Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har precis införskaffat Cubase Sx3 men förstÄr inte riktigt hur det dÀr med bussar fungerar. Det jag t ex vill Ästadkomma Àr att sjunga i en mikrofon och ha reverb igÄng "live" sÄ att sÀga.

Annons
Postat

Det du behöver göra Àr att lÀgga reverb som insert lr send pÄ det spÄret du ska spela in sÄngen pÄ, sen sÀtter du pÄ "Direct Monitoring", en liten knapp pÄ spÄret som ser ut som en liten högtalare.. dÄ hör du effekten i realtid nÀr du sjunger i micken, förhoppningsvis utan för mkt latency..

Postat

Tack för svaret. 🙂 Hittade allt du nĂ€mnde med en gĂ„ng men nu mĂ„ste jag gĂ„ vidare till nĂ€sta frĂ„ga... 🙂

Den enda kanalen som jag fÄr nÄgon form av reaktion pÄ nÀr jag provsjunger Àr en kanal som heter "ASIO Multimedia", och den har ingen högtalarsymbol som nÀmndes tidigare, sÄ frÄgan lyder: Hur ska jag kunna lÀgga in mikrofonen pÄ t ex en Audiokanal, sÄ att ljudet gÄr via den?

Postat

ASIO Multimedia Àr ingen höjdare, dÄ det Àr en emulerad ASIO-drivrutin som jobbar mot ljudkortets riktiga MME-drivrutin. DÀrför kommer du fÄ stora problem med latency (ger försenat ljud) och det vill du knappast ha om du ska sjunga live med effekter.

Vilket ljudkort har du?

Postat

DÄ ska du anvÀnda drivrutinen ASIO JUli@.

Klicka ur "Release audio driver" och klicka för "Direct monitoring"

Inget ljud in?

Kolla under "VST Inputs" och aktivera ljudkortets ingÄng.

Postat

Har haft release avbockad och direct monitoring bockad hela tiden och Juli@ drivern vald. Latencyn ligger pÄ 5,8ms sÄ allt Àr som det borde vara men ÀndÄ sÄ stÄr det Asio Multimedia driver pÄ ljud-in kanalen nÀr jag öppnar mixern. Som sagt vill bara kunna anvÀnda reverb "live" med mikrofonen.

Tack för alla svar 😆

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.