Jump to content
Annons

vardagsrum med snetak?


fremen

Recommended Posts

Tja nu har jag fått tag på nånstans att bo, man får ibland ta vad man får. det blev en etta med snetak, kan alltså inte ens ha en bokhylla =) har ritat en fin bild över hur jag tänkt.

klicka och kolla på min lya!

nu vet jag inte hur jag ska gå till väga, skulle vilja ha en total lösning!

jag kan i varjefall inte göra mickbås jag kommer stå öppet i rummet.

kommer att spela in sång och rapp.

utrustning;

röde NT1

adk 51

behringers micpreamp (testa den hos en kompis hoppas den inte brusar sååå förbannat för mig som den gjorde på hans soundblaster 5.1)

litet behringer mixerbord (måste det va ikopplat för monitorerna ska funka?)

behringer aktiva monitorer

audiophile 2496

som jag förstår när ja kikat i andra trådar är det bäst bäst med "njure" är det D på nån av mickarna?

jag har inte några akustikplattor(nån som testat auoralex?), hur ska dom placeras, åt vilket håll ska ja stå och sjunga?(var står micken bäst?) TÄNK NU PÅ SNETAKET! (och ljudet från datorn, den skulle man kunna ställa in i klädförådet som INTE är ett alternativ för sångbås eftersom det för trångt och jobbigt med taket där plus att kläderna måste va där. finns ingen plats för garderob 😱 )

PS:

jag flyttar in dit till den sista. köper audiophile kortet i morrn, och har inte kunnat testa preampen på min data än.

PS2:

det kan nog inte va bra laga mat så nära datorn? men ska göra massvis med mat och frysa in i portioner värmer upp i micron då.

ta gärna hem bilden och gör om den om ni vill!

TACK!

// Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag hade vänt datorbordet så att du sitter med ansiktet mot den norra (på bilden) snedväggen. Sedan hade jag försökt dämpa väggen till höger och fixa en dämpad skärm till vänster. En strimma dämpmaterial i snedtaket framför/ovanför dig kan också vara klokt om det är vinklat så att det finns en chans att ljud reflekteras till dig från monitorerna. Du vill ha så få tidiga reflexer från väggar som möjligt. Bra dämpmaterial är akustikskivor från t.ex Ecophon, Rockwool eller Akustikmiljö i Falkenberg. Ganska dyrt, men du behöver inte så mycket, kanske 600x600 mm på varje sida, 600x1200 mm i snedtaket. Du kan också köpa vanlig Gullfiber och packa in lite snyggt i tyg.

Du bör också dämpa bakom monitorerna, samma material som ovan. Har du plats, gärna med en luftspalt till väggen.

Snedtaket bakom hade jag försökt diffusera. Ljudet bör helst inte reflekteras rakt tillbaka till lyssningspositionen, utan man försöker "splittra" upp reflexen - diffusera. Det finns speciella diffusorpaneler att köpa, kostar en förmögenhet. Men du kan också komma ganska långt genom att själv fästa olika tredimensionella föremål på snedtaket.

Bästa hälsningar

/Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

monitorerna står inte optimalt där du har satt dom, du kommer få mycket skumma reflexer från snetaket precis bredvid ena monitorn.. bästa hade nog varit vid fönstret .. så att du får någerlunda symetri mot det hemska snetaket.. .men man får kasnke tänka på resten av möbleringen oxo?..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...