Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Heya fellas! 🙂

Jag har laddat upp en låt här som jag skulle vara taksam om någon skulle kunna lyssna på och svara på doma frågorna jag har här. För jag vet att det finns duktiga producenter här 😄 Lyssna vid 27 sekunder.. Jag undrar hur han har fått en så skönt "tryck" i låten. Basen ligger så tajt till kicken.. Och det är så go energy 😆 Är det bara för att han har kompressat bra ? Eller har han laggt på någora speciella effekter ?

Och här är ett exempel som jag gjort, får inte alls det sköna soundet: http://s53.yousendit.com/d.aspx?id=0DOK5IP...401RE3NKDOHOTYO

Klicka bara på den, så tar ni "download now". Sorry, men mitt Cool Edit krånglar så kunde inte klippa ut basen i början. Så laddade upp hela! Men men, skulle vara snällt om någon skulle kunna lyssna på den och svara på det jag undrade! Hadet bra alla / Sjodahl! 🙂

Redigerat av Sjodahl
Annons
Postat

Är inte säker på hur han har gjort, men ett sätt att göra något liknande på skulle vara att göra en egen bastrumma av en snabbt fallande baston, och låta den fortsätta i en uthållen ton.

Hmm... vid närmare eftertanke så är det väl inte nån riktigt ton i det där, utan bara en väldigt fet bastrumma?

Postat
Är inte säker på hur han har gjort, men ett sätt att göra något liknande på skulle vara att göra en egen bastrumma av en snabbt fallande baston, och låta den fortsätta i en uthållen ton.

Hmm... vid närmare eftertanke så är det väl inte nån riktigt ton i det där, utan bara en väldigt fet bastrumma?

Okay. Kan dock inte göra egen bastrumma, kör med samples tyvärr. 😳 Skulle du kunna ladda upp en sampel på hur det skulle kunna låta om man gjorde så? Om du orkar 😄

Peace!

Postat

Tack för den &%¤&% länken som försöker starta en "scanning efter virus på din hårddisk". Antispyware upp.

Postat
Tack för den &%¤&% länken som försöker starta en "scanning efter virus på din hårddisk". Antispyware upp.

Shit sorry :S Men det kan inte varit virus ? Jag har INGET virus på min data :S

Postat

100 läsare, och ett svar 😉 Komigen nu! Jag vet att någon har mer förslag 🙂

Peace

Postat

Du får skruva till kaggen med EQ:n så att du får mer klick och botten. Sedan ska den passa ihop med basen också. Du behöver nog skära en hel del i syntbasen också låter det som. Då kan du få allt att passa ihop bättre och det blir lättare att mixa. Sedan är syntbasen för hög och kaggen för låg, men som sagt, om du EQ:ar bra så blir det lättare att få det att passa.

Postat
Du får skruva till kaggen med EQ:n så att du får mer klick och botten. Sedan ska den passa ihop med basen också. Du behöver nog skära en hel del i syntbasen också låter det som. Då kan du få allt att passa ihop bättre och det blir lättare att mixa. Sedan är syntbasen för hög och kaggen för låg, men som sagt, om du EQ:ar bra så blir det lättare att få det att passa.

Okay 🥰 Hehe, nu kommer en nybörjar fråga men vad är kagge ? 🥰 Hehe

Peace

Postat
Hehe, nu kommer en nybörjar fråga men vad är kagge ? 🥰 Hehe

Musikerslang:

Kagge=trumma, men generellt slang för bastrumma

Baskagge=bastrumma

Dubbelkagge=dubbla bastrummor

Virvelkagge=virveltrumma

Postat
Hehe, nu kommer en nybörjar fråga men vad är kagge ? 😛 Hehe

Musikerslang:

Kagge=trumma, men generellt slang för bastrumma

Baskagge=bastrumma

Dubbelkagge=dubbla bastrummor

Virvelkagge=virveltrumma

Thanks Linus 🙂 Hehe, du har ingen ide om hur han har lyckat få ett sånnt skönt sound ? 🙂

Peace

Postat (redigerat)

Skillnaden mellan era klipp?

Din låt:

Svag bas på bastrumman. EQ:a upp botten.

Tonen och övre basregistret ligger bra till i mix, men subbasen på basljudet slår igenom minst dubbelt så hårt och alldeles för högt. Hela trycket från bastrumman försvinner.

Sänk basen och komprimera hårt.

Waveliner Vs. Rob Mayth:

Introt har en jämn bastrumma, men lite svagt.

Högpassfilter på basen som kommer 0:14...

...och 0:27 plockas filtret bort, och en andra bastrumma går också igång.

Så det handlar helt enkelt om två bastrummesamplingar som passar ihop när de dubblas, ett högpassfilter på intro-basen och mycket kompressor.

Du kan ju sänka subbasen på din syntbas, lägga på en bastrumma till, och prova dig fram.

Redigerat av Linus
Postat
Skillnaden mellan era klipp?

Din låt:

Svag bas på bastrumman. EQ:a upp botten.

Tonen och övre basregistret ligger bra till i mix, men subbasen på basljudet slår igenom minst dubbelt så hårt och alldeles för högt.

Sänk basen och komprimera hårt.

Waveliner Vs. Rob Mayth:

Introt har en jämn bastrumma, men lite svagt.

Högpassfilter på basen som kommer 0:14...

...och 0:27 plockas filtret bort, och en andra bastrumma går också igång.

Så det handlar helt enkelt om två bastrummesamplingar som passar ihop när de dubblas, ett högpassfilter på intro-basen och mycket kompressor.

Okay. tack så jätte mycket för det svaret! Bara en lite fråga, vad ska jag skruva på när jag ska "EQ:a upp botten" ? Hehe

Peace

Postat

Kul att det löste sig.

Är din första länk en låt från en kommersiell artist bör du ta bort länkningen då det strider mot forumreglerna

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

wink-wink: sjödahl sku kunna tänka sig få en hel del mera svar om inte 90% av det utrymme han använder sku vara en återkommande in-i-helvetes-stor.gif

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.