Jump to content
Annons

Hollow


Joel B

Recommended Posts

Tjenare allihop!

Här kommer en svängig låt. Vill ha kommentarer på mix, låt och tja, allt helt enkelt.

Har lite problem med attacken i början av vissa partier, har detta något med kompressorerna att göra och hur fixar man till det? Ni hör det tydligt i början av låten.

LÅTNAMN: Hollow

ARTIST/GRUPP: Emil & Joel

GENRE: Rock

LÅTLÄNGD: 2:36

KOMPOSITÖR: Emil Andersson/Joel Berghult

PRODUCENT: Emil Andersson/Joel Berghult

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: mp3

STORLEK: 2.4 MB

STATUS: Beta

Hollow2.mp3

Redigerat av Joel B
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Bra låt... skulle helt klart digga det väldigt mycket om ni fick till mixen...

Sångljudet... vad har ni använt för mick?

Nivåerna är ganska bra tycker jag... men kolla över EQ'n och komprimeringen... få fram elgurorna lite mera...

Rock on!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra låt, refrängen sitter som en smäck! Klart värd ett bättre öde...-har ni mixat överhuvudtaget? tror att min farmor skulle göra en bättre grovmix än detta...

Har ni spelat in på "riktigt" med separata kanaler, normaliserat, eq:at, pannat?

Tjo

Håller med, bra låt, bra som fan!!

Jag är själv fett dålig på att mixa så jag skulle inte kunna göra detta bättre.

Men denna mixen är fett kass... 😱

Lägg om sången i refrängen för den är falsk och mixa om, så lär det bli skitbra!!

(eller ni kanske är lite så där Håkan Hellström falska?? Isåfall så är det bara att tuta och köra för hur fan Håkan fick kontrakt har jag ingen aning om... 😆 )

Men låten i säg tyckte jag verkligen om!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra låt, refrängen sitter som en smäck! Klart värd ett bättre öde...-har ni mixat överhuvudtaget? tror att min farmor skulle göra en bättre grovmix än detta...

Har ni spelat in på "riktigt" med separata kanaler, normaliserat, eq:at, pannat?

Tjo

Tack för feedbacken! Nej mixen har vi inte jobbat särskilt mycket med. Ska ta mig tid att göra det i dag tänkte jag. Kul att du gillade låten. Vad är normalisera 😏 men EQ:at och pannat har vi gjort lite grann. Alla guror är dubbade och panorerade L/R, även pianot är panorerat. Kompressorer på det mesta, är ingen stjärna på att använda dem bara. Någon som har en länk till en bra FAQ?

Kul att du gillade låten!

Bra låt... skulle helt klart digga det väldigt mycket om ni fick till mixen...

Sångljudet... vad har ni använt för mick?

Nivåerna är ganska bra tycker jag... men kolla över EQ'n och komprimeringen... få fram elgurorna lite mera...

Rock on!

Sångljudet kommer från en dynamisk SamsungPRO-1900, en halvbillig mick som jag ändå tycker låter ok. Ska jobba mycket med EQ och komprimering, har bara så svårt att hantera kompressorn! Tack för input!

Håller med, bra låt, bra som fan!!

Jag är själv fett dålig på att mixa så jag skulle inte kunna göra detta bättre.

Men denna mixen är fett kass... 

Lägg om sången i refrängen för den är falsk och mixa om, så lär det bli skitbra!!

(eller ni kanske är lite så där Håkan Hellström falska?? Isåfall så är det bara att tuta och köra för hur fan Håkan fick kontrakt har jag ingen aning om...  )

Men låten i säg tyckte jag verkligen om!!!

Hehe, jo är ingen klippa på att mixa själv, och nu särskit när jag har så mycket material att sitta med så kände jag att jag skulle behöva lite tips.

Håkan Hellström? 😆 det blir nog till att sjunga om en del 😛

Joel

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Jag gillar det "falska" brittiska sångljudet. Jag gillar låten. Jag avskyr mixen. Låter som om man direkt spelat upp det man bandat in. Det finns ingen kick&punch i det här. Basen är låg och sku den vara högre antar jag att den sku mullra tonlöst som ett mudderwerkh. Med en ordetlig mixning blir detta bra, så nu väntar vi på nåt radikalt.

