Jump to content
Annons

Skapa melodier/harmonier i pianoroll


skylined

Recommended Posts

oftast när jag skapat melodier och ackordföljder som bildar en harmoni, så har jag gjort det direkt i pianorollen i FL. Har ofta fungerat utmärkt och jag kan snabbt och intuitivt sätta ut tonerna (med mus, utan midi-keyboard alltså) samtidigt som jag hör vilka toner det är, och kan spela upp en viss del av melodin/ackordföljden, ändra den snabbt osv.

Vet knappt nåt harmonilära eller 'regler' utan kör nästan helt på känsla. Jag jobbar en del med Trance och Ambient och vet väl iaf. hur många takter varje refräng har, hör hur dom byggs upp ungefär, vad som låter glatt/sorgligt/hoppfullt osv.

men det känns ofta som man måste va nån sorts geni för att begripa vad man gjort exakt harmoni-mässigt 😳 (frågan är väl hur mycket man måste förstå egentligen)

hur som helst, huvudsyftet med tråden är denna fråga:

är det fler av er som andvänt endast pianorollen som verktyg i melodiskapande?

FL-PianoRoll-big.gif

Redigerat av skylined
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ibland använder jag pianoroll, ibland skriver jag en melodi på gitarr, ibland har jag melodin direkt i huvudet och kör ut den på gehör.

Kan en massa harmonilära, men jag använder mig sällan av den rent praktiskt (kanske när jag ska lägga nån sorts ackord till melodin, då är det bra att ha en aning vilka ackord och skalor och dyl. man gjort saker och ting i).

Det jag egentligen ville säga med detta är helt enkelt: Känsla is the shit...

EDIT: Och på den sjunde dagen vilade Gud, men första skapade han stavfelet...

Redigerat av allansson
Link to comment
Dela på andra sajter

är det fler av er som andvänt endast pianorollen som verktyg i melodiskapande?

Nej.

Vet knappt nåt harmonilära eller 'regler'

Sånt är Lyx

jag kan snabbt och intuitivt sätta ut tonerna (med mus, utan midi-keyboard alltså

Är man inte Geni då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är vi fler som lever på piano-rollen. Jag skriver in allt jag gör där (halften av grejerna skriver jag innan och sedan benar jag indet däår och i score-fönstret). Ypperligt hjälpmedel... det jag kan tro är att det är en aning begränsande dock... man kör sina åttondelar, trioler m.m, men är det en grej som kanske behöver lite mer känsla så gör man det mer kvadratiskt och bekvämt i pianorollen, så jag vet inte om jag vill försvara den med min heder. Tycker det är synd (iof sig inte försökt så mycket i Logic) att kvintoler, septoler m.m inte blir särskilt bra.. eller är det jag som missat ngn basal funktion?

Apropå harmonilära... det är bra, men till en början kan det nog vara lite begränsande, men sen blir det bara ett hjälpmedel att ta till då man behöver motivera en knäpp melodi harmoniskt eller vill skriva en skön understämma eller sätta knasiga ackord(för vad vore världen utan tyskt och italienskt sext-ackord?). Harmoilära är väl även ett sätt att lära sig fler tillvägagångssätt i sitt skrivande, om annat än förstå hur andra har skrivit. Sen är ju regler också till för att brytas. Nu ska jag sluta skriva annars slutar jag aldrig... 🥰

Redigerat av steflund
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...