Jump to content
Annons

Fieldrecordings (Inspelning utomhus (=utspelning?)

Recommended Posts

Postat

Hej,

Har ju varit flera artiklar i tidningen om 48v matade inspelningsapparater som man bara kopplar in sin kondensator mic och går ut i sjö och mark (öh..) iallafall, så undrar jag om någon kan rekomendera en BILLIG lösning? alltså vilka är alternativen och vad kostar de? Kan även tänka mig gör-det-själv varianter, men har inte hittat något bra alternativ för det heller 😉

Tacksam för svar (såklart)

/Kristian

Annons
Postat

Tjena

Gör mobila inspelningar med min Samson Mixpad 4 mixer och en bärbar minidisc från Sharp. Mixerna har batteridrift och fantommatning så det är bara att koppla in kondingarna.

Inspelningen hamnar direkt på ett stereospår så några pålägg är inte möjliga, om du i och för sig inte spelar in det på datorn när du kommer hem...

Har lagt ut ca 1200:- på mixern och md:n tillsammans.

// Klas

Postat

Billigt? Vilket betyder?

Några tankar

- M-Audio har en burk som heter MicroTrack

- Edirol har en burk som heter R1 (som brusar tycker jag och skrev om i en recension i Studio, andra tycker den funkar utmärkt)

- En minidisk med en stereomick

Kan du läsa engelska finns det massor av tankar och tips på denna site:

http://taperssection.com/

Nå, några snabba tankar.

Gunnar

Postat

Hej, om vi pratar vad som är billigt så var ju Magnetics variant i ett bra prisläge 😱

Läste din recension Trombonisten, och gillar väl inte att den brusar mycket, dessutom var den väl rätt dyr?

Minidisc med stereomic är inte alternativet för mig, då jag vill använda en kondensator mic, blir större upptagningsytor, samt skönare ljud, iofs kan man ju då göra någon batteripack för att koppla mellan MD och Cond.Mick...? DIY igen då... 😕

Ska kolla upp M-Audios Microtrack...

Tack så länge! 😎

/Kristian

Postat
Minidisc med stereomic är inte alternativet för mig, då jag vill använda en kondensator mic, blir större upptagningsytor, samt skönare ljud, iofs kan man ju då göra någon batteripack för att koppla mellan MD och Cond.Mick...? DIY igen då... 😱

Det finns ju batteridrivna kondensatormickar också. T.ex. den här. Ett alternativ?

Postat
Hej, om vi pratar vad som är billigt så var ju Magnetics variant i ett bra prisläge

Tänkte bara nämna att jag jagade beggat för att komma undan hyfsat billigt. Det blir som sagt lite dyrare om allt är nytt... :rolleyes:

• 1 månad senare...
Postat

Har det varit någon recension av Microtrack i Studio? Kan inte hitta den någonstans isåfall, men vill iallafall minnas att det skrivits något om den. Kan det vara under nyheter månne?

/Daniel

Postat

Jag håller på med ett projektarbete i skolan där jag ska göra en liten media inspelare som spelar in ljud på SD-kort. Jag skulle tycka det var kul med en apparat som spelar in med sjysst kvalitet men är enkel o inte har några finesser annat än o spela in o spela upp, allt annat fixar man ju hemma i datorn. Skulle vara kul o höra vad ni skulle vilja se för specar på en dylik manick o lite synpunkter för inspiration för vidareutveckling.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.