Packa ihop en bunt med waver och lägg upp så kan kanske nån annan hjälpa på traven?

edit: kompressorn är bara en del av helheten, så sluta fundera på det alltför mycket, du har nog andra problem i mixen än att skruva på attack-knoben.

Redigerat av tsmalmbe
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra låt! Bra sång! bra upplägg.. 🙂 . men vilket instängt ljud. 😆

Jag är inte så bra på det här med mix/compressorer mm... men jag tror att jag hör att det är för snabb attack på compressorn.. 😄 .. det finns nog någon här som vet. 😳

Bra jobbat!

..Moberg

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade jobbat MYCKET på mixen, så sparar jag ner arbetet...

Nästa gång jag öppnar det för att fortsätta:

"Invalid file: 'Bob.cpr'"

Nu är jag riktigt jävla förbannad på cubase! Inga felmeddellanden vid sparningen, och sedan ingen info, bara ett futtigt felmeddelande. Det är så man baxnar!

Jag som hade nyaste verisionen och allt... Fy farao. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra låt. Lite för släplig innan ni kommer till refrängen. Annars så låter det

lovande. Dra på med rösterna innan refrängen. Nu så låter det samma sak

som i versen. Mindre hjälplösa gitarrer. Det låter lite städadt hela vägen när det gäller guror. Ok, under verser, mindre ok under refräng.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade jobbat MYCKET på mixen, så sparar jag ner arbetet...

Nästa gång jag öppnar det för att fortsätta:

"Invalid file: 'Bob.cpr'"

Nu är jag riktigt jävla förbannad på cubase! Inga felmeddellanden vid sparningen, och sedan ingen info, bara ett futtigt felmeddelande. Det är så man baxnar!

Jag som hade nyaste verisionen och allt... Fy farao. 😄

Lätt att vara efterklok men om du vill ha ett tips:

Spara ofta, och spara till nya filer ofta... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

"Invalid file: 'Bob.cpr'"

Har kollat runt lite. Använder inte Cubase själv men hittade på cubase.net:

"Try to save with another name or rename the Cpr., Win Explorer finds some characters to be illegal, such as: $,´,/, etc.

In the case the 1.4 gb RAM usage limit was reached, rename your VST plugin folder temporarily, try to open the project disable the most RAM demanding VST´s save the project, rename your VST plug back to the original name, open the cpr. again enable the plugs and freeze or render them. "

Men det verkar inte finnas nån dirket lösning annars.

OK låten då. Tycker inte låten (minus sången) är så dåligt mixad. Bara lite överkomprimerad. Virveln låter sjysst, baskaggen kanske hade mått bra av lite mer bas; låter lite platt. Gitarrerna kan komma fram lite mer. Jobba med mixen och speciellt sången: den är för nära/hög och dov; prova höj diskant med eq eller köra exciter eller spela in igen med annan mic. Låten är ju störtskön så jobba på! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

hej!!

jag tycker det är kul att du har försökt att mixa lite. För lite panorering och att lägga lite eq på gurarna och pianot är att mixa! Men givetvis så kan man mixa mer eller mindre och t.ex. sång kan man nog hålla på och mixa hur länge som helst.

att lära sig att mixa på ett bra sätt är en svår konst och det ända sättet att lära sig det är att läsa hur andra har gjort och att prova och få respons och då är just detta forum ett bra sätt. Det viktiga är att man frågar människor som vet vad det innebär att mixa och som vet vad som kan göras bättre, dvs. inga människor som bara säger "en bra låt, bra refräng ..." utan ger lite mer konkret kritik. Hur hård kritiken än kan vara så är just detta faktum guld värt, om kritiken är konstruktiv dvs.

Det första sättet som jag nämde, att läsa, är ett annat bra sätt. Det finns många bra böcker som erfarna ljudtekniker har skrivit. Sedan så finns ju mycket information här på forumet så klart och att fråga är ju det bästa när man är osäker.

...

Normalisering för mig är att man jämnar till nivåerna på ett audiospår, ljudstyrkmässigt. Detta kan göras i t.e.x cubase.

MVH Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

hej igen

nu har jag lyssnat på din låt

det första intrycket är att refrängen är rätt så falsk, men det kan korrigeras. Sedan så måste man arbeta väldigt mycket mer på mixen. Faktum är att det känns att du har många kanaler att arbeta med och det är bra.

