Jump to content
Annons

Problem med knaster i motu


rocktoy

Recommended Posts

Har problem med mitt nyinköpta Motu 2408 med tillhörande PCI kort.

om nån här vet hur fasen jag ska få det o funka så droppa ett mail, håller på o blir galen snart...

Problemet är ett klassiskt.

när jag spelar upp eller spelar in ljud så hörs det brus, knaster och knäppningar (knäppningarna kommer även när jag t.ex startar ett program)

kortet har eget IRQ och det är inga konflikter, just nu kör jag med 1024 samples per buffer men har även testat dom andra och inget vetrkar fungera. har 44.1 som sample rate.

har testat alla PCI platserna med ingen skillnad. detta är den enda platsen där kortet får eget IRQ,

Nån som har koll på vilka inställningar jag ska ha på "AUDIO CONSOLEN"?

motus support är definitivt under all kritik!

hade ett integrerat ljudkort innan som jag har avinstallerat och satt på "deseble"

har oxå dragit ner Grafik accelerationen...

Nån som haft liknande problem eller som ända kan hjälpa mig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

i kortets audio console?

nix. har testa 2048 oxå men tyvärr likadant.

har sutt o knåpat med skiten i 2 dygn nu, det skumma va att jag hade likadant problem med mitt förra ljudkort men blev av med det då jag bytte dator.

nu har jag en grym dator så jag tycker inte det ska behövas...

/han som kan det här med knaster.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Moderna PCI-e grafikkort lyder tyvärr inte PCI-bussens kommande om latency-inställningar så värst bra. Dom vill ha hög latency för max-thruput.

Mitt x800 lyder inte ett skvatt fast jag ställer latencyn till 32. Och hels skitet krockar med FW-bussen (på vilket mitt ljudkort ligger).

Link to comment
Dela på andra sajter

Några andra förslag på hur jag ka göra då?

Har du mejlat Motus support eftersom du skrev att den var under all kritik?

Jag hade probs med mitt Traveler så jag skickade ett mejl och fick svar 2 dar senare där dom på ett väldigt utförligt sätt beskrev hur jag skulle göra för att bli av med det 😱

I övrigt så va det inte samma problem jag hade men det som hjälpte mig va att starta om kortet i dess egen menu, dock vet jag inte om det går med 2408:an?

Hoppas det löser sig!

EDIT: alltså starta om kortet = reseta det

Redigerat av lavrell
Link to comment
Dela på andra sajter

datorn lydde inte Latency Tools grejjen,

ljuskortet står redan på 64. dock står nätverkskortet på 128?

upptäckte att motukortet och nätverket delade bus, kan detta ha betydelse?

hyperthreading? var i bios hittar man isf det?

testade att stänga av nätverket, dock ingen skillnad va jag upptäckte.

Reseta ljudkortet? installera om det menar du? har gjort det typ 4 gånger.

Har mialt motu´s support. inga svar (kan kanske bero åp att min engelsa är lika med kass, vad vet jag)

tycker att deras support på hemsidan är kass, inga manualer, och ingenting om de gamla 2408:orna...

tack för alla svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Reseta ljudkortet? installera om det menar du? har gjort det typ 4 gånger.

Det va det jag tänkte. 2408:an har ju ingen egen meny på breakouten som Travelern har.

Jag kan reseta mitt kort via den lilla LCD-skärmen på kortets framsida och tänkte ifall man kunde göra liknande med 2408:an men det går ju inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

att ljudkortet och nätverket delar buss har i allra högsta grad betydelse. nätverk är döden för ett ljudkort eftersom windows tenderar att anropa nätverket kontinuerligt om du t ex är kopplad via bredband till internet. detta resulterar i störningar.

det brukar finnas nåt som heter "Hyperthreading Enabled/Disabled" i Bios.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Jag har en egen XP-installering, där jag disablerat allt skräp jag inte behöver i musikproduktion: alla nätkort, serial, parallel, scsi, internt ljudkort, sekundär SATA,. Det hjälpte, det blev inte bra, men det hjälpte

EDIT: "egen" betyder alltså att det är en skundär XP-installation, så jag har en surf/grafik/fun -XP och en audio-XP.

Redigerat av tsmalmbe
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...