har funderat på att använda vocoder och såg att det fanns med en i Cubase, problemet är att jag inte fattar hur den funkar. Det verkar som att den skall styras av en MIDI-signal (det finns bl.a. en knapp i fönstret som heter MIDI) men hur routar man det till MIDI? Måste det vara ett förinspelat MIDI-spår eller funkar pluggen i realtid? Dom medföljande VST-pluggarna är ju inte alltid så lyckade, det kanske även gäller vocodern? Nån som har koll på gratis vocoder-pluggar? (jag vill inte betala för en plugg innan jag vet om det är verkligen funkar med vocoder i just den här låten).
Magnetic Postat 24 februari 2006 Postat 24 februari 2006 Hej Först lägger du vocodern som en insert på den audiokanal som du vill processa. Sen skapar du en midikanal och väljer vocodern som midi-ut. Sen är det bara att trycka på play och prova dig fram med din klaviatur. // Klas
Majken Postat 24 februari 2006 Postat 24 februari 2006 Du kan även lägga Vocodern på ett gruppspår och sedan skicka en bärvåg extremt panorerad panorerad åt ena håller och en modulator panorerad åt andra hållet. På så vis kan du använda sång för att köra vocoder på trummor eller något annat galet. Vill förresten minnas att jag skrivit ett Cubasetips om det men minns inte i vilket nummer. /Majken
Tilly Postat 24 februari 2006 Postat 24 februari 2006 kommer också ihåg ditt tips majken! Det var så jag fixade vocodern.. Fattade fan inte hur jag skulle få den att funka först.. Tycker den är lite speciell vocodern i Cubase.. Låter inte dåligt, men den har ett litet eget sound.. Låter lite grövre tycker jag. Inte lika ljus som alla andra! Men den har sin charm! 😆
awe Postat 24 februari 2006 Trådstartare Postat 24 februari 2006 Ahh, där satt den! Tack för hjälpen!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.