Det tar för lång tid att gå igenom allt vad du måste göra för att få det bra, men det är mycket! Men se det inte negativt på något sätt, se det som att du har grunden och att du utifrån detta får arbeta vidare. Lyssna mycket på andra grupper som gör liknande låtar och försök lyssna noga på vad det gör att de är bra, lyssna främst på sången och helhetsintrycket. Ställ dig frågan "Vad är det som gör att den här låten låter så bra ljudmässigt? Hur har ljudteknikern gjort och tänkt med denna låt?"

Nu ska jag inte säga att du måste arbeta på sången enbart för att få till den klockrena mixen, utan här måste man arbeta kreativt med alla instrument. Jag har två generella tips som jag kan ge. Försök att skapa utrymme för varje instrument i frekvensspektrat. T.ex. elgitarren och den vanliga gitarren skall höras tydligt (t.ex. kan elgitarren bara ligga i vänster och den vanliga i höger), för när allt öser på så kan man få en liten grötig känsla av alla instrument och det vill man inte ha(om det inte handlar om konstnärlighet).

Sedan måste sången alltid vara tydlig och ligga helst framför alla andra instrument, om det är nu som så att sången ska vara tydligast i den här låten(vilket det ska vara i denna låt). Tumregeln lyder att sången kan ligga ca +3 dB starkare än alla andra instrument och att den ska vara tydlig och stark vid 1 - 4 k Hz. Men som sagt, sång kan man arbeta med mycket och man måste själv labborera lite med det för att få det att stämma.

Försök mixa igen, använd kompressorer för att få upp ljudtrycket i hela låten, den är ganska låg just nu. Sedan så lite reverb på sången skulle inte skada och att den sjöngs rent.

Lycka till!!!!!

MVH Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket för alla användbara råd anders! Vi kommer nog spela in det mesta igen, skulle jag tro.

Verkligen skön låt men överkomproimerad som nån skrev.

Kul att du gillar låten. Jo överkomprimerad är den garanterat 😄

Har kollat runt lite. Använder inte Cubase själv men hittade på cubase.net:

"Try to save with another name or rename the Cpr., Win Explorer finds some characters to be illegal, such as: $,´,/, etc.

In the case the 1.4 gb RAM usage limit was reached, rename your VST plugin folder temporarily, try to open the project disable the most RAM demanding VST´s save the project, rename your VST plug back to the original name, open the cpr. again enable the plugs and freeze or render them. "

Men det verkar inte finnas nån dirket lösning annars.

OK låten då. Tycker inte låten (minus sången) är så dåligt mixad. Bara lite överkomprimerad. Virveln låter sjysst, baskaggen kanske hade mått bra av lite mer bas; låter lite platt. Gitarrerna kan komma fram lite mer. Jobba med mixen och speciellt sången: den är för nära/hög och dov; prova höj diskant med eq eller köra exciter eller spela in igen med annan mic. Låten är ju störtskön så jobba på! 

Tack så jättemycket bryngylf! Ska testa alltihop! Vad är en exciter?

Bra låt!

Mixen...hm...ja du har redan fått höra det så...

Vet dock ej om jag skulle få till det bättre.

Men jag gillar låten.

//

Roger

Tack så mycket roger. Kul när folk gillar det vi gör 😆

Lätt att vara efterklok men om du vill ha ett tips:

Spara ofta, och spara till nya filer ofta... 

Yes. Och i nya cubase SL/SX 3.1 finns autosave med flerfilsfunktion. Kan det bli bättre? 😕

Helt ok låt, klart det.

Men mixen är inte mycket att hurra för som redan nämnts.

Hoppas du får ordning på filerna där.

Kul att du gillar låten. Väldigt vad beröm vi har fått här, vi är så glada så vi nästan spricker 😳 Osiris mixar vår nya låt "Alone" nu, är mycket spänd på resultatet!

Joel

Joel

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så jättemycket bryngylf! Ska testa alltihop! Vad är en exciter?

En exciter är en trevlig liten sak som lägger till emulerade övertoner till orginalljudet för att "krispa till" ljudet eller göra det klarare/närmare. Oftast med inställningarna frequency (alltså vid vilket frekvensregister excitern ska jobba), harmonics (hur mycket/många övertoner som ska läggas till) och ibland en solo-knapp där du kan lyssna på övertonerna som excitern genererar utan orginalljudet.

Testa denna gratispluggen:

http://www.kvraudio.com/get/878.html

Ha de!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...